Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högskola vs. självlärd...


OlleBerta

Rekommendera Poster

Hej,

 

Går och tänker på denna fråga ständigt... Vad är det för mening att gå en högskoleutbildn. ( läs civ. ing. ) om man redan har kompetensen för det man skall syssla med? Okej, man får kompetensen på papper - men i a f. Det tar ca 4.5 år att bli civ. ing. och på denna tiden är allt man lär sig rel. gammalt när man sedan kommer ut.

Ett ex: på 3 året eller om det var senare lär man sig C++, hehe, det lärde jag mig när jag var 9 år.

 

Vilket slår bäst kontakter och kompetens vs. högskoleutbildn. och kompetens?

 

Idag kan jag följande: C, C++, ObjC, EC++, Java, EJB, ASP, WebObjects, Oracle databaser etc...

Har även arbetat 1 1/2 år hos FramFab, men där vill jag inte arbeta igen!

 

- ob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Hej.

 

Sammhället av idag är anpassat så att "man ska inte tro att man kan lära sig någonting själv".

 

Är självlärd själv, men jag har någonting kompletterar detta - erfarenhet.

 

Oavsett om man har högskola eller ej så är alltid erfarenhet och referenser bättre. Jag kan bara tala för dator branchen.

 

Du talar om kompetens som är ett stort begrepp.

 

Exempel en "kompetent" tekniker kan NT och Novell (på pappar) men inofficiellt var en dålig student och var en sån där "över socialt kompetent"(*) människa och hade en positiv inverka på lärare så att denne fick bra betyg.

 

(* jag har ett annat ord för det, akronymen = RS)

 

En orsak varför jag tycker att ARBETSPROV måste införas vid en anställnings situation.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

En högskoleutbildning är ju dock mer än att lära sig olika programspråk mm. Dels lär man sig metoder för att utföra olika uppgifter. Man lär sig att skriva rapporter mm. Men det man framförallt lär sig är att lära sig nya saker på ett smidigt sätt.

 

Dessutom är det svårt att veta vad en "självlärd" person egentligen kan, om man har gått en massa kurser på högskolan så lär ju något av det man tentat av fastnat iallafall.

 

Som du säger på 4.5 år hinner mycket hända i It branshen, men när det gäller metodik algoritmer mm så ändras det långsammare, och återigen på en Civ. ing, utbildning är det inte meningen att man skall lära sig specifika programspråk etc, utan metodiken för t.ex. obhektorienterad programmering, utvärdering av användargränssnitt mm, en del programspråk får man förstås på köpet, men att lära sig ett nytt språk såpass att man kan börja använda det tar bara en till två veckor så det är inte det viktigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det verkar inte som om du i praktiken behöver läsa på högskolan, eftersom du redan kan så pass mycket. Men om du är osäker och om du inte riktigt har papper på vad du kan så kan du kanske läsa en mindre kurs. T ex i C++ eller Java eller varför inte t ex Datateknik eller projektledning eller något som inte är på 4,5 år. Lite poäng bara så att du har både högskolepoäng och arbetslivserfarenhet. Då utklassar du ju de flesta av de nyutgågna studenterna som inte har blivit torr bakom öronen än.

Om du har lite slantar över så finns det ju privata medieskolor där du kan läsa till WEB-master eller WEB-programmerare på ett år och 70 % av de som gått där får jobb direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har ju komvux har ju utbildningen för det som behövs ute "in real life så att säga"...

men eftersom du är så duktig, vet du väl vad en hash-tabell är för något, f-låt men det hör ju till en av de grundläggande kunskaperna inom programmeringen.

programmvaruutveckling vad kan det vara, är det bara en _liten_ del av vad vad högskoleutbildningaen ger eller hmm.! vad är MLS-RDBMS??. vad betyder tillänglighet, integritet, tillförlitlighet? Vad är betyder DAC ,SAM, DES ,ACL, SID? vad betyder en dllpage- spoof. vet du över huvudtaget vad ett distribuerat system är. vad är PCB, deadlock, eller demanding.

vad händer om man använder crypt(3), är det nån skillnad på DES och crypt(3). Vet du vad ingångssteget i en DVM/DMM är förnågot, kan du överhuvudtagen veta vad fft eller några speciella r,c,l-funktioner är förnågot.

 

Vet du skillnaden mellan DNS och DMA...

eller kanske kan du visa frekvensfunktionen för det linjära systemet.... är systemet dynamiskt eller .... hur kan överföringssytemet se ut. kan man kanske visa det med ett diagram. Okay vi fixar detta med ett z-diagram eller kanske ett.... okay.!

ge upp

 

har du kommit så här långt så förstår _jag_ att du förstår vad swap betyder,men vad är vad är PCB, Context Switch, Session Creation. kan du någonting om process synkronisering, vet du vad en kritisk sektion är, kan du 'send och receive' och vad betyder tocttou (time of check to time use).

hur mycket tror du att du kan jämfört med en civilingenjör eller en högskoleingengör... vet du vad en semfor är förnågot, eller tror du att det är samma sak som preemption och daemon.

trodde väl det, du kan inte svara på alla dessa frågor...

 

Mjag läser sista året på dataingenjörsutbildningen 120p (bachelor of science in computer engineering).

"Data ingengör" börjar bli ett slitet uttryck"

"mitt favoritspråk c++, är inte det bästa, !! men det är ett jäkla bra språk om man vill lära sig grunderna i programmering." men enligt författaren till denna sida som jag svarat, på och enligt hans egna ord 'hehe', 'det lärde jag mig när jag var 9 år'.

 

/fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik,

 

RDBMS = Relational DataBase Management System

DMA = Direct Memory Access DMA används för att kunna överföra data från externa enheter till minnet direkt utan att blanda in processorn.

DNS = Dynamic Name Server

Således är skillnaden mellan DMA och DNS stor.

 

 

Krypteringsfrågorna kan jag inte svara på då jag inte har arbetat med krypteringsalgoritmer. Men efter denna pik från dig känner jag mig manad att läsa ett par böcker. ( DES är en krypteringsalgoritm)

 

Vad en hash table är behöver jag väl knappast svara på, det är en sådan trivial fråga att anser jag att du borde skämmas över.

 

Orden tillgänglighet(jag antar att det skall stå så om man bortser från stavfelet), integritet och tillförligtlighet behöver väl knappast någon förklaring!?

 

Jag vet inte vad PCB står för om vi endast talar om IT, dock står PCB inom miljöfrågor för Poly Chlorated Biphenols.

 

Session creation borde du väl veta att jag kan om du hade kollat lite på vad jag kunde. WEBOBJECTS?! Hallå!?!

 

En fråga: Är det alla dessa förkortningar som gör dig till en bättre systemutvecklare/programmerare/ utvecklare eller är det din kompetens och erfarenhet(har du någon sådan?) i form av implementationer av system i verkligheten?

 

Hur många API:er kan du? Kan du utveckla applikationer för PalmOS, MacOS, MFC, WinCE? Eller kanske rent utav CIOS? Kanske kan du BeOS? OpenStep? Nej, tänkte väl det. Men misströsta ej! Du har ju alltid dina förkortningar att falla tillbaka på.

 

Har du försökt dig på SmallTalk, eller vet du inte vad det är? Kan du datamining? Rel. databaser? EJB?

 

Har du byggt ett intranät? Ett transaktionssystem för e-handel? Kan du något om image processing?

Kan du ASCII utantill? Design patterns? Kan du UML? XML? 680xx-assembler?

 

 

Sedan förstår jag inte vad det är för fel att lära sig C++ när man är nio år? Man läser, kodar, läser, kodar. Kanske du kan C++ bättre? Du lärde ju dig det för kanske ett år sen ungefär...

 

Förresten är inte civ. ing. i datateknik på 180 p?

 

Och har du implementerat binära sökträd i C++? Kanske dynamiskt allokerade vektorer? När vi ändå håller på kanske länkade listor?

 

Vad står e:et i EC++ för? Vad är WebObjects(_det_ förväntar jag mig inte att du skall kunna dock, kan vara lite för avancerat...)?

 

-ob

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att detta inlägg tillför så mycket men i alla fall.

 

DNS = Domain Name System

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, det var helt fel av mig.

Jag kan endast åberopa trötthet... men det blev inget svar på dem andra frågorna...

 

- ob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

180 p Civilingenjör eller Master of Science

120 p Högskoleingenjör eller Batchelor of Science.

 

BS var vad tjabo sa att han läste till.

 

För övrigt tycker jag att jämföra förkortningar eller att man vet vad en semafor etc. inte ger något svar på vem som kan mest.

 

Grunden är att:

- Självlärd: Man kan olika dataspråk, har erfarenhet av vissa typer av system, lärt sig programmera på sitt sätt.

 

- Högskoleutbildning: Man lär sig bakgrunden så att man får förmågan att lära sig nya språk snabbt, Man lär sig "divide and conquer" alltså att dela upp problem på ett smart sätt, man har lärt sig vedertagna sätt att programmera (vilket innebär att andra har lättare att sätta sig in i din kod)

 

Det finns förstås fler skillnader men ändå. Det är inte alls så att en person som gått en högskoleutbildning automatiskt är bättre att anställa, men om företaget vill satsa på en anställd i längden så föredrar man det, eftersom kunskapen som ingenjören har står sig längre och ger honom/henne förmågan att lättare ta till sig nya kunskaper, och båda kräver vidareutbildning.

 

Sedan är det så att om du vill (OM alltså) jobba i ett större företag som Ericsson, Cap Gemini, WM data etc så brukar dom kräve en högskoleutbildning av något slag.

 

/Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Erik Forsman

Hej.

 

Jag är självlärd i allra högsta grad, och detta med att skriva rapporter etc som du tar upp som en del av lärandet på universitet lämnar en del övrigt att önska.

 

På vår arbetsplats kommer ca 60% av alla anställda från KTH. Inte lärde de sig att genomföra mötesprotokoll med AP och IT-förstuder etc - det säger de skälva. Nej, utan denna ”kunskapen” fick de lära sig i näringslivet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Forsman

Men kunskap är att kunna förklara vad en DNS är vad den gör och vilka olika delar den består av, samt känna till historien hur den "uppkom" sist och definitivt inte sist kunna arbeta och felsöka i den.

 

Inte att gå in på http://www.whatis.com och "hitta" svaret.

 

I skolan lär du dig att svara rätt.

I verkligheten måste du undersöka för att förstå.

 

Varför ger jag kurser för "KTH:are" om vad TCP/IP är - som har gått en sk datainriktning mot sk neutrala nätverk?

 

Att lära är en sak att kunna något annat, väl skilt från att ha kunskap.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

det beror nog mest på att den 3p kursen i rapportskrivning som är obligatorisk inte ger så mycket. Men man kan ju alltid välja tillval som t.ex. teknisk engelska eller projektstyrning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Forsman

Inte desto mindre är denna kompetens avgörande inom den delen av näringslivet som växer snabbast, oberoende om kursen är på 3 eller 20 poäng - nyexare kan inte detta och det borde skolan lära dem så är vi har någon användning av dem.

 

Erik F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

KTH-studenterna kanske inte lärde sig att föra protokoll i skolan - men de verkar vara bättre lämpade för det. En akademiker skulle troligtvis inte lyckas trycka in tre grammatiska/semantiska fel på fem rader: "genomföra mötesprotokoll", "skälva", "denna kunskapen".

 

Man börjar bli trött på autodidakterna som föraktar högskolestudier och som tycker att de är smarta som tar en genväg till fina jobb. De tycker att det är dumt att vilja lära sig och att vilja ha en examen. Det har pågått så länge nu och i så stor omfattning att man börjar bli arg. När ska marknaden förstå att det tar lång tid att bli bildad? Och att det ger en kompetens som inte enbart hänför sig till en teknik förkortad med tre eller fyra bokstäver?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...