Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontakt med en MAC-användare!!


Daily

Rekommendera Poster

Hejsan är det någon mac-användare online som jag kan få kontakt med, behöver be dig titta på en sida som är gjord. Finns ingenstans där man kan få en sida validerad till mac vad jag sett.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är till bra hjälp!

 

Kan du kolla på adressen så vore jag hemskt glad: http://www.netdeus.se/wapro/aug/

 

Och se om det se konstigt ut, jag har hört att menyn blir konstig. Där skall klockan vara till höger och enbart en meny på en rad! Det blir även någon konstig vit "border" runt menyraden!

 

Samt att det inte blir någon sidfot!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva den blåa listen, där klockan är, försvinner när jag "hoovrar" över den med muspekaren, samt att länkarna också försvinner, dock syns länken om jag "hoovrar" över den. Klockan och datumen är kvar, dock utan bakgrund. Copyright texten syns i foten.

 

 

/Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok .. då funkar inte hovringen redigt ... har valt att texten skall vara oförändrad förrutom att bakgrunden ändras till vit när man hovrar.

 

Ligger sidfoten dvs. Copyright mm längst ner på sidan fast sidan innehållet inte tar hela sidan? Är det en grå färg i bakgrunden till sidfoten? Finns den svarta kanten som är runt sidan även med där nere med hörn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela sidan ligger på en grå bakgrund, tunn svart linje på sidorna av själva innehållet, som övergår till en "taggig" linje i sidfoten. Under den taggiga linjen finns Copyright, vem som producerat sidan samt synpunkter. Infon ligger på den gråa bakgrunden, precis att den får plats, men det är nog mening så. Reklamen, bilderna i vänstra hörnet, "loopar" förmodligen som tänkt.

 

Är det meningen att länkarna bara länkar till index.htm?

 

 

/Håkan

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-22 08:59:08 av Håkan H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för den detaljernade beskrivningen.

 

Du har inte möjlighet att sända över en "screenshot" på sidan där meny och sidfot syns?

 

lessebo@msn.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon Håkan, jag har sparat bilderna och ser ett par problem som inte är så bra framför allt hovringen på bilderna!

Du har möjligtvis inte tillgång till IE?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://medlem.spray.se/dwgq3klan/Help3.jpg IE

 

Sidan följde med när jag försökte få tag i sidfoten, gick bara att scrolla för att se den. Mina inställningar i browsern kanske inte är rätt, men jag använder IE väldigt sällan så de är isf default inställningarna.

 

/Håkan

 

[inlägget ändrat 2003-08-22 10:30:29 av Håkan H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar och bugar igen. Jag blir inte klok på hur fasen microsoft tänker när de gör en webbläsare för pc och sedan så funkar det inte om en mac användare har IE. Blir bara skit, funkar bättre med Mozilla för där är detr likare på de båda versionerna pc samt mac!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att riktigt krångla till det så ser sidorna olika ut i Camino (bygger på Mozillaprojektet fas byggd för OS X) och Safari. "hover" funkar likadant i båda dock, med vit bakgrund i den blå borden, med läsbar text.

 

Det som verkar skilja Safari från Camino är att Safari inte visar en snygg botten utan den ser konstig och avklippt ut.

 

Camino:

http://www.bazazz.com/pics/Camino.jpg

 

Safari:

http://www.bazazz.com/pics/Safari.jpg

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sanna mina ord... jag har kört sidan och dess css i validatorer hit och dit och det genererar att den är bra. Inga problem med sidan, men när jag ser resultatet av alla andra webbläsare och främst då från Mac så blir det skit.

Undra vad man skall göra för att få det redigt?

 

Jag har gjort en liten förändring. Jag skulle bli glad om du kanske kunde skicka upp 2 nya bilder på layoten, jag har sparat de gamla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser absolut ingen skillnad och har tömt cachen för att minska risken för upprepning.

 

Kör du ett javascript som känner av webbläsaren och vilken plattform och sen väljer CSS utifrån detta? När det gäller Safari så tror jag du måste välja "annan" för den verkar inte ha någon egen id ännu. Fick det tipset av en kompis som utvecklar webbsidor på Mac.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett script jag använder (och lägger in i head-taggen men det går nog också länka till ett speciellt script men jag tycker detta funkar bäst på Mac och PC ihop) och sen länkar till de olika textfilerna med css:

 

<script language="JavaScript"><!--

if

((navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Netscape") != -1))

{

document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/macns.css" type="text/css">');

}

else if

((navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1))

{

document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/macie.css" type="text/css">');

}

else if

((navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Netscape") != -1))

{

document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/winns.css" type="text/css">');

}

else if

((navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1))

{

document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/winie.css" type="text/css">');

}

else

{

document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/annan.css" type="text/css">');

}

// -->

</script>

 

 

Den sista är övriga webbläsare (man kan säkert göra fler också för andra webbläsare).

 

Originalscriptet är från Kjell, en hjälte som fanns här på eForum för många år sen och är väldigt duktig.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...