Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Pu-häää?

Weyland

Recommended Posts

Ehm. Vadnu? :)

Mitt i allt prat om RPC-hålet och den nya masken Blast hände något konstigt - igår under eftermiddagen började användares datorer en efter en sluta komma åt internet... lite sådär lagom slumpmässigt, ser inget mönster i ip-adresserna som skiljer en dator som kommer åt internet från en som inte gör det. Maskinspecifikt är det i alla fall... de falerande burkarna slår upp ip-adresser korrekt men sedan tar det stopp i vår router eller brandvägg. Aaaaaargh!

Några servrar har drabbats också, out of the blue. Alla är uppdaterade sedan igår i princip.

Blir en låååång dag... :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-08-12 08:06:57 av Weyland]

Hände något liknande för mig igår kväll.

Kommer endast åt några få siter.

lowtek.

Nej till Euro! Ja till Rubel!

Här är det tvärdött till allt utanför eget nät för de drabbade. Några Win2k-servrar å några Win2k3-servrar har drabbats... några har inte drabbats och mår bra, alla slår upp korrekt internt och så vidare... helt korrupt! :)

--

.Wey

Kommer du åt ICQ/AOL eller sunet.se på dom datorer som inte vill fungera?

lowtek.

Nope inget sunet heller.. låter som ditt problem mer har med din router att göra.

--

.Wey

Hade också strul igår hemifrån (med telia adsl)

Kom inte åt t.ex. google, eforum, aftonbladet

En av de få som funkade var: idg.se

mystiskt, tycker:

[Esc]

Hade samma jämra problem hemma igår, det verkar som Telias DNS-servrar har lite problem. Här på jobbet rullar det på fint.

Hmm. kan det vara samma problem för bostream då?

fast imorse när jag försökte igen så fungerade det fortfarande inte. tror att det är hårdvarufel.

lowtek.

Blir en låååång dag!

Sannerligen. Har suttit i drygt en timma i kö till Telias kundtjnst för att få veta varför jag inte har någon Internet-uppkoppling. Enligt Telia så är hela världen drabbad av en bugg i alla Windows-system. Telia upptäckte felet först nu på morgonen, men det skedde strax efter 22 i går kväll för då dog min uppkoppling. Kundtjänstn lovade att efter 12 i dag ska det fungera.

Under köandet upplystes jag om att man gå in på Telias hemsida och titta om det är några driftstörningar. Och hur skulle det gå till utan Internet-uppkoppling? Jag fick också höra att pga tekniskt fel kan ingen information om driftstörningar lämnas. Så fel allt kan bli ibland, med inprogrammerade standardsvar.

Räddaren i nöden Sony Ericsson P800.

Här på jobbet rullar det på fint.

Här med, trots att vi går via telias nät.

...fast de har kanske lite andra dns'er för adslkunder, och de som har en fast lina?

[Esc]

[Esc] skrev:

Här med, trots att vi går via telias nät.

...fast de har kanske lite andra dns'er för adslkunder, och de som har en fast lina?

Antagligen. Telia får betala så mycket pengar ifall deras tjänster går ner för företagen...

lowtek.

Räddaren i nöden Sony Ericsson P800.

Något sannare har inte sagts på detta forum. P800 i kombination med Tydals Eforum-light höll abstinensen borta.

P800 i kombination med Tydals Eforum-light höll abstinensen borta.

Eller ännu bättre, Opera med P800.

Men nu fungerar Internet via Telia ADSL, så P800 får vila. Det var lite plottrigt då jag skrev förra inlägget i telefonen.

Det bästa Telia gjort nånsin var att sälja Comhem, Comhem IC har aldrig fungerat så bra som det gör nu när Telia inte äger det längre. :)

Nå, en omstart av PIXen löste problemet... efter en viss omkonfiguration förstås. Nissarna som satte upp DMZat igår för frontendexchangeservern kan ha gjort något fel :)

Vidare kan jag väl stolt påpeka att häromkring syns inga RPC-problem så långt ögat kan nå. Fick dessutom två virusdefinitionsuppdateringar inatt där man får anta att någon är menad mot Blast?

--

.Wey - valde NOD32, hittills sten-nöjd. Enkel konfiguration av spegel med definitioner och inställningar för klienterna.

Kristianstad

Hej!

[Esc] skrev:

Kom inte åt t.ex. google, eforum, aftonbladet

En av de få som funkade var: idg.se

Eforum och IDG ligger ju på samma server och samma IP! :)

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

att IDG.se gick att komma till, stämmer, det stämmer även att det inge gick att komma till eforum....så var det för mig åxå...../

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...