Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FS-data i konkurs?


tvesala

Rekommendera Poster

FS-data villE ha förskott på förhandsansökan när .se domänen släpptes för privatpersoner. Om man inte fick sin domän skulle allt utom förhandsregistreringsavgiften återbetalas. Jag har fortfarande inte fått några pengar, trots påtryckningar per telefon och mail. De säger att postgirots tjänst ej funkar, jag föreslog andra tjänster, men då får jag inget svar.

 

Jag tog en kreditupplysning, gissa om de har betalningsanmärkningar eller inte?

 

HAR NÅGON ANNAN HELLER INTE FÅTT TILLBAKA SINA PENGAR I SAMBAND MED FÖRHANDSANSÖKNINGAR PÅ .SE DOMÄNEN?

 

/Arg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna hur det går. Funderar på att hitta på något själv, men jag vet inte riktigt vad än...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De annonserar för mycket i IDG:s tidningar :)

 

Seriöst - vår studentförening använder dem och varje gång jag fått faktura (2 gånger) har något varit med som inte skulle ha varit där, så lite problem verkar de ha

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast!!

 

Först skall staten ha sina pengar, sedan skall banken ha sina pengar, sedan skall olika företag ha sina pengar och sist på listan står lilla du och vill ha dina pengar.

 

Tyvärr får man nog känna sig blåst på de pengarna om de går i konkurs.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konkursförvaltaren tar sina pengar också innan kunder och leverantörer får "det som blir över"....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nu har jag äntligen lagsökt företaget. I samband med att jag var hos kronofogden och lämnade in ansökan om betalningsföreläggande så visade det sig att deras leverantörer ligger hårt på med ansökningar. Ett företag har valt att gå vidare till domstol efter bestridande av föreläggande. Skulden var på 17000:-. Det kan ju tänkas att man förhalar regleringen så länge som det bara är möjligt.

 

En sak är säkert, jag kommer inte ha Mikael S och hans bolag att göra mer.

 

Nu har de 10 dagar på sig att kommentera kronofogdens utskick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag bara kommit så långt att jag börjat samarbeta med vår konsumentvägledare och skickat dem ett brev med mottagningsbevis där jag begär att pengarna snarast betalas ut till mig. Fast det lär väl kanske inte ge så mycket...

 

Borde aldrig gått med på att betala i förskott, det är dumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en motorcykelklubb alldeles utanför Helsingborg där FS-data håller till. Dom burkar vara effektiva på att driva in pengar.... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

Kolla på den här tråden inom den närmsta framtiden. Om jag lyckas driva in skulden så ska jag skriva här hur man ansöker och hur man går tillväga.

Har jag tur så kan jag tjäna på affären då jag dels enligt lag får ta ut 315 kr för eget arbete men dessutom ränta som tickar från den 24:e april, dvs dagen efter dragningen. Inte minst så är det framförallt kapitalbeloppet som förhoppningsvis återbetalas.

 

Jag tycker om du tycker det är värt 300 kr, ska ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Det är enkelt. Om inte annat så är det inte så bra för FS-data att ha mycket ansökningar på sig.

 

OBS! Om du ansöker så tänk på att använda exakt det organisationsnummer som står på den avi som du använde samt anger det korrekta företagsnamnet som är FSD Internet Tjänster

 

Har du frågor så ställ frågor här på forumet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ser fram emot att få höra mer om hur det går.

 

Ibland är jag kanske alldeles för snäll, men jag skickade ju det brev mot kvitto som min konsumentvägledare tyckte att jag skulle göra först söndagen den så jag väntar nog tills på måndag. Kommer det inget svar då (vilket jag inte tror att det kommer att göra) så börjar jag nog bli lite mer besvärlig. ;)

 

Btw, borde den här tråden kanske flyttas till "På konsumentens sida" eller något?

[inlägget ändrat 2003-09-04 13:42:20 av Johan A.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om du tycker det är värt 300 kr, ska ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Det är enkelt. Om inte annat så är det inte så bra för FS-data att ha mycket ansökningar på sig.

Ska man ta RSV 9001 eller RSV 9012 då? Vad fyllde du i för ränta och kostnader?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Johan A.

 

Mitt konto hade inaktiverats, därav dröjsmålet.

 

DU ska använda RSV 9001, för att få tillbaka DINA pengar.

 

Jag hjälper dig gärna med fler detaljer. OBS tänk på att du anger RÄTT organisationsnummer.. i mitt fall hittade jag det på betalningsavin och det var 556619-0095. Företagsnamnet är inte FS-data utan FSD Internet tjänster AB. DU kan söka på företaget via Patent och registreringsverkets hemsida http://www.prv.se/snr.

 

STATUS på mitt ärende:

Jag ringde kronofogden, som sa att företaget inte hade svarat på delgivningen. Det som står till buds nu är att polisen åker ut och delger företaget på den adress som de står registrerade på. Funkar inte det kommer man att använda sig utav något som kallas bolagsdelgivning, vilket innebär att man sänder ut delgivning dag 1 och dag 2 en erinran om att sådan skickats. Underlåter företaget att höra av sig, faller utslaget till målsägandens fördel.

 

Vi får hålla tummarna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det positiva i kråksången är att det inte fanns några utslag hos kronofogden, dvs överenskommelse har skett med borgenärer. Ännu så länge finns det hopp om att få pengarna tillbaka. Ok, det var för två veckor sedan ca så mycket kan ha hänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 1 month later...

Uppföljning av ärendet gentemot FS-data.

 

Idag kom svar från kronofogden. För att kronofogden skulle få svar från FS-data hade man alltså varit tvungen enligt telefonkontakt med kronofogden behövt skicka vanligt brev, skicka polisen och till slut ta till det som kallas bolagsdelgivning.

 

Hur som helst bestrider FS-data min ansökan om betalningsföreläggande med hänvisning om att återbetalningar sker med kreditfaktura eller genom deras retursystem samt att tidpunkt för återbetalning samt ränta ej avtalats.

 

Hur som helst, jag kommer gå vidare genom att be kronofogden överlämna ärendet till tingsrätten. I och med att målet blir en förenklad tvist tillkommer inga domstolskostnader oavsett för vem som förlorar målet.

 

Min skuld tickar däremot hela tiden mot högre höjder. Ytterligare lagstadgade förberedelskostnader tillkommer dessutom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde säga något om hur det gått för mig(Har inte hunnit det tidigare). Hur som helst så lämnade jag in en ansökan till kronofogden ett par dagar efter att min frist till FS-data gick ut. Dock gillade inte Kronofogden mitt sett att skriva förfallodatumet så jag fick bakläxa på det efter att de haft min ansökan i ca en vecka. Samma dag fick jag dock mina pengar från FS-data så istället för att förtydliga förfallodatumet drog jag tillbaka min ansökan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag det nya numret av Mikrodatorn, och vad ser man om inte en helsidesannons för FS Data med den förtroendeingivande inledningen "Ett ansvarsfullt åtagande" och avslutningen "Vill du också bli en av våra nöjda kunder?"

 

Hallejuja!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Kan glädjande berätta att jag fått mina pengar och alla avgifter som hela ärendet hos kronofogde+tingsrätt inneburit.

 

FS-data gav alltså ifrån sig ett svar efter att kronofogdemyndigheten fått göra en sk bolagsdelgivning. När jag därefter drev ärendet vidare till tingsrätten tog det inte speciellt lång tid förrän FS-data betalade ut beloppet. Samma dag jag fick utbetalningskortet i posten ringde kronofogden som hade blivit underrättade av FS-data om att de betalat. (Väldigt vad det gick fort :-D). Eftersom företaget betalat alla kostnader inkl ränta så fanns självfallet inget anledning att fortsätta driva ärendet.

 

Konklusion: Även vi på gräsrotsnivå kan alltså kriga, även om det tar en evinnerlig tid.

 

Så ni som har icke återbetalda registreringskostnader från tiden då .se domänerna skulle släppas fritt ska inte ge upp. Jag är ett ett levande bevis på att man kan lyckas. Min lilla skuld på 891 kr blev ca 1500:-. FS-data betalade i månadsskiftet feb-mars. Jag har helt glömt att skriva om det här, därav de approximerade uppgifterna.

 

GE INTE UPP!

 

[inlägget ändrat 2004-06-29 15:04:19 av rogerone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...