Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MSI TV-kort, massa problem


Mic

Rekommendera Poster

Jag har jätteproblem med mitt nyinköpta MSI TV@nywhere Master, inte mycket vill funka..

 

1. Fjärrkontrollen funkar inte, den sänder men inget händer på skärmen..

 

2. Radion ligger och läcker ut nån melllanstationsfrekvens då datorn startas upp från att ha varit avstängd, detta kan endast avhjälpas med att starta MSI Radio och sen stänga den igen.

 

3. Jag kan inte spela in ljudet, det blir bara bild. Inte heller hjälper de nya drivrutinerna som ska fixa detta.

 

4. I inställningarna envsisas MSIPVS med att stå på "MIDI Synth" trots att jag sätter den till "Line In" om och om igen.

 

5. Jag kan inte se alla ComHems analoga kanaler då "Cable" är valt, TV4+ och videokanalen får jag bara in under "Antenna".

 

6. Text-tv-programmet funkar bara sporadiskt..

 

Ni som har detta kort, har ni också problem?

Tror att datorbutiken får ta tillbaka detta skräpkort..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Låter buggigt värre!

Klarar din dator minimikraven (med råge!)?

Kolla om det finns uppdateringar av mjukvaran att ladda ner.

Och till slut: Funkar det fortfarande illa, så lämna tillbaka grejorna!

 

Inlägget har genererats genom ADB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör den.

 

Fattar inte hur det kan va såhär, har aldrig haft så mycket problem med nåt kort, och jag har ganska lång erfarenhet..

 

Blir nog ett Hauppauge ändå..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hehe.. Hauppage.. Ja, dom gör ju kvalitetsgrejor..

(Har själv ett gammalt TV-PCI från Hauppage, och det fungerar hyfsat men absolut inte problemfritt). Exempelvis så tenderar systemet ibland att låsa sig när man rippar ("spelar in") i full frame och divx i realtid och hög kvalitet. Trots att mitt system oerhört med råge klarar systemkraven.. (systemkrav 486DX, jag har XP2100+)

 

Inlägget har genererats genom ADB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Lagt ut en liten testsnutt på hur Hauppage + Divx5.05 med mp3 ljud ser ut i VCD-kvalitet. (Duger som "VCR"-ersättning, och datorn har kvar resurser till ordbehandling, surf etc.)

 

http://www.8ung.at/cjb-digital/test.AVI

6 MB/minut går det åt i denna upplösning.

 

Möjligen fungerar nyare Hauppage-kort bättre när det gäller videoinspelning.. (kortet är från 1998)

 

Inlägget har genererats genom ADB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hauppage PCI heter det. Stöd för text-tv och Nicam-stereo. That's about it. (tror inte det säljs fortfarande)

 

Här är en liten testsnutt till (endast 250 kBit/s, vilket är en fjärdedel av test.avi)

 

http://www.8ung.at/cjb-digital/test2.AVI

 

(reklam "bandat" från TV4 alldeles nyss)

Kvaliteten duger som "LP-VCR" om man vill "banda" något man absolut inte vill missa, och inte hinner ta fram ett passande VHS-band.

 

Inlägget har genererats genom ADB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv-kort ja, en historia i sig.

 

Alla kort klarar normalt sett av att ta emot en bra signal. Sedan är det upp till mjukvaran att se till att bilden blir bra. Hauppage borde vara bra på det, de har varit med i gamet ett bra tag. Programvaran borde vara ganska så utvecklad och stabil.

 

Det enda som jag undrar över kortet du hittat är om det har en S-video ingång? Nu kanske du inte har någon använding av den, men S-video ger bra mycket bättre kvalitet än en komposit-ingång. Kanske bara en miss i produkbeskrivningen?

 

Sitter själv med ett Terratec kort. Kortet fungerar utmärkt (lite billig fjärrkontroll), mjukvaran hyfsatt. Tillsammans med annan mjukvara fungerar det utmärkt!

 

Apropå ditt nuvarande kort:

Uppdatera drivrutinerna.

Testa med annan programvara. (WinDVR bra program för TV-signalen, kostar tyvärr en hel del, inte värt pengarna)

Fjärrkontrollen - finns det något program som "lyssnar" efter signalen? Ok, det ska ha startat, men kanske något blev fel? Glapp i anslutning?

 

Sist - någon hjälp från MSI?

 

 

En sista punkt: Det finns inte så många TV-chip ute på marknaden. Grovt kan man säga att samma TV-tuner sitter på alla TV-kort. Det är nästan sant...

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-08-23 10:45:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma kort och är helnöjd faktiskt.

Den enda punkt jag kan hålla med om är fjärrkontrollen, men det känns inte viktigt för mig då jag ändå byter kanal på digitalboxen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns S-video, men då måste man ju nyttja en tuner nån annanstans. Är mest ute efter att kunna se TV och byta kanaler på datorn.

 

Jag har uppdaterat drivrutinerna (enda uppdateringen kom igår) och jag har testat med WinDVR. Enligt DB.com är det MSIPVS som sköter fjärren, kan ju vara nåt glapp men i är pluggen ordentligt i alla fall.

 

Har mailat MSI 2 ggr (senast igår) men ingen hjälp ännu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Envisas inte MSIPVS med att ställa sig på "MIDI" hos dig? Vad har du för ljudkort?

Bildkvaliten är jag mycket nöjd med, men vad hjälper det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du troligen problemet. Inte ljudkortet i sig, utan det faktum att MSI inte anpassat sina program efter Audigys egenskaper.

 

Det har skett vissa förändringar i hur kortet tar in ljudet och vilka kanaler som ska användas.

 

Har själv haft en dust med Terratec och Intervideo om detta. Problemet låg då visserligen i hanteringen vid inspelning.

 

Problemet jag hade beskriver jag hyffsat i detta inlägg:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=407235#414757

 

 

Numera fungerar kortet bra, med uppdaterad upplaga av WinDVR bland annat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog, för jag har inte Audigy.

Har själv ett SB128 som fungerar utan problem tillsammans med TV-kortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, det är väl ungefär som med nVidiakorten.. (Ungefär samma på alla).

 

Det gamla hauppage-kortet jag har har både composite, S-Video samt givetvis antenningång.

 

Jag vet inte om min PCI-buss är överbelastad?

(Har nätverkskort, ljudkort, GeForce4-kort och tv-kort inkopplat). Kanske är det därför inspelning i allra högsta kvalitet är lite kinkigt? (Dvs högsta kvalitet i mpeg4, full frame och full upplösning och stereoljud i mp3 i realtid). Det funkar bara om man stänger ner alla andra program på datorn. (Photoshop, diskdefragmenteraren, AV-programmet etc.)

 

Kanske löser det sig när den nya PCI-bussen börjar komma ut på marknaden...

 

Inlägget har genererats genom ADB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

En rolig grej:

Med mitt gamla PCI128 så ville inte inspelningarnas ljud bli något annat än PCM. (Ljudet tog mer plats än bilden!)

 

När jag kastade ut 128-kortet och köpte ett Live!-Digital-kort (bara för 200 spänn, jag är en snål jävel), så funkar det utmärkt med att realtidskoda mp3 samtidigt som divx/xvid. Antagligen är det väl Live!-kortets processor som kodar mp3?

 

Inlägget har genererats genom ADB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det väl Live!-kortets processor som kodar mp3?

ehhh, tror inte det..

Vilken codec nyttjar du när du kodar MP3? Lame? Fraunhofer? Dessa tror jag knappast klarar av att nyttja eventuell processor på grafikkortet.

 

En bieffekt av mitt TV-kort är att när jag kodar i MP3 kan jag ej gå under 224 Kbit/s. Med ASF kan jag gå lägre...

 

Anledning är något diffus, men det har nog att göra med att MP3 kodningen på något sätt nyttjar TV-kortets klocka/sampling av ljudet medans ASF-kodningen tar signalen via normala line-in/analog mix....

 

Men det ovan kan inte stämma eftersom det enbart är terratecs program som kan utnyttja den interna klockan i Tv-korter, de övriga nyttjar den som skickas via line-in på ljudkortet. Inspelningar idag gör jag med Showshifter...

 

Konstigt, men det fungerar.

 

PCI-bussen överbelastad? Nja, borde inte vara det. Jag sitter med samma gamla buss, visserligen inte nätverskort på den. Och grafikkorttet har du väl på AGP?

 

Min normala inspelningstakt idag är 640x480, WMV9 1.2 Mb/s deinterlace samt VMA9 96 Kb/s.

Bättre än DivX5, framförallt vad gäller deinterlace.

 

Visst, det finns risk för några tappade bildrutor, men då främst vid kraftig konkurrens om hårddiskens uppmärksamhet.

 

 

[ed:] ...och jag burkar inte köra diskdefrag när jag ska spela in på datorn...

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-08-23 17:04:37 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörrni, jag gjorde som en sista utväg en grej: jag flyttade ned både Audigy-kortet och MSI-kortet en PCI-slot och nu kan jag spela in med ljud! Tyvärr funkar fortfarande inte fjärren...

 

Sen får de ju fixa så man kan få in ALLA kanalerna när man är i "Cable"-mode. TV4+ får jag inte in då, då måste jag byta till Antenna och scanna om...

 

Men lite gladare är man ju..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt att höra!

 

Tänk att det var så enkelt. Utgår från att Windows inte informerade dig om någon IRQ-krock innan flytten?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, allt verkade OK, inga IRQ-krockar.

Men MSI var medvetna om att det fanns problem att spela in ljudet för länder med PAL B. Därav drivrutinsuppdateringen de lade ut igår. Dock verkar den ju inte tagit förrän jag flyttade kortet..

 

Hoppas nu de uppdaterar mjukvaran så fjärren funkar också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag vet inte, men med det gamla ljudkortet (SB128) gick det inte ÖHT att välja mp3 som ljudalternativ. Enbart PCM..

 

Nu väljer jag oftast mp3/48000/56k/stereo för "videoinspelningar", dvs. när jag använder datorn som "bandare" för att spela in TV som jag inte vill missa.. Duger okej.

 

Vad jag kommer ihåg av manualen på Live!-kortet, så sitter det hårdvara där för att koda mp3..

 

Vilken mp3-codec jag använder? -Olika. Har faktiskt inte kollat så noga när det gäller video-rippar.. Det kanske man skulle?

 

Inlägget har genererats genom ADB.

 

[inlägget ändrat 2003-08-23 19:55:04 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Monshi skrev: "PCI-bussen överbelastad? Nja, borde inte vara det. Jag sitter med samma gamla buss, visserligen inte nätverskort på den. Och grafikkorttet har du väl på AGP?"

 

Dubbla GF4-kort.. Har inte alla det? ;-)

Jag misstänker lite att bussen blir överbelastad med fyra skärmar OCH ett TV-kort som spelar in MPEG4 i hög kvalitet.. Visserligen pumpar bara PCI-kortet (GF4) på två skärmar á 1024x768 stycket, men det kanske blir "för möcket" med ett TV-kort *också* som skall dela PCI-bussen med hög-kvalitets-tv?

 

Hur mycket orkar egentligen PCI-bussen med?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

125 (133?) Mbit/s ja..

Tänk på att det rör sig om "rådata"...

(ej komprimerat).. Antagligen maxxar jag väl bussen mad alla mina kort..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...