Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Peter Westman


Jmull

Rekommendera Poster

Samma person har tidigare varit uppe för diskussion i flera olika forum, här kommer ett nytt genom öppna relän i Korea. Suck....

 

 

Return-Path: <elsa39@erols.com>

Delivered-To: email@domain.com

Received: (qmail 25817 invoked from network); 16 Aug 2003 02:11:57 +0200

Received: from delenn.telenor.se (HELO mailgw.tninet.se) (213.150.135.134)

by giles.algonet.se with SMTP; 16 Aug 2003 00:11:57 -0000

Received: from c.210.100.179.129.customer.alkamaitech.net (210.100.179.129 [210.100.179.129])

by delenn.telenor.se (BMR ErlangTM/OTP 3.1) with ESMTP

id 419222.992714.1060.0s21177618delenn

; Sat, 16 Aug 2003 02:11:54 +0200

To: email@domain.com

From: "Peter Westman" <elsa39@erols.com>

MIME-Version: 1.0

Subject: Ett meddelande till: email@domain.com

X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.859987.456385

 

 

Hej email@domain.com,

 

 

Skulle du vilja tjäna 5000-8000kr extra i månaden genom ett

enkelt hemarbete via Internet?

 

Detta är *INTE* något pyramidspel eller MLM (Multi Level Marketing).

 

Idag introducerar vi ett helt nytt svenskt koncept!

 

Du får behålla 100% av din förtjänst! Låter det bra?

 

Om du ger oss 3 minuter av din tid, så lovar vi att vi ger dig

ett mycket förmånligt erbjudande.

 

 

http://www.sportsseoul.com%3A%48%6F%6D%65%2E%65%61%72%74%68%6C%69%6E%6B%2E%6E%65%74%7E%6A%6F%68%6E%6E%7913@%77%77%77%2E%65%78%74%72%

61%2D%69%6E%6B%6F%6D%73%74%65%72%2E%63%6F%6D/

 

 

Med Vänliga Hälsningar,

 

Peter Westman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du är inte ensam!

 

Jag har fått samma skräp från just den personen, och dessutom var mitt efternamn och e-postdomän helt åt skogen fel.

 

Bara att slänga skräpet!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam!

 

Jag har fått samma skräp från just den personen...

 

Samma här. Släng skiten.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängde nyss samma skit, från Johan Rossling och ett till namn jag inte minns.

 

Inget av det direkt till min adress utan "monkeyhair@home.se" var det ena brevet ställt till.

 

Suck!

Är inte detta straffbart i Sverige.

ena brevet från en Tiscali-adress, andra från everyday-adress

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Meddelande till moderatorn och övriga läsare:

Detta inlägg innehåller personnamn. Jag har anledning att tro att dessa namn är konstruerade eller i vart fall inte tillhör någon av de inblandade personerna, dvs att att de kan betraktas som vilken slumpmässig teckenföljd som helst som man hittar i spam, och att de därför skulle vara OK att nämna på samma sätt som andra karakteristiska spam-textsträngar. Min publicering av "namn" är inget försök att bryta mot forumets regler genom att hänga ut enskilda personer. Men om din bedömning blir annorlunda ber jag om ursäkt.

 

 

 

Samma här.

 

Received: from c.210.178.139.130.customer.alkamaitech.net ([210.178.139.130])

From: "Tommy Carlberg" <walt36@virgin.net>

 

Received: from c.210.100.179.129.customer.alkamaitech.net ([210.100.179.129])

From: "Tony Wiberg" <kaka67@erols.com>

 

Annonserar en sida

http://www.stoo.com%3A%48%6F%6D%65%2E%65%61%72%74%68%6C%69%6E%6B%2E%6E%65%74%7E%6A%6F%68%6E%6E%7918@%77%77%77%2E%65%78%74%72%61%2D%69%6E%6B%6F%6D%73%74%65%72%2E%63%6F%6D/

vilket blir

http://www.stoo.com:Home.earthlink.net~johnny18@www.extra-inkomster.com/

dvs

www.extra-inkomster.com

som är

64.191.17.162 - hostnoc/burst.net som inte tar mot abuse-rapporter.

 

Siten uppges tillhöra/ha registrerats av

Tetsuo Yamamoto på 250 Sukhumvit Road i Bangkok TH.

 

På websidan finns namnet

"Peter Carlberg" med adressen peter.carlberg@extra-inkomster.com

 

Det finns också en sida med rekommendationer, från personer som inte går att hitta i telefonkatalogen, sannolikt därför att de inte existerar:

"Peter Weigel"

"Eiberth Fjellman"

"Sven-Erik Nyberg" (vardagligt namn som finns, sannolikt inte mer äkta referens för det)

"Thomas O"

 

En googling på "e-Biz-in-a-Box" hittar flera andra sidor (79 svenska träffar) och delvis samma, delvis andra namn. Digital Solutions AB på Västanbergahöjden 5 i Vallentuna ligger bakom en av sidorna (man kan ju googla på det företagsnamnet också), men själva siterna är synnerligen anonyma. "Detta är *INTE* något pyramidspel eller MLM (Multi Level Marketing)." Nänä. Inte alls. Jag tror jag ska lägga en stund på att gräva vidare i detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ska det inte SLÄNGAS några email, jag vill piska skiten ur dessa as som skickar sånt här, utan adresskälla, som ren o skär Spam.

 

Claes T har bidragit med mycket fin information, kan inte klargöra om den är korrekt eller inte.

 

Synd att folk i Sverige kommer undan med detta, det är på tok för lite sammanhållning när det gäller att få bort dessa rötägg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte riktigt hajjar är vad de får ut av skiten? Är det någon som någonsin följt upp ett spammail? Jag menar vilket företag skulle vilja annonsera i spam då dessa troligtvis lär bli hängda efteråt och dessutom få dålig publicitet.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte riktigt hajjar är vad de får ut av skiten? Är det någon som någonsin följt upp ett spammail? Jag menar vilket företag skulle vilja annonsera i spam då dessa troligtvis lär bli hängda efteråt och dessutom få dålig publicitet.

För att bli hängd måste man först bli fast. Dels är den risken mycket liten eftersom våra kära politiker och tjänstemän alltför sent fattat problemets omfattning, dels är det ingen som tror att de själva ska åka fast oavsett riskens storlek.

 

Dålig publicitet kräver att man har något som kan försämras. I det här fallet - tja, ponera att hela landets tidningar skriver om saken. Tre veckor senare är det ett annat namn på de produkter som nämnts i tidningarna, och det är inte "Peter Westman" som lovar guld och gröna skogar för bara 975 kr, utan "Johan Åman" eller - ja, du förstår.

 

Vad de får ut? Annonser? De säljer alltså någonting (250 e-böcker som jag fattar det) för 975 kr totalt, eböcker som köparen sedan ska/kan sälja vidare. Utskicken görs via skolor i Korea, websidan ligger på en skum ISP i USA som inte bryr sig, och Sverige är fullt med förhoppningsfulla ungdomar och äldre som ser framför sig hur de med 975 kr och en websidekonstruktion som insats ska kunna slippa lönearbeta mer. Vadå annonser? En kund och de når break even. Två kunder och de går plus. Dessa två kunder ska sedan sälja två paket var för att gå plus. Summa fyra nya säljare som vardera ska sälja två paket för at gå plus. "Detta är *INTE* något pyramidspel eller MLM (Multi Level Marketing)." Naturligftvis är det torsk efter några paket/led, men tror du Konsumentverket eller någon annan gör något/kan göra något? Om en "Peter Westman" förbjuds fortsätta med denna verksamhet (med tanke på hur delgivning fungerar i än mer uppenbara fall ser jag vissa problem med delgivningen i detta fall) så fortsätter "Peter Carlberg", osv. Nädu, krukan går till botten tills den spricker. Några inblandade (i toppen/starten av kedjan) kommer att tjäna en del pengar, de flesta kommer attt förlora sin tusenlapp. Och alla tror att just de kommer att tjäna.... Världen *vill* bedras ("Die Welt die will betrogen syn", Sebastian Brant 1458-1521 i "Das Narrenschiff")

[inlägget ändrat 2003-08-16 13:15:49 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga snorisar som ligger bakom detta, kan nästa lova det....Finns flertalet mindre "företag" som bara bluffar och kör tvivelaktiga metoder, se bara på Lokalaguider.se och dess ägare som tidigare varit uppe på tapeten här. Pinsamt att detta får fortsätta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick det också, men min lilla kompis Spampal (http://www.spampal.org/) skickade det direkt

i papperskorgen.

 

Men den som skickar sådana här mail, borde fjättras vid skampålen på stortorget, så att alla kan gå och spotta på dem.

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...