Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fördröjd midisignal i Cubase SX


Andrea_Tylén

Rekommendera Poster

Andrea_Tylén

När jag ska spela midiljud från mitt midiklaviatur in i Cubase SX så får jag en fördröjning av ljudet. Detta händet inte när jag använder andra program som tex Reason.

 

Vad ska jag göra för att få bort fördröjningen?

 

Jag har läst om liknande problem för andra användare, och dom har fått rådet att kontrollera drivrutinerna under Device>Device setup>VST multitrack. Detta har jag gjort men problemet kvarstår.

 

Processor:Intel Pentium III, 800MHz

Minne: 256MB

Ljudkort: M-Audio Audiophile 2496

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.midiman.net/support/drivers/WDM_5100031_BETA.EXE

 

är en bra drivrutin om du har 2000/XP. Har du valt "M-Audio Delta ASIO" under Device>Device setup>VST multitrack ? Har du ställt in rätt buffertstorlek ? Bör vara 768ms+. Har du valt rätt midingång under Device>Device setup>Midi ? Har du senaste uppdateringen ac Cubase ? Hittas på:

 

ftp://ftp.steinberg.net

 

Har du kört MME/ASIO-setup med lyckat resultat ?

 

[inlägget ändrat 2003-08-14 14:56:24 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andrea_Tylén

Tack för svaret Blekis!!!

 

Jag har kontrollerat alla tips du gav mig förutom uppdateringen av Cubase och problemet kvarstår tyvärr.

Min fråga är nu. Vilket uppdateringar av Cubase SX bör jag göra? När jag går in på länken du skickade och klickar mig fram via Download/pc/Cubase_SX/ så kommer jag fram till några länkar varav 6 av dom är "updates". Måste jag ta hem allihop eller räcker det med den senaste, dvs Update_SX_106?

 

/Andrea

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag ta hem allihop eller räcker det med den senaste, dvs Update_SX_106?

 

Det bör räcka med den senaste. Vad jag vet har inte SX genomgått några större arkitekturella förändringar, utan det rör sig mest om buggfixar(vilket verkar behövas). Med Cubase VST5 fanns det däremot en större uppdatering, till 5.1 vill jag minnas, som man var tvungen att lägga in innan man kunde patcha till 5.2 PB.

 

Vill du veta mer så surfa in på http://www.cubase.net/ och läs i forumen där, dom är väldigt informativa eftersom många postar sina problem och får lösningar ..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...