Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pentium III fläkt???


Skarre

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan någon tala om hur man monterar bort fläkten på en Pentium III? Jag har nämligen köpt en ny (dubbel) PIII fläkt.

 

Jag monterade ner hela datorn och när jag kom fram till ovanstående moment tog det stopp. Jag vågade inte bända och bryta för mycket, eftersom processorer är ganska känsliga (och dyra) prylar. Så det var bara att plocka ihop allting igen och posta ett inlägg i IDG forum.

 

Jag skulle också vilja veta vilken strömkälla jag skall använda till den nya fläkten. Jag använder självklart det uttag där den gamla hämtade ström, men den nya fläkten har, som sagt, två fläktar. Kan man koppla ihop dessa på något sätt, eller bara leta rätt på en extra strömkälla på moderkortet?

 

Tacksam för svar!

 

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan "koppla" fläkten till en hårddisk-sladd, då den svarta ska "kopplas" till den svarta från hårddisken, och röda ska till den gula från hårddisken.

 

/Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig! Jag hittade en utmärkt guide som jag tyvärr inte kommer ihåg adressen till. Det var dock mycket enkelt. Man behöver endast en chassi-skruv och en mejsel, och sedan trycker man tills clipsen poppar ut. Enligt Intel skulle man borra upp hålen, men detta var mycket enklare och man förstörde inte heller clipsen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...