Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Värstingdator


Hans Lövström

Rekommendera Poster

Hans Lövström

Hej, jag funderar på att bygga en värsting pc för privat bruk.

Någon som har tips om hw.

-vilket moderkort

-vilken processor (1 eller 2 processorer)

-hur mycket minne

-grafikkort

-ljudkort

-dvd brännare

-låda

-diskar

-andra bra lösningar att tänka på

 

Har idag en äldre slö PC från 1999 med scsi disk och scanner, kan det återanvändas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker lägga ut de pengar som behövs för den dator du efterlyser, så behöver du väl inte behålla såna gamla prylar? Särskilt hårddisken är ju meningslös att behålla med tanke på hur billiga, snabba och stora diskarna är idag.

 

Förslag:

 

Pentium 4 3.0GHz, 800MHz fsb

Abit IC7-G moderkort i875

2x512MB Kingston HyperX Cas2

Radeon 9800 Pro alt Geforce Ultra 5900

Creative Audigy 2 ljudkort

DVD-brännare NEC ND1300 multiformatbrännare

Chieftech midi/fulltower 360W Dragon eller liknande

Seagate SATA-diskar, t.ex 1st 80gig + 1st 160gig

 

På moderkortet har du firewire, usb2, gigabit nätverkskort.

 

Har själv ungefär en sån här dator som speldator, funkar kanonbra. Dessutom inte särskilt dyr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor du i Göteborg finns ju en underbar butik vid ringön. Dom har även postorder.

 

Detta är deras värstingburk. Men du kan ju alltid modda en annan dator för att den ska passa dina behov :)

 

http://www.inetdata.se/pcw.asp?b=45&q=10061&t=38

 

[EDIT: Där kan man även välja att inte få med något OS så slipper man betala för det ifall man redan har licens eller vill köra gratis-OS.]

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

[inlägget ändrat 2003-08-20 09:24:10 av Lowtek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver en värsting pc för privat bruk, nu vet ju inte jag vilken begränsning du har ekonomiskt så jag slängde ihop en i toppklass... :)

 

I den absoluta värstingklassen (där pengar inte spelar någon roll) ändå har jag varit lite sparsam på vissa delar...

 

Intel Pentium Xeon MP 2.0 GHz Box PC400 Socket Int-mPGA (S603INT3), 2MB cache

43,086.00 inkl moms

antal = 2 st

 

MSI E7505 MASTER-LS2 Moderkort Xeon P4 I7505, Dual, ATA/100,E-ATX, AGP 8X, GLAN

5,589.00 inkl moms

 

Corsair PC2100 DDR-DIMM 2048MB ECC REG 64Meg x 8, CAS 2.5, "Low Profile" Stack

14,211.00 inkl moms

antal = 4 st

max på moderkort 8 GB RAM

 

Seagate Cheetah 15K.3 73.4GB 68 pins Ultra-320 ST373453LW 15000RPM 8MB cache

7,451.00 inkl moms

antal = efter behov

 

3DLabs Wildcat IV 7210 128+256MB DDR AGP8x, Dual DVI-I

27,194.00 inkl moms

 

Creative Soundblaster Audigy 2 Plati. eX PCI m/1394,THX, DD EX6.1, Retail

2,382.00 inkl moms

 

Plextor DVD-brännare IDE PX-708A, Retail

2,924.00 inkl moms

 

Asus AP1700, 5U Server, Dual Xeon P4 Dual, GLAN, SCSI, Hot-Swap, max 12GB DDR

15,326.00 inkl moms

 

Eizo 21"LCD FlexScan L985EX TCO-95

26,994.00 inkl moms

grafikkortet klarar 2 st, så varför inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

250 000 kr, japp en värstingdator.

 

 

Personligen anser jag det dumt/onödigt att lägga en massa pengar för att få den allra senaste tekniken...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, ser trevligt ut. Men varför ha en DVD-läsare i paketet när man ändå har en DVD-brännare? Nog räcker det med en enhet som kan läsa DVD/CD?!

 

En plats ledig, färre kablar i datorn osv.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..för att hålla det lite mer realistiskt och strunta i SCSI-himlen, ta en allvarlig titt på Western Digitals disk "Raptor" som systemdisk - och en Barracuda V som lagringsdisk.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en bra anledning till att ha två cd/dvd-enheter är att man lättare kan kopiera mellan skivorna (ifall man nu känner för det)...

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, nu ska vi kanske inte fördjupa oss i det, men nog är det inte många som ofta utnyttjar den möjligheten. Och den extra tid det tar att läsa av skivan, stoppa in en ny och skriva till den är inte ofatntligt lång direkt.

 

Men är det en värstingdator man vill ha, då är det klart att man vill kunna kopiera DVD-skivor snabbt och smidigt också!

 

Eller?

 

:)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scannern kan ju återanvändas om den fungerar bra, dom har väl inte utvecklats särskilt mycket sen -99.

 

[inlägget ändrat 2003-08-20 11:47:06 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS64738 skrev:

Scannern kan ju återanvändas om den fungerar bra, dom har väl inte utvecklats särskilt mycket sen -99.

 

Nej, inte om man inte bryr sig om sådana saker som upplösning, färgdjup, snabbhet eller pris...

 

;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så inser man att såna saker som upplösning, färgdjup inte alltid är vad det är. En scanner från 99 av hög kvalitet brukar vara överlägsen en ny scanner för 995kr.. :) Även om det på papperet kan se eljest ut.

 

Har en gammal Umaxscanner, som håller grym kvalitet trots att den är 5-6 år gammal. Har en modern Agfa också, modell billigare, och den har inte en "janne" när det gäller kvalitet, trots en på papperet högre upplösning och större färgdjup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte om man inte bryr sig om sådana saker som upplösning, färgdjup, snabbhet eller pris...

 

Aah, du menar säljsnack? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såna saker som upplösning, färgdjup inte alltid är vad det är.

 

Jag vill nog ändå hävda att upplösning är upplösning oavsett årsmodell. Och färgdjup mätt i antal bitar måste väl ha ett beständigt värde alldeles oberoende av dagsform?

 

Dessutom var väl inköpspriset på Umax:en ganska häftigt då det begav sig? Du får mer för dina pengar idag, eller hur? Tänk dig att lägga motsvarande summa i dagens penningvärde på en scanner, då får du en ganska bra sådan...

 

Överföringshastigheten på parallellporten är ju inte så våldsam heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överföringshastigheten på parallellporten är ju inte så våldsam heller.

 

Men nog fanns det USB-scanners -99? Eller menar du just Umax-scannern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB var ingen stor grej -99, men kanske fanns det USB-scanners redan då vad vet jag?

 

Stödet för USB kom ju först i sista versionen av 95:an och sedan i 98:an. Alltså runt slutet på 90-talet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en scsivariant, så den är riktigt vass.. :) Den kostade c:a 9000kr + moms, och självklart får jag samma kvalitet för betydligt mindre pengar idag. MEN, det betyder inte att jag kan köpa en billig scanner på On-Off med "bättre" specar och få en bättre scanner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen anser jag det dumt/onödigt att lägga en massa pengar för att få den allra senaste tekniken...

 

Som ändå bara är värd 1000 kronor om 5-6 år...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...