Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mozilla Firebird


DIFference

Rekommendera Poster

Hmm, asså jag är inte alls inne på det där. Men jag tror att menyn är "gömda" tables som får en bakgrundsfärg närm an hålelr över MENY.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar
Nej, men vad skulle det ha med java att göra. Man behöver ju inte titta längre bort än javascript-konsolen för att se att det beror på att den anser att "a1 is not defined" vilket ju är helt korrekt. Taskig javascript-kodning helt enkelt.

 

Vart ser man det nu igen? Vet att jag kollar sånt nån gång...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att skriva "javascript:" i adressraden och trycka enter.

 

Edit: Om du kör Firebird alltså, andra browsers har den på andra ställen. Standards är bra det är därför alla vill ha en egen.

[inlägget ändrat 2003-08-25 10:38:40 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag chansade. Tittar till källkoden och någon kan ju alltid försöka se vad det är som gör så att Firebird inte visar menyn, men ärligt så bryr jag mig inte.

 

<script language="JavaScript">

 

function visa(obj) {

 

if(obj.style.display=='none') {

obj.style.display='block'

}

 

}

 

function dolj(dolja) {

 

dolja.style.display='none'

 

}

<table onmouseover="visa(a1)" onmouseout="dolj(a1)" border="0" id="a1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="position: absolute; center: 20px; center: 20px; display: none; border: 1pt solid #606060" height="252">

<tr>

<td width="125" onmouseover="this.style.background='#000000'" onmouseout="this.style.background='#999999'" style="background-color: #000000; background-repeat: repeat; background-attachment: scroll; background-position: 0%" height="22"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'">

<p align="center"><a href="VB3.htm" id="lank" target="huvud"><b><font face="Verdana" color="#FFFFDD" size="1">Startsidan</font></b></a></div></td>

</tr>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vad är felet då?

 

Men är det Firebird som inte kan visa menyn eller är det felkodat på sidan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaaa... så det har med a1 att göra att menyn inte visas? vad kan han göra åt det då?

 

Men asså, även om man kör det där javascript: på efoum så kommer ju a1 is not defined upp.... :/ förvirrad

[inlägget ändrat 2003-08-25 10:59:13 av DIFference]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, E-forum får felet:

Error: homep is not defined

Source File: //eforum.idg.se/category.asp

Line: 791

 

Vad gäller menyn som inte visas.

 

"a1" anropas innan den definierats. Kan det vara problemet kanske?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står

<table onmouseover="visa(a1)" onmouseout="dolj(a1)" border="0" id="a1"...

 

a1 har inget värde, därför händer det ingenting (dessutom är det lite konstigt att visa a1 först när du får en mouseover på den, hur ska du få det om den inte syns hade du tänkt dig?).

 

förslagsvis gör du följande ändring:

skicka in a1 som en sträng (dvs 'a1'), i din visa() resp. dolj() så letar du fram objektet som heter samma namn som kom in i funktionen.

 

Nåt sånt här (helt otestat):

 

<script type="text/javascript">

function visa(namn) {
var obj=document.getElementById(namn);
if (obj && obj.style.display=='none') {
obj.style.display='block'
}
...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm okej, men de där a1 is not defined som jag fick upp när jag körde javascript: på eforum, var det gamla som låg kvar eller då?

 

Ok, hur definerear han a1 då, kan inte javascript... men det ska hjälpa alltså? det är inte firebird som felar den här gången?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(bugg i eforum gör att jag inte kan redigera texten, tror det hänger ihop med att det står <script> men inte </script>)

 

Anyway, och naturligtvis måste du då också ändra html:en ifråga så att den har a1 m.fl. inom fnuttar:

 

<table onmouseover="visa('a1');" onmouseout="dolj('a1');" border="0" id="a1"...

 

Dessutom har du en otrevlig vana att inte sätta semikolon efter satserna (jag glömde ett ett i min föregående text också, jag gjorde cut'n'paste).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, som sagt. det är inte jag som gjort sidan... det är en kille som jag inte känner ens...

 

Men nu när a1 inte har nåt värde och det är därför det inte händer någonting, hur i helvete kan det då funka i IE?

 

Kan han inte bara definera a1 nånstans?

[inlägget ändrat 2003-08-25 11:21:49 av DIFference]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, som sagt. det är inte jag som gjort sidan...

 

Sorry, missade.

Att det funkar i IE beror nog på att den är mer tolerant med felkodning, min gissning är att den låter alla definerade id:n vara en del av det sk namespace som finns tillgängligt vid anrop.

När jag testade sidan i IE fick jag förresten inte ens öppna själva huvudfönstret, just för att det saknades semikolon så helt feltolerant är inte IE heller.

 

Om den som skriver koden hade skrivit korrekt kod från början hade det funkat överallt, eftersom han skriver uppenbara fel så finns det ingen som helst garanti för att det funkar ens i nästa IE och av samma anledning inte heller i Opera, Safari, Mozilla osv.

Det är inte så mycket att göra åt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man skricit i nummer o allt och ska forsätta till föreningssparbankesn sida (t.ex.) så ska den öppnas i ett nytt fösnter när man klickar på nästa... händer inget alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du får inte en blå cirkel längst ner till vänster i statusraden som berättar att den har blockerat en popup?

 

Isf så är det bara att klicka på den tala om att du inte vill att den ska blockera popuper därifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det får jag inte. Men jag har blockat popups.

 

Men sidan vi diskuterade förut du vet, den är ju en popup som kommer upp, det funkar ju.

[inlägget ändrat 2003-08-25 13:10:05 av DIFference]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sidan vi diskuterade förut du vet, den är ju en popup som kommer upp, det funkar ju.

Det beror på hur poupen skapas. Om du klickar på en länk som öppnar i nytt fönster (popup) så godkänner Firebird denna för det mesta. Dock om inte Firebird upptäcker att du begärt sidan, då stoppas den.

 

Kan inte tekniken bakom, hur de ser vad som är en popup och vad som inte är det, men ibland har de fel.

 

Och tyvärr. Firebird fungerar inte på alla sidor. Då får man tyvärr starta IE. Om detta beror på Firebird eller på konstruktören av sidan kan jag ej veta, även om misstanken finns att sidorna är skrivna och testade för/i IE.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popup-blockeringen i Firebird (i hela Mozilla tror jag förresten) är lite selektiv. Den tillåter nästan alltid popups som kan härledas till en aktiv handling hos användaren. Om man däremot med javascript öppnar en popup som en del av laddningen av en ny sida så brukar den blockeras.

 

Det verkar emellertid inte vara det som är felet.

Testade att fylla i formuläret och tittar man i javascripts-konsolen så ser man när man trycker "Nästa" att det står

Error: content4form is not defined
Source File: javascript:(document.layers)?document.layers.content4.document.content4form.submit():content4form.submit();
Line: 1

 

Lösningen testar om det är Netscape 4, om det är det så gör den på det gamla netscape-viset, annars väljer den ett IE-specifikt sätt.

 

Naturligtvis trist att Firebird inte implementerar alla buggar i IE men jag tror jag föredrar att folk fixar sina sajter istället. Tills det är gjort är det naturligtvis trist.

Du verkar ha otur, jag tror de där två sajterna är de första på flera månader som jag råkat ut för som inte fungerar klockren.

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-25 14:08:03 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett enkelt svar då med andra ord. man kör firebird som standardwebbläsare och har även IE till vissa sidor :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte göra, det tar inte mer än ett par minuter att skriva javascriptet så att det funkar för alla browsers men det är inte mitt jobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar funka för mig iaf... Även om den får ett javascript fel vid laddning då den försöker accessa document.klockan.

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-26 09:47:58 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...