Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MINOLTA DIMAGE F300


mathias.n

Rekommendera Poster

Jag har funderat länge nu och har kollat runt och kommit fram till att jag ska införskaffa mig en Minolta Dimage F300. Så jag hade tänkt kolla med er, experter; är de det bästa valet? Vilken skulle vara bättre i samma prisklass?

En liten fråga till, om jag köper en sådan, hur stort minneskort bör jag köpa? Nått annat jag bör tänka på? Var finner jag bästa pris?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är de det bästa valet? Vilken skulle vara bättre i samma prisklass?

 

Jag valde mellan F300 och Canon Powershot S50. Valet föll för mig på S50:n, men jag tror de är väldigt jämförbara. Båda kamerorna har för- och nackdelar gentemot varandra, och vilket val man gör tror jag beror på vilken man trivs bäst med (dvs menysystem, knappar/kontroller osv).

 

 

En liten fråga till, om jag köper en sådan, hur stort minneskort bör jag köpa?

 

Jag tycker 512 MB är lagom för en 5MP-kamera med filmfunktion. 256 är okej, men jag skulle inte klara mig längre än ett par dagar med det, så till längre semester behövs mer. Men det beror ju också på hur mkt man fotar. S50:n använder CF-kort, minns inte vad Minoltan använder, men jag gissar på SD som är dyrare än CF. Låt inte enbart minnespriset avgöra bara.. :)

 

Nått annat jag bör tänka på? Var finner jag bästa pris?

Du kanske vill ha en väska och ett extra batteri? Sök bästa pris mha pricerunner. Kolla även på utländska butiker - det kan vara lite krångligare och så, men lönar sig ofta.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en Minolta Dimage F2oo som jag är nöjd med.

Du får räkna med lite extra kostnader.

Ström adapter 700:- (original,hittade ingen billig variant som passade)

Fjärkontroll 290:-

Batteri laddare 300:-

Batteri (uppladningsbara 90:- / 2st.

Sd kort omkring 300:- till ca 1000:-

Väska 150.-

 

kolla lite priser som jonasn skrev.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

F200... tycker du/ni att jag kanske ska nöja mig med en sådan istället för en F300?

 

Vad ska jag tänka på när jag köper minneskort? Vad är bäst; SD eller MMC?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller var man skall handla har jag vid flera tillfällen handlat av Cyberphoto, http://www.cyberphoto.se och alltid varit nöjd med det. Bra kundtjänst och mycket bra leveranser och leveranstid. Helt klart värt ett besök.

 

 

/ Esping

-------------------------------

Ford Fairlane: "Some people play hard to get. I play hard to want."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyberphoto

 

Tipsar för mångfaldens skull om Fotokungen (http://www.fotokungen.com/) som har två butiker i stockholm och om man inte har vägarna förbi där så har de även postorder. Kunnig och trevlig personal och fantastisk service. Grymt pris när jag köpte min A20 också.. :)

 

F300: 4690 på fotokungen, 4675 på cyberphoto. :)

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går inte. Fråga dig samtidigt om du verkligen behöver en AC-adapter. Skall du filma i hemmet med kameran inkopplad i en video så kan det förstås behövas annars är det helt klart tveksamt. Att föra över bilderna till datorn tar inte lång stund och drar lite batteri. Satsa hellre på en "intelligent" laddare (ca 7-800 kr) och en extra uppsättning batterier.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack. Den tanken har slagit mig med.

Vad menar du med en intelligent laddare? Kan du ge några exempel på en sådan och en bra uppsättning batterier?

 

En ytterligare fråga; vilket kort är att föredra SecureDigital eller MulitmediaCard? Vad är skillnaden?

 

/Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabbladdare (1-2 timmar) som själv känner av när batterierna är fulladdade och inte "dumladdar" 15-18 timmar som vissa enklare laddare. Jag har en GP Powerbank Smart som jag är nöjd med. Funkar i bilen (biladapter är tillbehör) och hemma. En dryg timme tar det att ladda batterierna i den. Jag kör med GP:s batterier (2000 mAh) i den.

 

http://www.gppowerbank.se/sv/index.asp

 

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

[inlägget ändrat 2003-08-18 15:47:22 av G2P]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Angående minneskorten så skulle jag vilja säga att Secure Digital är kortet att föredra. Det är en nyare konstruktion, med högre hastighet och skrivskyddsmöjlighet. MultiMediaCard är väl i det här fallet, speciellt som jag inte heller har sett någon fördel i pris, kanske endast att föredra om man redan har något/några sedan tidigare och då slipper köpa nytt.

 

Mvh. /Rs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...