Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken räknare behövs för Matte B (gymn.)


Zero1

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Vilken räknare behöver man för att klara Matte B? Alltså vilken kan man klara sig med?

 

Går det med en vanligt standard räknare utan att det blir för svårt eller måste jag införskaffa en TI82a eller TI83a?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zero1 skrev:

Tjena.

 

Vilken räknare behöver man för att klara Matte B? Alltså vilken kan man klara sig med?

 

Går det med en vanligt standard räknare utan att det blir för svårt eller måste jag införskaffa en TI82a eller TI83a?

 

Man klarar sig ganska bra med vilken lite mera avancerad miniräknare som helst. Den behöver Sin/Cos/Tan och har den det har den antagligen alla andra funktioner du behöver.

 

Om du ska läsa fler kurser (C,D,E,Diskret) så kan ju det vara bra att köpa en grafritare.

 

Bor du i Göteborg finns en jättebra affär uppe vid chalmersområdet som heter cremona. Dom är billiga och har allt du kan behöva.

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken räknare behöver man för att klara Matte B? Alltså vilken kan man klara sig med?

 

Går det med en vanligt standard räknare utan att det blir för svårt

 

Det är väl du som ska lära dig matte, och inte räknaren som ska göra jobbet. Du behöver inte mer än en enkel teknisk räknare typ Ti-30xx.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ® skrev:

Det är väl du som ska lära dig matte, och inte räknaren som ska göra jobbet. Du behöver inte mer än en enkel teknisk räknare typ Ti-30xx.

 

Svårt att ha SIN i huvudet :)

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ha SIN i huvudet :)

Inte så svårt :) Det finns en del intressanta värden och sedan kan man enkelt interpolera mellan dessa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ha SIN i huvudet :)

 

Jag skrev teknisk räknare. Det existerar ingen sådan utan SIN,COS,TAN. Dessutom rekommenderade jag specifikt Ti-30 serien som närmast är skolstandard. Vad mer behöver han veta ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min kommun bjuder alla gymnasie-ettor på en TI-82, utan att vi behöver betala något. Och vi får behålla den resten av livet.

Är det inte fler kommuner som gör det?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ha SIN i huvudet :)
Man räknar inte med sinus i Matte B.

Dock är det en hel del grafer.

 

Men det kan vara bra att ha en räknare i framtida kurser.

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kommun bjuder alla gymnasie-ettor på en TI-82, utan att vi behöver betala något.

 

Inte illa, inte illa alls. Jag känner till en skola i Karlstad där alla ettor fick varsin laptop för några år sen. Men tyvärr är nog inte alla kommuner så generösa ...

(som har en gammal HP-42s i byrålådan)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man räknar inte med sinus i Matte B.

 

Är det verkligen möjligt ? Ingen trigonometri ? Att man ens kan kalla det matte då ...

 

Dock är det en hel del grafer.

 

Vilket inte är speciellt svårt att plotta ut för hand.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer jag ihåg rätt så är det som Kristianstad skrev, det finns Trigonometri i Matematik B. Jag kan ha fel, men jag minns inte att vi sysslade med det i B-kursen. Dessutom läste jag natur-teknisk linje (mest omfattande matematik).

 

Därför bör man väl klara sig i B-kursen med en vanlig miniräknare som klarar de fyra räknesätten. ;)

 

På min gymnasietid införskaffade jag en TI 83 som jag använde under samtliga matematikkurser (A-E). Jag saknade ingen funktion.

 

Min bror hade/har dock en TI 9x (pluggade matematik på högskola) och den har en hel del fiffiga funktioner, tex ekvationslösning. Man skriver in ekvationen i klartext och man får fram alla möjliga X, Y och vad nu råkar finnas i ekvationen. Klarade av fler-gradare. Men det rekommenderas inte, eftersom man då knappast lär sig något, antar jag.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick köpa en TI 83:a för ca 900-1000 SEK för 5 år sedan (via skolan). Den var några hundralappar billigare än i butik.

 

Men en TI82 är väl föråldrad nu? ;)

 

Det "roliga" var att alla tappade sina miniräknare. Man kom hem sen insåg man att man hade någon annans räknare. I slutet av gymnasiet när jag städade skåpet hittade jag 2 miniräknare, 3 formelsamlingar och dubbelt upplaga av flera böcker. Nåväl, det var inte meningen.. ;) Det mesta delade jag ut till de som saknade böcker (böckerna skulle återlämnas eller så fick man betala)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2003-08-18 13:59:25 av TicoRoman]

[inlägget ändrat 2003-08-18 14:00:22 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Casio fx-82sx och den kostar inte

särskilt mycket (jag har haft många matte B-kurser

som Komvuxlärare i Sollentuna)

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för alla som läser Matte A kanske det skall upplysas om att Goggle använder radianer och inte grader...

 

 

Jharowski...

 

Alcohol:

The cause and solution to all of our problems...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ska väl kanske läsa MaC också?

 

log, ln är väl det som inte brukar finnas på valiga. potenser och logariter har du väl redan pysslat med så det är inget nytt.

 

har själv en vanlig räknare för ekonomer (Sharp Scientific Calculator EL-531RH), vilken vi fick köpa av skolan för runt 150:- (ca. 50 billigare än i affär)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Det kommer ganska mycket trigonometri i matte B, fast mest enkel sådan. Jag minns att jag hade en sån där plastskiva från SLT (Esselte) med enhetscirkeln utritad och graderad på ett vanligt rektangulärt grafsystem så man kunde utläsa sin och cos mycket enkelt.

 

Jag rekommenderar faktiskt en Casio fx-9750. Den är en budgetmodell och är Casios enda grafritande utan färg. Men den är råsnabb (28% snabbare än Casio ALGEBRA 2.0 - den nyaste modellen - i programkörning) och tål att tas isär. Jag har moddat min så att den har bakgrundsbelysning. Bra i mörkret när man ska programmera.

 

Redigering: Algebra 2.0 och Classpad - som strängt taget inte är en grafritande räknare - saknar också färg, liksom en del urgamla men de kan man inte köpa längre)

[inlägget ändrat 2004-08-03 19:09:25 av Camille]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...