Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

folkomröstningen


€inri

Rekommendera Poster

CJ Björkdahl

Sverige tillhör mellanskaran.. I och med att Malta, baltikum, Slovakien och slovenien kommer med 1 maj nästa år, kommer Sverige spela i samma division som Tjeckien, Holland, Danmark, Finland. (Mellanländerna, eller "klass IIB" som jag brukar kalla det för..

 

(Klass IIB var den gamla mellanölen, red.s anm)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar
CJ Björkdahl

Som geniet PG. Gyllenhammar sa en gång i programmet "Gäst hos Hagge":

 

"Egentligen ser jag inga större fördelar med EG, volvo har alltid kunnat bedriva affärer med omvärlden utan större hinder.. Men det viktigaste med EG är att svensken blir beskyddad från sig själv, eller rättare sagt från svenska politikers idiotier" (Fritt från mitt minne). Man kan ju anmärka på att PG sa detta i färskt minne från att fått nej till sitt projekt "scandlink", dvs. en fyrfilig motorväg mellan Oslo-Göteborg-Köpenhamn..

 

För övrigt så är riksvägen till Oslo rena kostigen, som regeringen skiter blanka fan i:

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=201&a=53829

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-16 12:44:17 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Struntsnack!

 

Sveriges arbetare har fått en sänkning i sina löner sedan 1970-talet beroende på att kronan hela tiden försvagats och devalverats. Hade vi haft en "riktig" valuta redan då, hade vi tjänat i runda slängar dubbelt vad vi gör idag.

 

Förr spelade Sverige i samma division (ekonomiskt) som Tyskland, USA, Japan, Schweiz.. (Norge och Danmark var "fattiga kusinerna" från landet..

 

Idag så spelar Sverige i samma division som Portugal och Spanien. (korpen alltså). Norge och Danmark har sedan länge fräst förbi oss..

 

Utan €uron? -Ja, då kommer vi snart spela i samma division som Sudan, Somalia och Egypten..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag så spelar Sverige i samma division som Portugal och Spanien. (korpen alltså). Norge och Danmark har sedan länge fräst förbi oss..

 

Orsaken till den försämrade ekonomin är ju just att vi gick med i EU, innan dess var den ganska bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, det är en pseudo-anledning.

 

Kanske skulle skrivit:

Varför kommer du att rösta Ja/Nej till införande av Euro?

 

För ditt bästa.

För landets bästa.

För att Europa blir starkare.

För världspolitiken, globaliseringen.

För de svenska företagen.

...

..

.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

SYS64738 bör läsa på lite bättre:

Sverige hade åren innan EU-inträdet haft en djup ekonomisk kris. Kronan släpptes fri, föll 25-30% över en natt, skatterna höjdes (bensinskatten med över 1 kr/lit) och folk fick sparken från sina jobb. Efter EU-inträdet har det börjat gå lite bättre. Statsskulden har minskat, kronan har stärkts åtminstone något.

 

Sverige sattes under krisåren på tidiga nittiotalet i samma klass som latinamerika.. (Faktiskt sant!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi går med förlorar vi makten över vår egen politik. Vi kan inte nyttja de medel som finns för att minska arbetslösheten. Räntan kommer att sättas efter de stora länderna utan hänsyn till Sverige. Vi kommer ha mycket lite att säga till om om vi går med.

Så är det ju inte i Finland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige hade åren innan EU-inträdet haft en djup ekonomisk kris

 

Då i början av 90-talet så hade vi ju en högerregering som roade sig med att spela monopol med sveriges finanser. Sedan trodde folk i sin enfald att ekonomin skulle kunna räddas om vi gick med I EU men så blev det ju inte.

 

[inlägget ändrat 2003-08-16 13:08:53 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi folkomrösta överhuvudtaget egentligen?

Vanliga medelsvensson har ju inte en chans att sätta sig in i den här frågan. Vi har ju en riksdag som vi gett mandat att fatta beslut åt oss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Högerregeringen hade tagit över den "begagnade bilen" av tidigare "ägare" som hade struntat i att serva den.

 

Krisen förvärrades dock av Ann Wibble, som tömde valutareserven för att "försvara kronan". Kronan skulle släppts direkt.

 

Inlägget har justerats av adm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi folkomrösta överhuvudtaget egentligen?

 

Det förstår inte jag heller. Vi har i princip redan sagt ja till Euron. Men Persson & co vill väl bara "kolla läget bland folket"?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En folkomröstning i en sån här fråga känns ungefär som att "fråga pubilken" på femmiljonersnivån i "Vem vill bli miljonär"...

Själv ska jag följa Bengt Magnussons råd om att de som inte är säkra gör bättre i att låta bli att rösta än att chansa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ska jag följa Bengt Magnussons råd om att de som inte är säkra gör bättre i att låta bli att rösta än att chansa...

 

Jag hoppas folk är så kloka! jag ser hellre att vi har ett lågt valdeltagande, än att en massa folk röstar som om det vore en tipskupong!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas folk är så kloka!

 

Jag hoppas likaledes! Ett tips

om en tillbakablickande krönika över hur svenskar förr i tiden svarat på förståndiga förslag om frihandel, medlemskap i FN etc

ger jag härmed:

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10053877

 

Per T Ohlssson är annars inte någon av mina större favoriter - men den här fann jag läsvärd...

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ska jag följa Bengt Magnussons råd om att de som inte är säkra gör bättre i att låta bli att rösta än att chansa...

Problemet är att de som är osäkra kommer rösta Nej när egentligen inte borde rösta alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi folkomrösta överhuvudtaget egentligen?

 

Kanske för att ge sken av att vi fortfarande bor i en demokrati där folket har något att säga till om. ;)

 

Vanliga medelsvensson har ju inte en chans att sätta sig in i den här frågan

 

Är inte det lite grann att påstå att gemene man är dum i huvudet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

När svenskarna sa ja till EU 1994 sa man faktiskt ja till €uron också.. (att EUropa skulle ha en gemensam valuta beslöts redan 1991). Sverige har inte fått något undantag för att ha kvar SEK. Men detta har dribblats bort av politruckerna, som till varje pris vill ha en omröstning. Varför vet jag inte, eftersom man med en omröstning riskerar ett nej. Men antagligen blir det väl som med högertrafikomröstningen där en rungande majoritet röstade för att ha kvar vänstertrafiken..

Vilken sida kör vi på nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan €uron? -Ja, då kommer vi snart spela i samma division som Sudan, Somalia och Egypten

 

Alltså du e juh inte sann...hehe...du verkar ha tappat tron totalt över Sveriges ev. välmående. Du kan spekulera hur mkt du vill huruvida Sverige kommer få:

* Högre löner

* Mer pengar i plånboken mm mm mm.... problemet är bara att du INTE vet, ingen vet hur Sverige kommer påverkas av Euron, förrutom, att företag slipper växal sina sketna pengar vid ev. överföringar och betalningar. Om vi inte går med vet vi iaf vad vi kan göra men går vi med och det brakar åt h-e vad gör du då?. Bara för att EMU existerar innebär inte det att Sverige blir ett U-land.

 

Jag vet inte riktigt var dina argument kommer ifrån men du kastar blint ut argument (skrämselpropaganda likt Ryssland tidigt 1970-tal) utan att veta resultatet. Vad jag däremot vet är att om jag röstar NEJ så vet jag vad jag har i lön dagen efter, vad maten kostar mm. Röstar vi JA har du inte den blekaste aning om vad saker och ting kommer stå dig. ??

En annan sak är juh hur mkt omställningen kostar för oss. Bara för en stad i Uppsalas storlek kostar det (uppskattningsvis) 30 miljoner kronor att genomföra de försändringar som krävs. 30 MILJONER!! Tycker definitivt att de pengarna kan läggas på annat (vård, skola & omsorg bl.a)

 

EURON har inneburit ofantliga prisökningar på mat i sydeuropa (Italien/Grekland/Spanien). Varför tror du inte detta kommer ske i Sverige?? I Grekland har priserna på matvaror stigit med i runda slängar 30%, 30 PROCENT.

I Sverige har handlarna 'lovat' att inte höja priserna första året, nä första året men livet består inte av 1 år. ;) Jag tror inte min lön kommer stiga i samma takt trots att vi går med i EMU. Fast det e juh klart, jag kan juh gå in till min arbetsgivare och fråga om jag kan få en ökning på 30%...det går de säkert med på.

 

Det viktigaste skälet är ändå enligt mig att vi lämnar bort mer och mer makt till byråkrater inom EU och det vill jag def. inte.

 

Ge mig 5 'hypotetiska' skäl till varför jag skall rösta JA, för 5 'konkreta' skäl kan du definitiv inte ge... ;)

 

.Morpheus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag så spelar Sverige i samma division som Portugal och Spanien. (korpen alltså). Norge och Danmark har sedan länge fräst förbi oss..

 

Det ska ju vara kul att lira, och det är kul att lira i korpen.

Ju högre du kommer i seriesystemet ju mera tvång blir det (mera träning).

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstar vi JA har du inte den blekaste aning om vad saker och ting kommer stå dig. ??

 

Jag är förmodligen helt ensam om att tycka det är oehört tråkigt att gå i samma gamla fotspår, hur trygga och varma de än må vara...

 

...skrika nej bara för att saker och ting skulle kunna förändras? Bring it on! säger jag bara, vi behöver lite tumult.. eller ganska mycket kanske :]

 

 

Säkerligen en typisk tankegång som bara en "bortskämd" västerlänning som jag själv kan inneha (med bortskämd menar jag att jag oftast har käk i krubban - må så vara endast snabbnudlar med te :).

 

--

.Wey - med en total brist på respekt för den verkliga frågan ;)

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ganska fel underättad, priserna har endast stigit i ett land och det är Grekland och då inte med 30% som du påstår utan med ett snitt på 3-4% kanske du har lyssnat på v eller mp: I Spanien har inte priserna ökat, jag vet, jag bor där för tillfället, håll dej till fakta.

Argument

1. Företagens konkurrenskraft ökar.

2. En stabil ränta.

3. Lägre priser då konkurrensen ökar

4. Våra möjligheter att påverka ökar.

5. Investeringarna kommer att öka från utlänska företag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det viktigaste med EG är att svensken blir beskyddad från sig själv, eller rättare sagt från svenska politikers idiotier

 

Ok, det där är väl i princip vad jag har tyckt och tänkt i frågan hittills, men inte riktigt kunnat formulera - så politiskt ointresserad som jag är... :]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej Morpheus har ju en poäng i att ingen *vet* hur det går om vi röstar ja *ELLER* nej till €uron. Och visst: med €uron jämnas priserna ut till viss del i €uropa, för billiga länder som Grekland blir det en höjning, för dyra länder som Sverige sannolikt en sänkning.

 

Hur vet du vad det kostar med kronan? -Du kanske är så ung (vad vet jag?) att du inte kommer ihåg kronfallet under 90-talet, eller devalveringarna under 70-80-talen. En devalvering/kronkursfall innebär att *realkapital* ("riktiga värden") överförs från "vanligt folk" (så kallade "arbetare" eller rättare sagt löntagares löner och besparingar) som tjänar/sparar i SEK till exportindustrin. Visst: devalveringar funkar på kort sikt (som att kissa i byxorna när man fryser på vintern), men på lång sikt är de förkastliga. (Man kan sätta devalveringar = Svag valuta). En svag valuta (som nej-sidan förespråkar) döljer de verkliga bristerna i ett lands ekonomi. Man kan gömma strukturella problem och dåliga ekonomiska verkligheter med hjälp av en svag valuta.

 

Röstar man nej, så får man inte lägre lön i kronor räknat men i realiteten blir kronorna man får i lön värdelösare och värdelösare med tiden. (både inflationen och framförallt växelkursförsämringarna orsakar detta fenomen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför folkomröstning?

Vad jag kommer ihåg så fick Göran P kåtslag när det verkade som att befolkningen ville vara med i EMU och ville snarast ha en folkomröstning. När medierna kort därefter gjorde egna undersökningar som visade tvärtom ville Göran bara några dagar efter uttalandet skjuta upp folkomröstningen.

 

[inlägget ändrat 2003-08-16 21:19:16 av KungKrille]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag har haft en liknande tråd i ämnet:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=474263

 

Blev inte klokare, men vet ungefär hur jag ska rösta.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...