Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

folkomröstningen


€inri

Rekommendera Poster

Först efter flera generationer skulle det fungera någorlunda.

 

Det är juh ett väldigt skumt motargument till att börja med, men pondera att så är fallet - självklart skulle det dröja flera generationer innan det ens är i närheten, som du beskriver, vad är det då för negativt med det?

 

...låter bara som en enorm fördel för alla stackare som inte orkar lära sig ett dussintal språk för att göra sig förstådd i delar av Europa.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar
Mikael Pettersson

Mycket bra synpunkt.

 

Är själv kluven inför folkomröstningen.

För mig är det enbart ekonomiska aspekter som skall få spela in på beslutet. (Demokrati och fredaspekter är enbart rök och spegel retorik. Politiskt är vi redan med i EU, och vi (som samhällsmedborgare) kommer varken ha med eller mindre att säga till om oavsett hur det blir.

Det intressanta är förståss växelkursen.

Om vi går med i en låg växelkurs kommer vi bli ett låglöneland inom EU. dvs som om vi skulle vara i ett permanent lågkonjuktur. För den enskilda kommer det innebära att man tjänar mindre men fler har arbete ( eftersom vi har bra priser jämtemot tex. Tyskland) Fler kommer också att handla hos oss.

Gå vi med i en hög växelkurs kommer det bli billigt att handla i andra länder i EU. men Sverige kommer förlora kunder som kanske söker sig till andra låglöneländer.

Priserns inom landet kommer nte att förändras nämnvärt tror jag.

Många turister har klagat på att allt blivit dyrare i turist länderna. ( många har desutom sagt att det inte lönar sig att fara utomland eftersom det är lika dyrt att gå ut att äta som hemma i Sverige). För grekerna har det inte blivit dyrare, de får samma antal bananer för pengarna som tidigare (tror jag?), däremot har växelkursen gått upp för att motsvara övriga EU.

Så som turist är det redan kört. ( om man skall semestra inom EU).

 

Varför får vi ingen information om HUR vi komer att gå med i EMU? det är det intressanta!

 

Folkomröstningen borde ha tre alternativ.

 

1. Ja, def

2. Ja, men bör omförhandlas

3. Nej, def

(ung som Folkomröstningen om Kärnkraften). Detta på grund utav att folkomröstninge inte är beslutande. ( min åsikt är att den är enbart till för att öka medvetandegraden i samhället. annars skulle några vakna upp en morgon och säga "Evro, vadå?").

 

Fördelen med en valuta som flyter år att man i vissa tider kan semestra i sverige och sedan utomlands när det är billigt. Då kan det som är bra för företagen växlas med det som är bra för löntagarna.

Men trots det tror jag att det inte kommer att innebära några stora skillnader för svenskarna om vi går med i EMU.(eller när)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Oavsett folkomröstningens utslag, så har vi Euro som valuta 2006

 

Ja nu är vi inne i februari 2006 och vi har fortfarande krona som valuta.

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-15 12:53:44 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...