Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell till Barebone.


Erik Larsson

Rekommendera Poster

Halloj!

Har en Dell Dimension 8100 som skramlar och har sig, och tänkte köpa ny låda och migrera över cpu, minne, gfx och allt annat löst...

 

Men, har apdålig koll på vad det ska vara för chipset och moderkort och sånt, så, är det nån som gjort nått liknande och kan rekomendera en hyfsad liten låda med plats för 2 pcikort och mitt Asus V9950 ?

 

Har kollat in Shuttle, och dom verkar ok, sen finns det nån lådda från Creative, verkar också ok..

 

Japp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat in Shuttle, och dom verkar ok, sen finns det nån lådda från Creative, verkar också ok..

 

Trevligt! Jag rekommenderar verkligen shuttle XPCs som workstations. Dock kan jag direkt säga att Creatives barebones (Slix) är en ommärkt shuttle med högre pris, så det är isf bättre att köpa en shuttle direkt ifall man funderar på dem.

 

Men, har apdålig koll på vad det ska vara för chipset och moderkort och sånt, så, är det nån som gjort nått liknande och kan rekomendera en hyfsad liten låda med plats för 2 pcikort och mitt Asus V9950 ?

 

Jag har själv en Shuttle SS51G och älskar den. Har aldrig varit några problem alls och den är snygg och tyst (har stealth-moddat fronten för att slippa se en grå cd-rw-front i plast på en annars blå plexiglasfront, samt bytt fläkt för att få ner ljudnivån ytterligare).

 

Problemet för din del är att shuttles bara har två kortplatser. De flesta har en AGP och en PCI, men någon enstaka modell har 2 st PCI och ingen AGP. I stället har de ju de mesta inbyggt, så det enda jag behöver i min burk är ett bättre ljudkort (AC97 är.. sådär, så jag satte i ett SB Live) och ett vettigt grafikkort.

 

Några länkar:

http://www.shuttle.com - tillverkarens sidor

http://forums.sudhian.com/categories.cfm?catid=43 - forum för Shuttle SFF

http://www.gemma.co.uk/ - säljer snuskigt billiga shuttlar just nu. Jag funderar på att skaffa en till.. :)

 

Lycka till med valet!

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Lutar definitivt åt en shuttle.

Vill ha en tyst liten dator som inte tar massa space.

 

Är bara lite förbryllad över om det går att ta proppen direkt ur min Dell och peta i den shuttlen?

Vad jag vet så är mitt mobo baserat på Intel 850 chipset, och kollar man runt lite på shuttle.com så verkar 845 vara standard där...

 

Fast... en hyfsad processor kostar inte så mycket idag..

 

Ehm, som sagt, noll koll.

(Ge mig en motorolaprocessor så vet jag vad jag snackar om :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bara lite förbryllad över om det går att ta proppen direkt ur min Dell och peta i den shuttlen?

 

Enligt www.dell.se har dimension 8100 en P4 på mellan 1,3 och 2,0 GHz, vilket innebär att du kan välja mellan de shuttle-modeller som börjar på SS och SB.

 

Ett tips är ändå att kolla på sudhians forum när du har bestämt dig för att se ifall det är nån som har haft problem med den konfiguration du har tänkt dig.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...