Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna i 4x?!?


nikfo

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Sony DRX-500AX som ska klara av att bränna dvds i 4x. Skivorna jag använder är iofs mesta budget som finns men de ska klara att brännas i 4x (Bulkpaq DVD-R).

Dock tar det ca 30 min att bränna en skiva, vilket känns som att brännaren bara går i 2x. Jag använder Nero som säger att bränningen går i 4x.

 

Är det nån som vet vari problemet ligger? Brännaren är extern å sitter på en firewirekabel...

 

Tacksam för svar!

 

Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

En 80-minutesskiva bör med 4x ta ungefär 20 minuter att bränna. Och om man dessutom räknar med tiden den tar att förbereda bränning samt stänga skivan så kan det ju uppnå en halvtimmes tid.

Bränner du hela skivan full?

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en Sony DRU500A som oxå klarar att bränna skivor i 4X. Har av erfarenhet märkt att sk. budgetskivor typ Princo eller Datawrite (märkta 4X), bränner i olika hastigheter.En del funkar faktiskt i 4X (15 minuter för en full skiva) men oftast med 2X. Det är inget fel på din brännare utan köp istället lite dyrare dvd-media. Använder oxå Nero,som luras lite med att säga att hastigheten är 4X,trots att det egentligen går i 2X. Vi får väl hoppas att Sony snart kommer med en ny firmware som gör att man kan köra alla billiga skivor i 4X.

 

Kolla även länken:

http://www.discatonce.se

och klicka på "Information&tips" till vänster.

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-16 18:30:40 av honken64]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte riktigt förstått det här med firmwares som gör att vissa skivor fungerar och som höjjer hastigheten på andra skivor och sånt.

Vad är problemet/skillnaden mot cd-skivor?

 

Ang. dvd media så har jag hört att verbatim ska vara bra, cirkus 40 kr per skiva. Själv tycker jag att det är värt att köpa kvalitetsskivor och kör med verbatims cd-r skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var problemet ligger får man nog inte ens svar hos tillverkarna av DVD-brännare. Huvudsaklig skillnad mellan DVD och CD bränning: DVD rymmer betydligt mycket mer data än vad en CD gör (Här handlar det om flera Gb). När man pratar om hastighet på en DVD-brännare,typ 4X vilket är det snabbaste idag, och ska jämföra detta med CD-brännare, så motsvarar DVD 4X ungefär en CD-brännare 36-40X.

För en mer komplett lista DVD-media finns här:

http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia

 

Sony 500 serien klarar att bränna båda formaten + och - . Skillnad och för/nackdelar med dessa formaten finns beskrivet där också.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men jag ser inte vad en firmware gör för en speciell skiva. Fasst det är kanske trial and error.

 

Ang. hastigheter så kommer ju plextors 8x brännare ut snart. Då går det undan :)

 

Men det känns som om man köper nåt utgående med tanke på att det inte finns dual layer brännare :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikrodatorn testar DVD-skrivare i ny anumret, liet fakta från den artikeln.

 

Skivor:

PÅ skivor finns ett nummer som identifierar tillverkaren. Företagen vill vara på säkra sidan och tillåter endast skrivning till skivor de testat med brännaren. Informationen finns noterad i den upplaga av firmware som finns i brännaren. Detta gäller inte alla brännare, har ineg aning om vilka de gäller, om det är ett fåtal eller många som följer det ovan.

 

8X:

De nämner på minst tre ställen i tidningen att det under hösten lär dyka upp 8x brännare från i princip alla tillverkare. Det finns få tillverkare av den laser och kringliggande elektronik, grundelektroniken i många brännare kommer från samma tillverkare. Därmed kommer alla tillverkare i princip komma ut med 8x brännare samtidigt (inom någon månads tid)

 

Mikrodatorns slutsats efter sitt test:

Alla brännare är bra, det som skiljer är pris och den medföljande programvaran.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...