Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

folkomröstningen


€inri

Rekommendera Poster

Oavsett folkomröstningens utslag, så har vi Euro som valuta 2006. Det finns ingen som kan förhindra det. Vi har faktiskt redan röstat om det, precis som CJ Björkdahl skriver....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Du får mitt femte poäng för idag, men det är du värd! Du har satt spotlighten precis där den ska stå! Thank you...!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att svenska folket, rent generellt, är åt helv**te för konvservativa. De resonerar tydligen "det har funkat så länge så det funkar säkert ett tag till". Javisst, det gör det! Jag säger inte emot! Men det kommer att funka BÄTTRE med Euron och det övriga samspelet med EU. Äntligen ska vi vara MED i EU på riktigt och inte bara vara en ÅSKÅDARE!

 

Det finns dock ett litet, litet problem med Euron... Det är så många småmynt att hålla reda på! :):):)

 

[inlägget ändrat 2003-08-16 21:41:06 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det finns dock ett litet, litet problem med Euron... Det är så många småmynt att hålla reda på!

 

Tänkte precis på det också.

 

Vi måste skaffa större fickor och inte minst plånböcker. ;-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi måste skaffa större fickor och inte minst plånböcker. ;-)

 

Egentligen har det inte ett dugg med Euro-konverteringen att göra, men jag har inget emot en större plånbok! :)

 

Skämt åsido.... De som faktiskt kommer att hantera de fysiska pengarna, kommer att få skaffa andra myntfack till sina kassaapparater. Vi "vanliga dödliga" kommer förmodligen, precis som idag, att lägga småmynt i sparbössor etc för att växla in någon gång per år. Ingen skilland egentligen, mer än att det står något annat på pengarna!

 

(För er som undrar, så är jag starkt FÖR Euro och har alltid varit det, enda sen jag röstade om det senast!)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Fler mynt?

-tror inte det..

 

När jag var liten fanns det:

1-öringar

2-öringar

5-öringar

10-öringar

25-öringar

50-öringar

1-kronor

2-kronor

5-kronor

 

Med €uron blir det:

1-centare

2-centare

5-centare

10-centare

20-centare

50-centare

1 €uro.

2 €uro.

 

Om man bortser att de flesta svenska mynten har avskaffats (redan), så blir det ett mynt färre med €uron.. (8 €uromynt mot 9 svenska..)

 

Inlägget har justerats av adm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var liten fanns det:

1-öringar

2-öringar

5-öringar

10-öringar

25-öringar

50-öringar

1-kronor

2-kronor

5-kronor

Men nu finns det ju bara fyra mynt

50-öringar

1-kronor

5-kronor

10-kronor

 

Det är i varje fall förr än Eurons, även om vi skippar 1-, och 2-centaren.

 

Behåller vi kronan är det iofs en tidsfråga innan tjugan byts ut mot mynt... (tror jag i varje fall)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har delvis rätt... Jag var i tyskland för ca ett år sedan. Efter en vecka, hade jag fickorna fulla med 1,2 och 5 centare. Problemet är att värdet på dessa mynt är relativt högt jämfört med våra svenksa mynt, det är därför de växer i fickan...!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att de som är osäkra kommer rösta Nej när egentligen inte borde rösta alls.

 

Man kan tycka att det är ett problem, men det är det egentligen inte.... De bara visar sitt misstycke till ett redan existerande faktum..... ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behåller vi kronan

 

Nej, det gör vi inte.

 

en tidsfråga innan tjugan byts ut mot mynt... (tror jag i varje fall)

 

Det är korrekt, även om det halkar redan på första påståendet.......

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argument

1. Företagens konkurrenskraft ökar.

2. En stabil ränta.

3. Lägre priser då konkurrensen ökar

4. Våra möjligheter att påverka ökar.

5. Investeringarna kommer att öka från utlänska företag.

 

1. Spekulation - de största/viktigaste företagen i Sverige idag handlar sedan länge i dollar

2. Spekulation - för vilket land kommer den var fördelaktig???

3. Spekulation/Gissning - vi märkte det efter avregleringen på elmarknaden..lr?

4. Kan jag hålla med om......om man nu måste det.

5. Spekulation.

 

PS. Jag arbetar som Produktutvecklare på ett större resebolag i Sverige och ser på mina otal resor att det def. inte blivit billigare, framför allt inte i Grekland. Jag kan räkna upp ett antal företag vi arbetar mot som har ökat sina kostnader mot oss med upp till 30%. Likaså har Italien och Frankrike en ganska reell ökning (upp mot 8-9%). Om detta är det vi får skörda av ett medlemsskap i EMU vill jag inte vara med.

 

.Morpheus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att svenska folket, rent generellt, är åt helv**te för konvservativa. De resonerar tydligen "det har funkat så länge så det funkar säkert ett tag till". Javisst, det gör det! Jag säger inte emot! Men det kommer att funka BÄTTRE med Euron och det övriga samspelet med EU. Äntligen ska vi vara MED i EU på riktigt och inte bara vara en ÅSKÅDARE!

 

Eftersom du svär litegrann så gör jag det med:

 

F*n vad du e indoktrinerad.

 

 

.Morpheus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F*n vad du e indoktrinerad.

 

Jaha. Vem bryr sig?

 

Inte jag. Jag har MIN åsikt och jag delar den gärna med någon som är intresserad. Övriga, tjaa.... det är inte mitt problem!!!

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-17 02:49:58 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip så var ju hälften av befolkningen emot inträde i EU också.

Mitt nej till EMU är ju bara första steget mot ett utträde ur EU...

 

Det kommer ju knappast att stanna vid en gemensam valuta, om några år blir det kanske folkomröstningar om allvarligare saker t.ex. ett gemensamt försvar.

Eller kanske ett gemensamt språk, därmed kan vi säga adjöss till vårt vackra svenska språk och alla talar engelska eller tyska.

Den enda fördelen med EU är att om man orkar gå igenom en massa byråkratiskt tjafs så kan man lyckas lura till sig en del EU-bidrag. ;)

 

Vi som bor i norrland vet vad det vill säga att ha makten långt bort. Ett gäng dumskallar i stockholm sitter och bestämmer lagar och regler och tror att allt i sverige fungerar ungefär som i stockholm, och då blir det ju som det blir.

Den här gången är det dumskallar i bryssel, som bestämmer hur vi i sverige ska ha det.

[inlägget ändrat 2003-08-17 06:11:50 av SYS64738]

[inlägget ändrat 2003-08-17 06:25:21 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett folkomröstningens utslag, så har vi Euro som valuta 2006. Det finns ingen som kan förhindra det.

 

Det var väldigt vad du var säker på det.

 

Kom hit och ställ era frågor om EMU allesammans, Mr Andersson här har tydligen nån kristallkula så han vet hur det blir. ;)

 

Allvarligt talat, Om vi har euro som valuta 2006 även om vi röstat nej så betyder ju det att man beslutat mot folkets vilja.

Så från och med 2006 tänker inte jag heller använda mig av demokratiska medel för att stoppa sveriges integrering i EU...

 

[inlägget ändrat 2003-08-17 06:20:43 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vi inte får något att säga till om, måste det verkligen betyda något negativt?

 

Att inte ha något att säga till om är ALLTID negativt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

SYS64738 skrev:

"Att inte ha något att säga till om är ALLTID negativt!"

 

Inte alls. Små omyndiga barn har inget att säga till om, och det är positivt..

 

Tror du vi har något att säga till om idag?

-Riksbanken är tjänstemannastyrd, och helt fristående ifrån politikerna. Det är bra, men det är ingen skillnad mot EMU/€uron. Den som tror att "rösta nej, så får vi fortsätta att säga till om vår valuta" är helt ute och snedseglar.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte ha något att säga till om är ALLTID negativt!

 

Det tror jag inte ett ögonblick på - det finns juh hur många verkliga exempel som helst som motsäger ett sådant påstående :)

 

Eller kanske ett gemensamt språk, därmed kan vi säga adjöss till vårt vackra svenska språk och alla talar engelska eller tyska.

 

Å det är dåligt därför att... vadå? Babylons torn anyone...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-08-17 13:51:00 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, Om vi har euro som valuta 2006 även om vi röstat nej så betyder ju det att man beslutat mot folkets vilja.

 

Skulle det förvåna dig, menar du?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argument

1. Företagens konkurrenskraft ökar.

2. En stabil ränta.

3. Lägre priser då konkurrensen ökar

4. Våra möjligheter att påverka ökar.

5. Investeringarna kommer att öka från utlänska företag.

 

1. Det är ingen spekulation utan fakta, uträknat av företagarföreningen att en gemensam valuta skulle gynna småföretagen. Kostnader ca 10-15%, är valuta kostnader för små och medelstora företag i sverige.

S & M- företag i sverige med en handel på Europa betalar i mottagarlandets valuta.

 

2. En stabil valuta bygger på att man kan försvara landets bl.a ränta vilket vi har sett att Sverige inte kan sköta själva " vem kommer inte ihåh 500%"

 

3: Ett ökat inflöde av varor från Europa ökar konkurrensen och ger ett lägre pris

 

4. Att stå utanför emu när flertalet av Europasländer är med minskar våran möjlighet att på verka.

 

5. Sverige är ett produktion och utvecklings vänligt land som med en gemensamm valuta, med övriga Europa skulle kunna locka utlänska företag.

 

Sedan som svar på dina övriga inlägg ber jag dig att kontrollera fakta när det gäller pris index.

Kostnader som gäller bl.a resebrancen är kostnader som härör från ökade flyg, bränsle och punktskatter.

Jag vill gärna se var du har fått dina uppgifter ifrån, mina kan du ta del av hos bl.a EU-parlamentet i Bryssel, dom har gjorts av en oberoende kommision som bestod av en mix nej och ja representanter.

 

Sak kunnig EU-ekonom.

Spanien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kanske ett gemensamt språk, därmed kan vi säga adjöss till vårt vackra svenska språk och alla talar engelska eller tyska.

 

Tihi, det var ju precis vad Birger Schlaugs partivän Per Gahrton hojtade om, att ett EU-inträde hotade det svenska språket, ett ganska desperat argument.

Läs gärna artikeln som en skribent ovan tipsade om (http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10053877). Den var läsvärd :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å det är dåligt därför att... vadå?

 

Ja, t.ex. så är det många människor som inte ens kan engelska och blir tvungna att lära sig ett nytt språk.

Det ät trots allt ganska få svenskar som talar engelska flytande, väldigt få över 40-45 skulle jag tro.

Först efter flera generationer skulle det fungera någorlunda.

Dessutom blir det väldigt tråkigt om alla överallt talar samma språk.

 

[inlägget ändrat 2003-08-17 15:05:06 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är redan med i EU och påverkas kraftigt även om vi inte går med i EMU. Fördelen med att gå med, är att vi har chans att vara med och påverka. Går vi inte med i EMU, blir vi påverkade utan att kunna säga något
Har inte Finland dubbelt så hög arbetslöshet som Sverige, också?

 

Sedan, hur mycket inflytande har du/jag i Svensk politik? Försummbart skulle jag vilja påstå. Din/min "chans" att påverka Eu's ekonomiska politik, skulle jag klassa som lika stor chans att bli träffad av en meterorit.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...