Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mozilla Firebird


DIFference

Rekommendera Poster

Nu vill jag höra åsikter från folk som FÖRSTÅR SIG PÅ skillnaderna mellan FIrebird och IE.

 

Jag installerade Firebird idag och tycker det verkar skitbra, och mkt snyggare mm mm. Och det viktigaste, det laddar websidor snabbare än IE.

 

Men nu vill jag höra av vilka anledningar man ska köra detta istället för IE (förutom att jag blir utloggad från vissa sidor i IE, men INTE i Firebird)?

 

Och om det nu är en massa säkerthetshål i IE, vad är det som säger att det INTE finns lika mycket sådant i Firebird?

 

Hoppas nån som vet lite om det här kommer med ett bra svar.

 

Ha de!

 

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar
Och om det nu är en massa säkerthetshål i IE, vad är det som säger att det INTE finns lika mycket sådant i Firebird?

 

Om man nu inte har något speciellt emot Microsofts Q&A, ingenting. Självklart kan Firebird innehålla lika många eller fler hål än IE, men inte samma hål. Och världens (black)hackers samlade ögon är för tillfället mest fokuserade på IE. Med Firebird smyger du mao diskret omkring på nätet. Dessutom innehåller Firebird en massa kul finesser som popupkiller och tabbad surfning. Slutligen, om man nu verkligen är säkerhetsmedveten kan det juh vara skönt att veta att många kunniga ögon granskat källkoden i Firebird. IE:s källkod är än så länge en välbevarad hemlighet, som inte tycks hindra blackers det minsta bara för den sakens skull. Däremot hindrar det volontärer att införa förbättringar i koden. Firebird uppdateras varje natt, visserligen blir det crashware av det ibland men det är bara att hålla sig till punktreleaserna så ska det vara stabilt också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har blivit övertydag under dagen! Både funktionsmässigt och inte minst designmässigt är jag helt övertygad om att jag kommer fortsätta använda mig av Firebird. Men kommer inte för det avisntallera IE, man vet aldrig när man kan komma att behöva det igen...

 

Men du, upptäckte en sak nu. Kollade in din anv.info. Om jag höll muspekaren över utmärkelserna som du fått så kommer det inte upp någon förklaring i Firebird, men det gör det i IE... liiiiite synd, men men :P Kan man väl leva med. :P

 

God natt!

 

[inlägget ändrat 2003-08-22 00:33:21 av DIFference]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart bör man behålla IE, kan man för övrigt bli helt av med IE i XP?

 

Trots allt är Firebird änne ej uppe i en säker release, versionsnummret ännu mindre än ett...

 

Firebird verkar inte riktigt vara överens med alla JAVA-applikationer samt en del av Shockwaves flash-standard. Likaså verkar DHTML ännu fungera bättre i IE än Firebird.

 

Testa och jämför detta Lemmings i DHTLM i IE och Firebird. En viss skillnad i prestanda.

 

http://crew.tweakers.net/crisp/lemmings/

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-08-22 09:50:27 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Mozilla Firebird och inte Mozilla??

 

Jag tycker Mozilla är mycket bättre än Mozilla Firebird, resultatet blir det samma, har väl samma html motor, men mozilla är mycket stabilare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Mozilla Firebird och inte Mozilla??

 

Därför att Firebird saknar "bloat" som mailklient, chatklient, htmleditor osv. alltså en renodlad webbläsare.

 

Jag tycker Mozilla är mycket bättre än Mozilla Firebird,

 

Njae, inte direkt, men stabilare kanske eftersom den är flera år äldre ..

 

resultatet blir det samma, har väl samma html motor,

 

Visserligen är det Gecko i grunden i båda fallen, men i Firebird är allt runtomkring helt nyskrivet i ett nytt programmeringsspråk som heter XUL. XUL fungerar mycket bra, det blir en snabb och lättviktig webbklient därför gillar många Firebird. Mozilla käkar minne, inte så poppis alla gånger ..

 

men mozilla är mycket stabilare...

 

Knappast mycket stabilare, men stabilare iaf eftersom den är mycket äldre. Firebird är juh inte ens skarp ännu, det blir den inte förrän den når 1.0, men ändå fungerar Firebird överraskande bra och bättre kommer det att bli .. men man kan juh göra som jag och köra båda och IE också :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, märkte ingen skillnad förutom att ljkudet inte funkade i Firebird...

 

MMhm, hos mig var det en klar skillnad i prestanda samt att ljudet inte riktigt fungerade.

 

Kanske du sitter på en nyare release än jag, Firebird utvecklas ännu.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick aldrig "tabbed windows" att fungera som jag ville i Firebird. Jag vill ha ALLT som "tabbed windows", men jag fick den inte att visa popups så.. (som exempelvis skriva-inlägg-på-eforum-fönstret). Dessa visar den istället som separata fönster.

 

Har kvar Firebird, men håller mig till Opera som primär webbläsare... än så länge.

 

Ciao,

Anders

 

[inlägget ändrat 2003-08-23 11:02:07 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Därför att Firebird saknar "bloat" som mailklient, chatklient, htmleditor osv. alltså en renodlad webbläsare

 

Men, vilken (grafisk) mailklient vill man köra då ??

 

Inte outlook express väl ??

Eller bloatprogrammet framför alla, dvs. "stora" outlook ??

 

Däremot, själv skulle jag inte ha nåt emot att köra mozillas mail integrerat med IE, när man klickar på en länk i Mozilla så ser man att det finns en hel del sidor som inte funkar bra i Mozillas webläsare.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Pegasus Mail är en väl fungerande grafisk mailklient:

http://www.pmail.com/

 

//Patrik J

"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tjenare DIFference!

 

Men nu vill jag höra av vilka anledningar man ska köra detta istället för IE (förutom att jag blir utloggad från vissa sidor i IE, men INTE i Firebird)?

 

Om jag postar den här länken, känner du igen mig då?

http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/glassy.html

 

:)

 

För övrigt så tycker jag att det är skäl nog att Firebird inte är IE. Om fler använder Firebird (och andra webbläsare) kanske folk slutar utveckla sidor som enbart funkar i IE.

 

Men egentligen har du ju rätt. Man kan inte veta ifall Firebird är säkrare än IE.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Eudora ja, men det kanske är vanligare på Mac-OS ??, har ett gäng på jobbet som kör det.

 

Hursomhelst, har alltid kört Eudora hemma (på PC) och Netscape/mozilla på jobbet men i och med de nyare Mozillaversionerna har jag gått över helt till det.

 

Men, Eudora är ett bra val (som dock kostar pengar ifall man vill slippa inbyggd reklam).

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att Firebird saknar "bloat" som mailklient, chatklient, htmleditor osv. alltså en renodlad webbläsare.

 

Du behöver inte installera Mozilla med allt skit, jag har bara själva webläsaren...

 

Som mail använder jag förövrigt Evolution som är kanska bra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tjenare DIFference!

 

Men nu vill jag höra av vilka anledningar man ska köra detta istället för IE (förutom att jag blir utloggad från vissa sidor i IE, men INTE i Firebird)?

 

 

Om jag postar den här länken, känner du igen mig då?

http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/glassy.html

 

Men tjeeeena! :)

 

Ville höra fler anledningar. :)

 

Men hörrini!

 

Testa denna länk i Firebird:

 

http://w1.383.telia.com/~u38307465/

 

Klicka sen på bandybollen, menyn visas inte i Firebird :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte få ALLT att öppnas i tabbed windows, inte såna fönster som öppnas i popup-fänster. Man VILL inte att inläggsfönstret i efroum ska öppnas i en ny tab. För övrigt så kan man tydligen ställa in så att alla vanliga länkar öppnas i nya tabs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hörrini!

 

Testa denna länk i Firebird:

 

http://w1.383.telia.com/~u38307465/

 

Klicka sen på bandybollen, menyn visas inte i Firebird :(

 

Sant, det gör den inte. Menyn generas den genom JAVA?

Som tidigare påpekats verkar inte Firebird riktigt komma överens med all JAVA. Tyvärr.

 

Men 95/100 sidor visas korrekt.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare påpekats verkar inte Firebird riktigt komma överens med all JAVA. Tyvärr.

 

Inte? Min firebird kör Suns Java och den funkar klockrent (och identiskt) oavsett om man kör den i IE eller Firebird.

Du menar inte Javascript?

Inte för att firebird har nåt problem med det heller men Microsoft har under ett par år divergerat från standarden på en massa ställen och när den som kodat javascriptet inte har koll på vad som är standard och inte så blir det lätt IE-specifik kod.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar menyn på sidan som länkats till ovan i din version av Firebird + Java.

 

vet att även jag installerat Suns Java men inte vill menyn fungera för mig.

 

Firebird 0.6 release, ej nattkompilering.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firebird är det nåt nytt?

Jag kör fortfarande Phoenix och är nöjd med den.

 

Aha, upptäckte nu att det är samma sak fast nytt namn.

 

[inlägget ändrat 2003-08-24 12:55:05 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firebird är det nåt nytt?

 

Nope, de var tvingade att byta namn på projektet i våras (du upptaderar inte så ofta va?)

 

Edit: Du upptäckte tydligen saken själv medans jag skrev svaret... typiskt :-)

[inlägget ändrat 2003-08-24 12:57:57 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men vad skulle det ha med java att göra. Man behöver ju inte titta längre bort än javascript-konsolen för att se att det beror på att den anser att "a1 is not defined" vilket ju är helt korrekt. Taskig javascript-kodning helt enkelt.

 

Edit: vad jag kan se finns det inte ens spår av någon java i den ramen.

[inlägget ändrat 2003-08-24 13:18:04 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...