Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fakturering

Starre

Rekommendera Poster

Hej alla!

Någon som vet hur hur det går till och vilka regler som gäller när jag som privatperson vill fakturera ett företag?

Tack på förhand!

[inlägget ändrat 2003-08-11 15:53:40 av Starre]

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på företagsform, a-skatt sedel, f-skattsedel, hur företaget vill ha det.

Kärnfrågan : vem står för de sociala avgifterna? Du personligen, ditt eventuella företag eller det företag du gjorde jobbet åt?

edit: såg först nu att det stod privatperson. då ska du ha en f-skattsedel som bevisar att du står för de sociala avgifterna. Annars skulle inte jag som företagare betala ut pengar...

[inlägget ändrat 2003-08-11 15:57:15 av lillen_009]

Länk till inlägg

Är relativt osäker men för en privatperson gäller väl 1000 kr skattefritt, sen bör det vara ett företag eller måste deklareras.

Säkerligen någon som kan mer..?

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Länk till inlägg

om du ska ha allt personligen (vilket det verkar) så är det smidigast och du får lön direkt från företaget. ge oss mer info så kan vi lösa det...

1000:- gäller väl för sociala avgifter och inte för skatt. Fribeloppet ligger väl runt 16000 numer

[inlägget ändrat 2003-08-11 16:01:52 av lillen_009]

Länk till inlägg

Verkar som om det behövs lite mer bakgrundsinformation för att lösa det här.

Jag fakturerar alltså företaget som privatperson. Inga enskilda firmor, inga organisationsnummer, inget sådant alltså...

Jag utför en tjänst åt företaget (i det här fallet bygger och underhåller deras hemsida). För detta tar jag ett timpris.

Hur blir det moms och sådant???

[inlägget ändrat 2003-08-11 16:16:38 av Starre]

Länk till inlägg

Du måste väl ändå ha någon form av företag för att kunna fakturera.. eller.

Annars måste du ta ut pengarna som lön dvs. att företaget (som du ska fakturera) betalar ut lön till dig och betalar skatt och sociala avgifter.

Det är ju "ganska" lätt att starta en enskild firma

iofs.

Lite luddigt men.... /Tommy

Länk till inlägg
Du måste väl ändå ha någon form av företag för att kunna fakturera.. eller.

Nej, man behöver antingen F-skattesedel eller också förväntas den som betalar fakturan betaka arbetsgivaravgifter och sånt.

Länk till inlägg

Man ringer skattemyndigheten på 020-567000 direktval 8102. Som fysisk person så kan det hända (jag är inte helt 100) att man behöver skaffa just F-skattesedeln i bolagsformen enskild firma men just den bolagsformen gör ingen större skillnad mot att vara just privatperson. Har man anställning så måste man ha både F- och A-skattesedel och hänvisa till F-skatten varje gång man fakturerar.

Allt sånt där står på rsv.se

Edit: Min kommentar var inte främst en protest mot att man behövde en firma utan bara ett påpekande att firman i sig inte gör att man har f-skattesedel och kan fakturera. F-skattesedeln måste sökas separat.

[inlägget ändrat 2003-08-11 17:00:22 av fhe]

Länk till inlägg

Egentligen, det går säkert att göra en faktura men från företagets sida så blir det en löneutbetalning som mot vilken anställd som helst (dvs som de ska betala skatt och sociala avgifter på).

Länk till inlägg
Jag utför en tjänst åt företaget (i det här fallet bygger och underhåller deras hemsida). För detta tar jag ett timpris.

Hur blir det moms och sådant???

Ingen moms pga att det är lön - inte en tjänst och att du dessutom är en privatperson.

Du måste tänka från företagarens sida också. Det är deras ansvar att betala sociala avgifter om inte du visar upp en f-skattsedel eller liknande. Visst kan de lita på dig, men om du inte gör rätt för dig åker både du och företagaren dit för svartjobb så det skulle jag som arbetsgivare inte acceptera. hör med dem om de kan betala vanlig lön till dig - då slipper du allt krångel...

Länk till inlägg

Du KAN fakturera, men du får inte lägga på ersättning för sociala, skatt och moms. Dvs det blir en helt vanlig lön. I din deklaration ska du ta upp det som inkomst av tjänst.

Det är betydligt enklare att du berätta för arbetsgivaren hur många timmar du ska ha betalt för, och sen gör dom en vanlig lönutbetalning. Då slipper du joxa med fakturor och annat elände.

Du kan skaffa F-skatt och tillgodo räkna dig inkomst och kostnader upp till 6 månader före du skaffade F-skatt. (om dom inte ändrat på detta!)

[inlägget ändrat 2003-08-11 20:42:06 av Mr Andersson]

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...