Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ÅÄÖ samt 2dimArray


obefintlig

Rekommendera Poster

1. Kan man skapa en 2dimisionellArray i flash

2. Varför kommer inte åäö med när man läser in från en textfil(asp). Gäller bara flash6-filmer inte flash5-filmer.

 

Tack tack tack för ett svar samt lite kod.

 

 

/obefintlig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja. Kika på http://www.virtual-fx.net/vfx/ och sök på array så kommer det upp några tutorials.

 

2. Du bör url-koda texten innan du skickar den till flashen. Hur man gör det i ASP vet jag tyvärr inte.

Du kan även skriva

Sytem.usecodepage = true

i den första framen i flashfilmen men det skall tydligen inte vara den bästa lösningen p.g.a. någon bugg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att å, ä och ö inte bara är att ladda in i player 6 är att den tolkar texten som unicode. Unicode är en utökning av ASCII som gör att alla specialtecken har en specifik kod oavsett vilken språk inställning man har. en svaghet i ASCII är att det bara kan hantera 256 tecken.

 

Detta gör att samma ASCII-kod kan stå för olika tecken beroende på vilken språkinställning som används. Dessutom finns det vissa "specialtecken" som har olika koder i olika språks ASCII kod.

 

"System.useCodePage = true" innebär att flashplayern kommer att tolka den inkommande datan enligt de språkinställningar du har på din dator. d.v.s. som ASCII. Nackdelen med detta är att man tappar detr internationella stödet. Endast de som har samma språkinställning(codepage) kommer att garanterat kunna läsa texten som den är tänkt. En annan anackdel är att i vissa versioner av player 6 så finns det buggar som bla att texten tolkas med hjälp av fel "codepage" så att det kanske blir fel iallafall...

 

I ASP 3.0 finns det tillsynes en stor brist om man inte vill använda useCodePage och det är att det tycks sakna funktioner för att koda datan som unicode. särskillt om du måste URLkoda den. Jag har inte hunnit sätta mig in i hur det är med ASP.Net men jag vet att i PHP så är detta enkelt.

 

Massor om unicode finns att läsa på:

http://www.unicode.org

 

/Mirandir

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samuel andersson

Jag har samma problem som "obefintlig", jag hämtar data ur en SQL-databas och skriver sedan ut det på ASP-sidan så att outputen blir:

 

&varforetag=<p align="left">Före1<br>Före2<br>Lasses bilskrot<br>SAAB<br>Boråstyg AB<br></p>

 

Flash klipper texten när första åäö förekommer, jag har provat med

Response.Write(server.URLEncode(strOut))

Men då får jag inte ut en enda siffra...

 

Ingen som vet hur man ska göra?

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-27 14:15:00 av samuel andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...