Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Floppy Fel


Daniel G

Rekommendera Poster

jag har ett fel på min dator för min floppy kan inte boota upp från en start diskett eller annan boot disk men när jag är i win9x så kan jag använda min floppy hur bra som helst där är det inga problem men bara när jag ska boota från en diskett

 

// Daniel G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina boot disketter fungerar på min kompis dator

oki jag har provat alla bios inställningar och gjort Load Setup Default har jag också provat men inget hjälper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.....

 

för att köra lite uteslutningsmetoden skulle jag föreslå att du bootar upp burken och trycker F8 när "startar windows" visar sig.

Välj sen "felsäker dos-promt" (tror jag det heter)

 

När du sedan har hamnat i dos-promten, stoppa in en diskett och skriv a: bara för att se om du kan se filerna på disketten.

 

Kan du det: är dina bootdisketter felaktiga (för din dator)

 

Kan du inte det: ja då vet jag i alla fall inte vad det kan vara. Det är ju uppenbarligen inget hårdvarufel på diskett stationen eftersom du säger att den funkar fint inne ifrån Windows.

 

/P

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Troligtvis en bios-inställning du får ändra. Gå in i bios ändra bootsekvensen så att A: kommer först. Du kan oxå prova att aktivera raden där det står någonting i stil med detta "Floppy drive seek at boot"

 

På vissa datorer måste man hålla ner en tangent för att boota från floppy.

 

Du kan ju annars boota från CD:n om du har windows 98 eller bränna en bootbar skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat och läst från en diskett från dos men det går ej läsa från dom

 

men jag har ej provat Fel säker dos promt som du säger men jag ska prova det

 

och mina BIOS inställningar är helt enlig vad du säger och jag kunde ju boot från diskett stationen för ut

 

jag är tacksam för hjälp

 

// Daniel G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...