Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Om man får virus

Keffo

Recommended Posts

Hej,Jag undrar om man får virus utan att mitt virus program känner igen det,vad bör jag göra?Jag har hämtat en uppdatering men är jag säker på att jag fått den till 100% ?Kan ett virus ta bort en del av uppdateringen och lura virusprogrammet på så sätt?Jag har även hört att man bör göra en uppdatering i Felsäkert läge om man misstänker att man har virus,Men då laddar väl inte ens virusprogrammet eller är det bara vissa drivrutinner och program som inte laddas?,Hursomhelst finns det nån som kan berätta lite vad man bör göra för att vara säker på att man tar bort viruset,Känns jobbigt när man inte vet om man fortfarande har kvar det eller inte,Kan man verkligen lita på ett virusprogram?

Per_Hellqvist

Visst kan man få virus även om man har ett uppdaterat antivirusprogram. Uppdateringen skyddar ju bara mot de virus som var kända när uppdateringen spikades.

Det finns numera även elak kod som stänger av antivirusprogram och personliga brandväggar. Då spelar det ingen roll hur mycket man uppdaterar.

Men, håller du Windows och dina skyddsprogram uppdaterade är risken minimal att du skulle råka ut för något.

Om du är osäker på om programmet fungerar eller liknande kan du ju alltid prova

http://www.symantec.se/securitycheck

Lycka till!

/Pelle

Det finns numera även elak kod som stänger av antivirusprogram och personliga brandväggar. Då spelar det ingen roll hur mycket man uppdaterar.

Okunig fråga, finns det något virus som utnytjar någon "rättighetsbugg"? Annars borde det väl vara ganska svårt att stänga av ett AV-program som körs i med högre rättigheter läge? Eller har jag missförstått allting nu igen

PS

När kom Per H tillbaks? eller har han bara gömt sig under annat nick?

/m

Stefan Eklinder

Har du ett uppdaterat antivirusprogram så fångar det i allmänhet viruset innan det hinner sätta sig i din dator.

Jag har själv fått tre virus via e-post som fastnat i mitt antivirusprogram. De blev fångade medan jag hämtade hem mailen, sen var det bara att slänga mailen där virusen kom bifogade.

En annan sida att också testa sin dators säkerhet på är http://www.pcflank.com

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

Per_Hellqvist

:-) Jag glömde tyvärr bort detta forum. Skäms på mig... :-(

Mitt gamla nick är dött. Glömde lösenordet... säkerhetsexpert kanske, men med gnisslande minnesbankar :-)

För att stänga av antivirusprogram och brandväggar fimpar elakingarna helt enkelt processen. Det är tyvärr möjligt...och relativt enkelt.

Effekten blir att programmet startar, men stängs ned efter ett par minuter eller så.

En annan teknik är att radera en massa filer som tillhör programmet. Detta är dock ett klumpigt sätt som kommer att märkas i form av felmeddelanden etc.

Vi arbetar på att ta fram teknologier som ska se till att förhindra att processerna fimpas eller återaktivera dem om de stängs av, eller åtminstone larma användaren om nåt är fel.

/Pelle

Jag glömde tyvärr bort detta forum. Skäms på mig...

Glömma bort eforum?! Offentlig prygling! Genast!

Ciao,

Anders

det har ingen betydelse om du redan fått viruset och du uppdaterar i felsäkert läge. när du sedan startar om datarn så går viruset igång. och är det ett sådant virus som slår ut virusprog och brandvägg så är det liten chans att klara sig.

men en bra grej se till att få hårddisken delad i två delar skaffa norton ghost. med det programmet gör du en kopia av din windowsinstallatin över till den andra.

nu kan du antingen med norton ghost skapa en diskett eller en bootbar (självstartande) cdskiva med den så kan du ta tillbaka windowsinstallationen igen. mycket bättre än restore som finns i xp och mellenium. och på 5 minuter ca är du igång igen. med internet och allt du behöver fixat och klart. bara vänta lite alltså och bara en skiva inte flera

mvh

argonaut

vad som händer när man kör norton ghost blir att c formateras och den skapas igen. nu är det så att hela tiden får man fylla på med om det är nya saker du sparar på disken hela tiden och inte vill förlora dessa.

men cdskivor är ju billiga att köpa så det är bara att bränna en ny. i norton ghost så hänger det med flera bra toturials där du ser hur det går till.

för att dela disken använder man partionmagic som är bäst inga filer går förlorade heller.

mvh

argonaut

Mycket spännande med detta 'blaster-virus'.Detta är eg. en fråga snarare än 'en besvaring'.Jag drabbades av allt trögare 'surfning' vid 22-tiden den kväll när 16000 telia-kunder (har telia ADSL)enl. rapport dagen därpå skulle ha fått 'problem'.Jag har ett nätverk med ADSL-router/brandvägg.Under 'attacken' kunde jag hela tiden logga in med ic-login och dessutom komma åt www.sl.se,www.di.se och www.svd.se. för att nämna några.Detta dock från en Win 98SE-burk. Från en XP-burk kom jag inte åt någonting.

NU TILL DET MÄRKLIGA:

Jag minns inte det exakta förloppet men jag tror att det var för att se om 'allt fixade sig' som jag återstartade XP-burken.Det kom då upp att ZoneAlarm inte startade korrekt och en symbol i dess plats nere till höger jag aldrig sett förut.En vinröd fyrkant med ett stort gult kryss.Norman antivirus var oxå överkryssat med rött kors!

Det hela upprepade sig tills jag ställde tillbaka systemet några dagar.

När sent om sider uppgraderingar av virusprog. kom och jag körde igenom burken samt testade den även mot trend micro fanns inga 'fel'.

Innan attacken var XP och virusprog. up-to-date tror jag?

Döm om min förvåning när ZA och Norrmannen får kryss i fejset igen igår och jag tvingas ändra 'systemdag'!!

What's happening? What's wrong?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...