Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konica KD-500Z


Peter web

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

 

Jag ville bara skriva några rader om min digitalkamera. Jag är jättenöjd med Konican. En bekant var nyss i USA och köpte med sig några minneskort till mig, nästan halva priset på det 256Mb sd-minne jag köpte.

Till mörka höstkvällar ser jag fram emot där jag kan

ordna med alla bilder jag har tagit under sommaren.

 

Jag rekommenderar:

Konica Digital Revio KD-500Z är en digitalkamera med 5 miljoner pixlar och en maximal upplösning på 2690x1994 bildpunkter.

 

/Peter web

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... Hur blir bilderna då? Några exempel på obehandlade bilder, dvs sådana som bara är överförda från kameran utan någon som helst efterbehandling.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är enkelt: kanonfina kort

Jag var lite rädd att blixten inte skulle räcka till

men den fungerar fint.

 

Det är bara jpeg format på bilderna

och i högsta upplösningen blir bilden ca 2.2Mb

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är enkelt: kanonfina kort

Kanske inte så enkelt som du tycks tro - det du tycker är bra kan någon annan såga. Allt beror på hur van man är vid att betrakta bilder. Därför vore det intressant att få sen en eller ett par obehandlade bilder. Har du något webbutrymme där du kan lägga upp någon/några bra bilder?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

kika här: www.mariestad.mine.nu/gallery

Jag gjorde "thumbnails" av orginalbilden var det ok?

Bäst att jag lägger ut någon i orginal storlek också.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tips till Peter Web.

När du skriver in en länk, skriv då även in hhtp://

då blir länken direkt klickbar, man slipper klippa & klistra.

 

Stora bilder på internet typ PICT4386.jpg på 2866 kB spara gärna om den med Progresiv Encoding, alla har inte bredband som jag :-)

 

Bilderna tyckte jag var bra, har själv en digital kamera Kodak DC4800 3.1Mp

 

 

/Milkman

 

[inlägget ändrat 2003-08-18 19:27:46 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte bedömma dina bilder, tar lite för lång tid att ladda ned dem..

 

men ser på den första bilden (båten), samma effekt som man ser på de flesta digitalkameror antar jag.

Tror dom kalar det "chromatic abberration" eller "Purple Fringing" i det där andra språket. (översätt gärna utrycken åt mig)

 

vad beror detta på egentligen? Ser man det även i analoga kameror, bara det att man inte tittar så nära bilden att man upptäcker det? Hur ska man planera sin bild för att slippa detta?

 

En kommentar bara, båtbilden borde kunna ha ett djupare fokusplan. Vad jag försöker säga är att skogen/huset borde kunna bara skarpare. Men annars bra färger...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undra vad du ser på första bilden? Du måste vara fotograf eller? jag ser då inget?

 

Tja! jag är bara en glad amatör med en suverän kamera i mina händer.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! du har rätt det går att se. Jag visste inte om det här. Men men den tar fortfarande verkligen fina bilder. Öh! eller...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget större fel på bilderna. Kvalitén är hyfsad. (det är ändå 5MP vi talar om här vilket lägger en högre ribba)

Rent allmänt är nog Canon bäst vad gäller kompakt kameror, vilket till stor del beror på den höga kvalitén på objektiven.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ser på den första bilden (båten), samma effekt som man ser på de flesta digitalkameror antar jag.

Tror dom kalar det "chromatic abberration" eller "Purple Fringing" i det där andra språket. (översätt gärna utrycken åt mig)

 

vad beror detta på egentligen? Ser man det även i analoga kameror, bara det att man inte tittar så nära bilden att man upptäcker det? Hur ska man planera sin bild för att slippa detta?

 

Det beror på att linserna bryter ljus av olika våglängder olika mycket, och uppstår i huvudsak vid höga (skarpa) kontraster, till exempel motljus.

 

En ganska genomgående förklaring (på utrikiska) finns här

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

(sidan förklarar även hur man manipulerar bort det)

 

En kommentar bara, båtbilden borde kunna ha ett djupare fokusplan. Vad jag försöker säga är att skogen/huset borde kunna bara skarpare. Men annars bra färger...

 

Jag säger tvärt om! :) Båten känns som huvudmotiv och det hade varit najs med lite oskärpa på bakgrunden. Tyvärr är det rätt svårt att åstadkomma med de små linser dessa kameror har.

 

För övrigt förstår jag inte varför ni klagar på (fil)storleken på bilderna när syftet var att visa oredigerade bilder tagna direkt från kameran. Uppenbart att de blir stora. Lösningen hade varit att göra en mellanbild som är större än en thumbnail men mindre än en oredigerad bild. Det kan man dock inte kräva, men för er med tillgång till webbservrar med PHP och MySQL rekommenderar jag Coppermine photo gallery (http://www.chezgreg.net/coppermine/) som gör det automatiskt och är gratis.

 

När jag även håller på har jag även en kommentar om kameran: Det verkar vara en trevlig sak. Tittade själv på den ett tag men blev ointresserad när jag upptäckte att den helt saknar tv-utgång. Det låter som en onödig funktion men är helt oslagbart när man ska visa bilder för många personer samtidigt.

 

Dessutom har jag märkt att personer utan datorvana (till exempel farmor) tappar intresset av bilderna mycket snabbare om hon måste se dem på datorskärmen än om hon tittar på teven.

 

TV-utgångar till folket!

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I McWorld nr 4 2003 skriver de "Det är lite chockerande att testets minsta, enklaste och billigaste kamera rätt och slätt gav det bästa bildresultatet, i varje fall under normala ljusförhållanden. Konica KD-500Z exponerade perfekt och hade den finaste detaljupplösningen av alla.” Fick "Bästa köp".

 

Bästa produkt blev Canon Powershot G3.

 

Övriga testade kameror i detta nummer:

Casio QC-5700

Fujifilm finepix F700

Minolta Dimage F300

Nikon Coolpix 4500

Olympus C5050 Zoom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvekar starkt på att canon får spö av konica

vad gäller bildkvalitet och för rättvisans skull

bör man jämföra G5:an (som är på 5MP) med konican

dont you agree?

 

 

citat

 

"Bästa produkt blev Canon Powershot G3"

 

I rest my case.

 

 

(G3 är på 3,9MP)

[inlägget ändrat 2003-08-24 00:20:51 av la_bomba]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...