Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

folkomröstningen


€inri

Rekommendera Poster

Ett heligt löfte:

Om räntan sänks under 2% så ska jag rösta NEJ.

Annars röstar jag Ja.

 

Dags för räntesänkningsbeslutsfattarna att visa stake!

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar
Om räntan sänks under 2% så ska jag rösta NEJ.

Annars röstar jag Ja.

 

Så du menar att du bestämmer dig i EMU-frågan enbart ur räntesynpunkt??!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska rösta över huvud taget, vill jag veta till vilken kurs vi ska växla in våra kronor! Innan vi vet, är det omöjligt att rösta!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 50/50. Vad gör vi om många företag drar utomlands vid ett nej? (ja - det är sannorlikt och troligt). Euoron är iallafall stabilare mot dollarn än kronan och det är vad många företag med internationell verksamhet söker.

 

håller med om att framtidskonventet är ett stort problem. folkomröstningen borde ha varit ett år senare.

 

Ju mer nationalekonomi man läst desto tydligare har det blivit (generellt).

 

Ja-argument = abstrakta/osäkra

Nej-argument= konkreta/teoretiska

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör vi om många företag drar utomlands vid ett nej?

Gör de inte det iaf? Och har de inte gjort det hitintills? Det finns ju alltid billigare slavar utomlands.

 

 

0x-x0

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi går med förlorar vi makten över vår egen politik. Vi kan inte nyttja de medel som finns för att minska arbetslösheten. Räntan kommer att sättas efter de stora länderna utan hänsyn till Sverige. Vi kommer ha mycket lite att säga till om om vi går med.

 

/Johnny Rönnberg

Svensk rymdforskning i fara - skriv på protestlistan http://www.johnnyronnberg.com/protest.htm

Rösta nej - http://www.johnnyronnberg.com/nejtillemu

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi går med förlorar vi makten över vår egen politik. Vi kan inte nyttja de medel som finns för att minska arbetslösheten. Räntan kommer att sättas efter de stora länderna utan hänsyn till Sverige. Vi kommer ha mycket lite att säga till om om vi går med.

 

skerige kommer inte att kunna föra en egen räntepolitik, men visst kommer man ha viss frihet kvar vid ett nej... För vi kan inte sänka som man vill när världsläget är ett annat för då skulle betalningsbalansen visa stora +/-

 

i ECB ska det vara så att 1 röst = 1 land så det argumentet kan man inte heller ha

 

(vill återigen säga att jag är 50/50)

 

Arbetslösheten beror mycket på företagarklimatet oxh inte EMU. Tror presonligen att den kommer att bli opåverkad vid både ja och nej - det är företagarklimatet som måste bli bättre. Högre avsättningar de första åren, mm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 50/50

Ja, jag är 100/0.

Ser bara en oändlig massa fördelar med den gyllene valutan,

Euron.

Dollarn har fallit 19% på ett år och genom aktiviteterna i Irak och annorstädes så förlorar allt fler länder och regeringar förtroendet för den gamla världsvalutan.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är redan med i EU och påverkas kraftigt även om vi inte går med i EMU. Fördelen med att gå med, är att vi har chans att vara med och påverka. Går vi inte med i EMU, blir vi påverkade utan att kunna säga något.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör vi om många företag drar utomlands vid ett ja?

Helt avgörande för exporterande företags konkurrensförmåga är vilken kurs som kronan ska låsa mot Euron. Sverige har halva arbetslösheten mot tex Tyskland. Djup orättvisa!

Givetvis ska arbetslösheten fördelas lika det kan den bli om kronan ansluts mot Euron till tex 8kr på en Euro. För då blir svenska arbetskraftkostnader ca 15% högre i ett svep jämfört med dagens kurs.

Titta på hur det gick när östra Tyskaland förendes med Västar Tyskland och man satte kursen 1Östmark=1Västmark

Få människor med mycket pengar kunde köpa upp de konkursmässiga Östtyska företagen efter kort tid och tjäna bra på slakta dem. Många människor blev arbetslösa.

Och vad har Bosse att sätta emot ett sånt förslag om vi röstat Ja.

 

Ett JA nu innan kursen är bestämd är lika korkat som när "regering" riksdag beslöt att ansluta Sverige till det Danska naturgasnätet och sedan bad tjänstemännen förhandla fram priset.

"Det är hopplöst förhandla med Danskarna, de vet ju vi bestämt oss köpa." läckte det från tjänstemannadelagationen till svensk press.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir vi påverkade utan att kunna säga något.

Det är ju just det, vi blir påverkade utan att kunna säga något.

 

0x-x0

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige kommer ha mycket lite att säga till om. För de stora länderna kommer att köra över oss. Om t ex. Tyskland och Frankrike villa höja räntan medan Sverige och Finland vill sänka den kommer man att göra det som är bäst för Tyskland och Drakrike och skita i Sverige och Finland. Detta kommer att göra att Sverige kommer att hamna djupare ner i skiten.

 

Sverige kommer i slutändan ha mycket lite att säga till om.

 

/Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering:

Går vi med i EMU pga:

 

Sverige ska må bättre?

Du kommer få större frihet?

Du kommer få större trygghet?

Europa ska bli starkare?

För världspolitikens bästa?

För att stärka banden i Europa, minska risken för krig?

 

 

 

Vänd på det hela ovan;

Går vi inte med i EMu pga:

 

(samma som ovan ungefär...)

 

Komplettera gärna med fler möjliga ståndpunkter.

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du läste inte mitt inlägg ordentligt.

 

Vid ett ja har vi CHANS att påverka.

Vid ett nej är det kört.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...måste det verkligen vara så att "vi vet bäst själva" förresten? Att vi inte får något att säga till om, måste det verkligen betyda något negativt? Bara en tanke ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vi inte får något att säga till om, måste det verkligen betyda något negativt?

 

Nej ,det är positivt! Men det är ännu mer positivt att få chans att säga till om något... ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är redan med i EU och påverkas kraftigt även om vi inte går med i EMU. Fördelen med att gå med, är att vi har chans att vara med och påverka.

 

Det sa våra folkvalda redan vid EU-omröstningen, hur blev det? Vi får def. inte mer att säga till om, istället lägger vi vår egen beslutsfattning i händerna på räntekåta byråkrater i Bryssel. Nä du...det argumentet köper jag inte.

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vi inte får något att säga till om, måste det verkligen betyda något negativt?

 

Ne...om man inte tycker om att ha en valmöjlighet.

 

Röstar vi NEJ nu, har vi en möjlighet att rösta JA senare. Röstar vi JA nu........e det kört!

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

För spelar det ingen roll vem som bestämmer( politikerna i Sverige eller byråkrater i Bryssel),de gör ändå som de vill(val-löften). Tycker att det är lättare att ha euro när man ska handla från nätet (t.ex. från Tyskland)man behöver inte kolla forex hemsida för att jämföra, det gör man direkt.

 

Ja till EURO

 

Mvh Mokhtar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering:

Går vi med i EMU pga:

 

Sverige ska må bättre?

Du kommer få större frihet?

Du kommer få större trygghet?

Europa ska bli starkare?

För världspolitikens bästa?

För att stärka banden i Europa, minska risken för krig?

 

Jag trodde vi gick med för att vi skulle slippa växla så mycket valuta när vi åker utomlands. Det suger är ju skitjobbigt med all utländsk valuta som bara ligger och skramlar i plånboken i onödan.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Idag ligger beslutsfattandet hos Riksbankens Styrelse. Lika mycket oavsättbara opolitiska bankdirektörer som i Frankfurt. (Inte Bryssel utan Frankfurt am Main, där EU:s centralbank ligger)

 

Sen kan jag ju påpeka att vi inte har något undantag att slippa €uron i vårt medlemskap i EU, Danmark och UK har dock det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...