Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ayna.com


Lena Marie

Rekommendera Poster

Någon som är en klippa på spam? Får ständigt, trots spärrad domän, till min hotmail massa från blabla@ayna.com. Är detta en hotmailadress eller är den falsk?

MIME-Version: 1.0

Received: from mc2-f15.law16.hotmail.com ([65.54.237.22]) by mc2-s6.law16.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.5600); Wed, 13 Aug 2003 10:34:24 -0700

Received: from ayna7.ayna.com ([211.184.141.194]) by mc2-f15.law16.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.5600); Wed, 13 Aug 2003 10:33:39 -0700

X-Message-Info: XDZMobH/76F9x0hQKDz5jxEAloy24rok/LsaIrOHQu4=

X-Priority: 3

X-MSMail-Priority: Normal

X-Mailer: Microsoft Outlook Express 5.00.2615.200

Sensitivity: Personal

X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4522.1200

References: ~SCz]kcrFTc9URSw_igXgXjXJVPF3ON1snqNVV7AF<YIZWO9

Return-Path: adeal@ayna.com

Message-ID: <MC2-F15KBTjx0ByrNkJ0003e82c@mc2-f15.law16.hotmail.com>

X-OriginalArrivalTime: 13 Aug 2003 17:33:39.0723 (UTC) FILETIME=[08976DB0:01C361C1]

 

Blir lite förtvivlad över alla mail och att det inte fungerar att spärra eländet. Abuse gäller nu!

P.S. har sökt på http://www.ripe.net/perl/whois

men det gav mig inget, eller så begrep jag inte:(

------

MVH//Lena Marie

 

[inlägget ändrat 2003-08-14 11:56:45 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som är en klippa på spam? Får ständigt, trots spärrad domän, till min hotmail massa från blablaayna.com. Är detta en hotmailadress eller är den falsk?

 

I brist på klippa... Det spam du fick kom närmast från en dator i Korea (inte från ett hotmail-konto):

Org Name : SUNCHUN SUNGDONG ELEMENTARY SCHOOL

State : CHONNAM

Address : 78 DONGWYEUDONG SUNCHEONSI

 

Rapportera till abuse@pubnet.ne.kr + spamrelay@certcc.or.kr + hachang@kt.co.kr - men det gör tyvärr ingen skillnad. Det har skickats spam från denna adress tidgare (april 2002 - och sannolikt regelbundet sedan dess, men det *vet* jag inte)

 

Hotmail är inte det ideliska sättet att läsa epost om man vill ha den i spamfiltrerat skick - men du kan iallafall ställa in Hotmail på aggresivaste spam-filternivån (som bara godkänner mail från personer i din adressbok) om det skulle fungera för dig/dina mail-behov - eller mellannivån om du inte redan har det.

 

Hälsn

Claes

 

PS

Du skrev om RIPE - Men RIPE täcker bara Europa (och lite till) - prova istället www.arin.net/whois/index.html som ger en ledtråd om var dui ska söka vidare (i det här fallet www.apnic.net/apnic-bin/whois2.pl -Asien/Pacific) som i sin tur hänvisar vidare till whois.krnic.net - Korea.

[inlägget ändrat 2003-08-14 21:40:19 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Claes T:

Tack för ditt svar. Jag har behov av hotmail av flera orsaker. Och tack för tipsen. Är inte hemskt van vid spårning. Hur fick du fram det du fick fram? Har sökt både på forum och nätet men inte hittat rätt.

P.S. J***a typer som håller på. För att få veta IP-mummer så var jag ju tvungen att öppna mailet. Där ligger en brud och viker ut sig. Snacka om att det hamnade hos "rätt" person! Tack igen!

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har behov av hotmail av flera orsaker.

Jag tänkte närmast på hur hårt du kan/vill filtrera mailen som sänds dit, inte om du kunde skippa hotmailanvändande. Om det är mest samma personer du mailväxlar med (eller om du vet vilka som kan komma att maila dig) hela tiden kan du ställa in filtreringen mer strängt. Får du mail från adresser du inte vet om i förväg att de kommer att maila dig kan du inte filtrera så strängt. Själv hämtar jag ner mina hotmail-mail (99,9% spam) till Outlook Express (som jag inte använder som ordinarie mailprogram) för att öppna dem (exklusive html, dvs jag ser bara koden och slipper få se slibbiga foton, och risken minskar för web-bugs). Därifrån kopiera jag dem (spammen alltså) till spam-rapporter via spamcop (jag vet att meningarna går isär om det meningsfulla i att spamcop-rapportera, men spam som skickas till mina ordinarie adresser rapporteras mer seriöst - när jag hinner.)

 

Och tack för tipsen. Är inte hemskt van vid spårning. Hur fick du fram det du fick fram?

Via ARIN, APNIC och sedan "fuskade" jag och slog upp adressen i KRNIC i mitt antispamprogram net.demon. Där (på KRNIC) hittade jag en rapportadress. Så kollade jag IP-adressen på http://openrbl.org/lookup.htm - därifrån sökte jag på Google och hittade det gamla spammet, samt gick till spamcop för att se deras listningshistorik plus vilka adresser spamcop hade för detta IP - några till blev det, varav jag valde bort ett par som jag inte tror på nyttan av i mitt förra meddelande (annars är www.abuse.net mer tillförlitligt för att hitta abuse-rapport-adresser). Elementärt! :-)

 

Spårningshjälp kan man också få hos samspade (www.samspade.org - de har också ett win-program med spårningstjänster som är bra, det programmet använder jag parallellt med net.demon, ett liknande program).

 

Återkom gärna med frågor om du känner för det...

 

Mvh

Claes

 

[inlägget ändrat 2003-08-14 23:30:27 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Claes T.

Nej jag vet inte i förväg vilka personer som kommer attt maila mig. Jag har vissa adresser "redirectade" dit av olika orsaker. Tack oxå för resten av informationen. Ja, jag återkommer nog med frågor en annan dag när jag hunnit smälta det du sagt. Du vet ju uppenbarligen vad du pratar om. Som sagt, tack för infon som uppskattas väldigt!

------

MVH//Lena Marie

Lägg upp dig! Vi vill se vem du är!

http://www.eforumare.just.nu/

Skicka fotot till bo.hellstrom@telia.com så får du bergis en poäng av nån ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...