Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

matematik


cynikern

Rekommendera Poster

sitter här och övar lite på några övningsuppgifter jag har fått hem från högskolan. det ska endast vara repetition från gymnasiet men att det ska vara så förbannat svårt. det känns som om man aldrig har räknat ett mattetal förut. har i för sig haft ett uppheåll på 2 år sedan gymnasiet. är det någon annan som känner igen sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Misstänker att dessa häften är mer till för att man skall se vad man behöver arbeta lite mer med och vad man redan kan.

 

På Chalmers får man ett häfte hem men sedan så har man tre veckors intruktionsmatte. Det är jäkligt svårt att hinna med allt i denna bok så man fick pyssla med det var mest osäker på.

 

//Patrik J

"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hur var det nu...

 

När man multiplicerar två negativa tal med varandra, blir resultatet positivt. Detta är högstadiematte, men *VARFÖR* resultatet blir positivt, får man först lära sig andra året på universitetet.. (Var det en kvinnlig mattedoktor som sa till mig vid ett tillfälle)

 

Varför blir två negativa tal som multipliceras med varandra ett positivt svar? Någon som vet?

(Mattedoktorn kunde inte förklara det enklare än att skirva en tiosidig essä, sa hon iaf. Fast då hade vi iofs. tagit några öl..)

 

[inlägget ändrat 2003-08-13 15:21:30 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började på högskolan för ett antal år sedan var mattekursen inna mycket givande. Till cirka 75% var det sådant som jag gått igeom i tidigare, men en del var sådant som helt klart behövdes.

 

Rekommenderar dig att ta matematiken på allvar, att satsa lite på den i början gör det mycket enklare att klara kurserna. Nu vet jag inte vilken utbildning du har börjat på men matematik är aldrig fel att kunna.

 

Kanske ska säga - en hel del av den matematik man lä sig på högskolan finner man ingen användning för efter studierna, man undrar varför man lärde sig den. Svaret är ganska enkelt. Du måsta kunna mattekurs A för att förstå mattekurs B osv. Och du behöver mattekurs E för att förstå kusren i signalbehandling eller vad du nu kommer att läsa till slut. Dock nyttjar du knappt matematiken du lärde dig i kurs A i kursen i signalbehandling, så vad var kurs A egentligen bra för???

 

:)

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Det undrar jag också; Vad har mattematik med datorer att göra? Högskolan för mig är som ett enda långt RPG där det hela går ut på att samla poäng och till slut besegrar man det onda monstret (sluttentan) och äntligen får gå därifrån.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läset du hela mitt inlägg, frågan besvaras...

 

Matematiken behövs i flera av utbildningarna för att klara av matematiken i de senare kurserna. Ofta grenar sig utbildningarna efter ett antal år och alla matematik är kanske inte nödvändig för en del av grenarna, men för att du inte ska behöva välja alltför tidigt eller för att det ska bli alltför många olika matematikkurser så får man läsa lite extra.

 

Matematik är för övrigt ett bra sätt att "träna" hjärnan.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara så jobbigt att det känns som man börjar om från början. man lärde sig det en gång på gymnasiet och nu får man sota för att man har så dåligt minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har mattematik med datorer att göra

 

Vad har matte och datorer INTE gemmensamt? Datorn är ju en enda stor beräknare så matte och datorer hör ihop.

 

Sedan kanske man kan fråga sig varför man behöver så mycket matte för programmering. Och det är precis som Monshi säger, för att klara av AI kurser så måste man kunna Diskret Matematik, för att klara Diskret Matematik bör man ha läst Statistik osv osv. Skulle läsa en DatorGrafik kurs på högskolan men slutade efter 3 lektioner, när jag förstod att 95% av tiden så räknade man fram hur en rektangel skulle ritas ut, och 5% var att implemetera den funktion. Inte riktigt vad jag var ute efter, speciellt inte när alla de funktioner som vi skulle bygga själv redan fanns implementerade, men mycket vector räkning blev det :(

 

Sedan läser man mycket matte för att lära sig problemlösning vilket nästa all programmering går ut på. Alltså är du duktigt på matte blir du bra programmerare, är du kass på matte blir du aldrig någon bra programmerar, möjligtvis hyfsad :)

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> Sedan läser man mycket matte för att lära sig problemlösning vilket nästa all programmering går ut på. Alltså är du duktigt på matte blir du bra programmerare, är du kass på matte blir du aldrig någon bra programmerar, möjligtvis hyfsad :)

 

Bullshit.

 

Jag var halvhyffsad på matte t.o.m åt dåligt hållet, jag klarar mig ganska hyffsat, jag ser programkod i klartext och inte som någon magiskt blaha och förstår inte varför folk inte fattar simpel logik baserad på engelsk text. Hit hör också att jag är autodidakt och har programmerat (Basic, C, ASM) sedan 1983 då jag var ~10 år ; på senare år blev jag intresserad av datorsäkerhet vilket led till att jag lärde mig en del högre mattematik själv.

 

Jag tycker såhär: Sätt mattematiken i ett context; dvs "vad i helsike är detta bra för?" för att förklara för eleven varför man ska kunna detta. Mycket har du aldrig användning för som programmerare, vad vore bättre vore att lära dig skyffla data emellan ett program och en databas som en start. Sen lära sig algoritmer som KAN vara bra när det gäller programmering i verkliga livet (typ sortering, rekursivitet mm)

 

Jag har hjälpt för många akademiker med programmering; någonting som de borde redan kunna. Folk överkomplicerar programmering alldeles för mycket. Om man lär sig hur en dator tänker och alla dom funktioner som en dator kan utföra så finns det inga gränser på vad man kan göra med en dator.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så finns det inga gränser på vad man kan göra med en dator

 

Jag kan komma på många saker som en dator inte kan göra.

 

Angående dina mattekunskaper så säger du själv att du lärt dig högre mattematik själv när du lärde dig datorsäkerhet. Alltså var matten nödvändig. Frågan är om du hade klart av datorsäkerheten om du inte hade lärt dig matten? Antagligen inte.

 

Sedan är det ju rätt ointressant hur bra man var i matte för evigheter sedan, det som är intressant är hur bra du skulle vara idag.

 

Själv sög jag rätt bra på matte i grundskola, men på högskolan så skrev jag 4/5 på alla tentor. Man lär så länge man lever.

 

Sedan säger du igen själv att du inte fattar varför folk inte ser logiken, det är just den man tränar upp med mattematik, logisk tänkande (även om viss matematik inte verkar så logisk)

 

Sedan kan jag förstå att man inte behöver så mycket mattekunskapre för att skyffla data mellan ett program och en databas, men det är inget som kvalificerar en till att vara bra programmerar heller.

 

Du kan aldrig programmera AI om du inte har mattekunskaperna. Dessutom är de riktigt bra att ha när man skall syssla med realtidssystem så man kan räkna ut hur många klockcyklar en tråd behöver och få ta upp. Även när man skall uppfinna nya sorteringsrutiner behövs mattekunskaperna för att få den mest optimala rutinen.

 

P.S

En dator tänker inte, den gör bara vad du säger till den :)

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

[inlägget ändrat 2003-08-14 13:09:35 av Magnus Gladh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Mattedoktorn kunde inte förklara det enklare än att skirva en tiosidig essä, sa hon iaf. Fast då hade vi iofs. tagit några öl..)

Det var den sämsta raggningsreplik jag hört.

 

Var hon snygg, förresten? ;)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...