Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var köpa beg skärm i Stockholm?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag vill köpa en beg 14" vanlig bildskärm seriöst "över disk", i Stockholm. Har upptäckt http://www.pcfynd.se (som ju bara verkar vara postorder?) men förmodar att det finns massor med fler ställen?

 

Helst skulle det förstås vara ett ställe där man kan testa skärmen lite först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du orkar ta tåget till Eskilstuna så har jag en hel hyllrad med begagnade 14-15-17"-skärmar att testa hur mycket du vill ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på den och lägg ett bud, brukar hamna mellan 300-700kr beroende på vad det är för modell...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror juh på vem som vill ha den - själv slänger jag gärna bort dem, men finns det folk som har behov av dem så kör hårt! :)

 

...jag ska dra igenom allt som inte är i bruk på ett möte imorrn, och komma fram till vad vi ska göra med det. Slänga det är en idé (kostar pengar), låta personalen få lägga bud på det först brukar fungera också - eller så ger jag bort dem till första bästa person ,)

 

Å, btw - med 700 spänn syftade jag på några 19" som avyttrades tidigare - tänkte inte på det. 14" har jag inte gjort av med någon så den kanske inte är värd mer än en hundring? :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avhämtning

Slipp frakten - hämta vara vid godsutlämningen på Värtavägen 53 (T-Gärdet), mellan OK-macken och Apoteket, Stockholm.

 

Jo, jag läste det där på deras sajt, och fick intrycket att man måste ringa först, och så river dom ner närmsta 14-tummare från hyllan, man betalar (med kort) åker hem och kollar om skärmen funkar. (Ungefär som på bilskroten.)

Annars får man byta eller får den lagad.

 

Eller är det mer som en butik, där man faktiskt kan välja och vraka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle få tillfälle att välja mellan en massa 3-4 år gamla 14-tummare av olika fabrikat, vilka bör bör jag föredra resp akta mig för tycker ni?

 

Tipsen kan handla både om bildkvalité och om vilka som brukar pajja fort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Kanske ska ta och komma förbi, har du även 19"? Vilken tid på dygnet kan man komma förbi...Blir nollad på Linköpings Universitet just nu så det får bli lite senare på dagen isåfall, vid 5-7 eller nått.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen 19" just nu... ett par 17" och en dröse 15" eller 14" (inte tittat så noga) - sen eftermiddag fungerar, beroende på vilken dag det är.. har ett skolschema också att passa :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

14" per se är oftast såpass gamla idag, att komponenterna börjar bli slitna.. Hittar du en 14" som fortfarande fungerar, har bra bild (även efter 30minuter-1 timma), så kan du lugnt köpa den. (Har den tuffat på i 3-4 år utan problem och bilden fortfarande är bra, så tuffar den nog på i många många år till..)

 

Nokia har ett testprogram som är gratis, och ypperligt om man vill testa bildskärmar.

 

Inte så lätt att hitta, men jag slängde dit det på min österrikiska site..

 

http://www.8ung.at/cjb-digital/Nokia.zip

 

(kör hela programmet efter det skärmen varit påslagen cirka 30 minuter, det testar om skärmen är OK. Du måste använda dina egna ögon när programmet körs, testet av högspänningsdelen går till som så att vita/svarta rutor visas i snabb takt. Bilden skall inte hoppa eller ändra form. Gör den det, så tyder det på dåliga kretsar i bildskärmen)

 

Inlägget har genererats genom ADB.

 

[inlägget ändrat 2003-08-23 00:51:47 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte i all hast en 199 kronors skärm på PC fynd (och där fanns tyvärr ingen möjlighet att välja eller testa). Skärmen fungerar men bilden är en aning, aning mörk, trots att jag justerat reglagen för ljus och kontrast i gynnsammaste läge.

 

På de andra skärmar jag haft har det varit fast ansluten (signal)sladd med en stor "puckel" på, för anslutning till datorn. Men på den här skärmen fanns ingen fastsittande sladd, utan jag fick istället med en fabriksny sladd.

 

När jag skulle montera den hemma, upptäckte jag att den saknade "puckel", men skärmen funkar alltså ändå.

 

Vad är "puckeln" bra för? Bör det vara en sån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Puckeln" är en drossel som skall ta bort störningar, är det tänkt.

 

Är skärmen dålig, kan du väl byta den?

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Puckeln" är en drossel som skall ta bort störningar, är det tänkt.

 

Är skärmen dålig, kan du väl byta den?

 

Tack för upplysningen om "puckeln" - tydligen inge riskabelt med att köra utan då?

 

Ang byta skärmen skulle min resa dit tur och retur kosta dubbelt upp mot vad skärmen kostade. F.ö. är det väl stor risk att jag återigen skulle få en klen. Och den jag köpte är ju iallfall klart användbar.

 

Kanske finns det någon knapp under "huven" där det går att kräma på lite mer ljus? För det kan väl inte påverkats mjukvarumässigt? Av fel driver, elller så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det finns potentiometrar ofta monterade på det lilla kretskortet som sitter på bildrörets baksida. Där kan man ställa in styrkan på elektronkanonerna. -Men det är högspänning (i runda slängar 20.000 volt i bildröret) så man bör veta vad man gör..

 

Annars kan det gå illa, riktigt illa..

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...