Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

midi klaviatur


p.a.s

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle behöva lite vägledning vad det gäller midi klaviatur, midi keyboard eller midi controller vilken nu den rätta benämningen är.

Jag letar efter ett klaviatur att koppla till min dator för att generera midi information, jag har ljudkort och program (audigy2 platinum och cubasis vst4) men saknar som sagt någonting att spela på.

 

Det jag undrar är vad bör man titta efter på ett midi klaviatur, vilka funktioner?

Måste den ha midi in?

Och naturligtvis vad kostar ett klaviatur i amatörklassen?

 

Jag kan inte spela piano eller något annat instrument så mina krav är inte speciellt stora men samtidigt vill jag ju inte lägga pengar på något som är mer leksak än instrument.

 

Med andra ord, vad behöver man och vad behöver man inte när man vill lära sig det här med midi musik.

 

Tacksam för alla tips!

 

 

Win xp pro, AMD 2100+, 768 mb ddr, 2x60 gb hd, Geforce fx 5200 128mb, Sound Blaster Audigy2 Platinum eX.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nyligen va runt för att införskaffa mig ett nytt midi-klaviatur var jag först ute efter ett med så många rattar och spakar som möjligt för att kunna styra och kontrollera mjukvarusyntarna direkt från klaviaturen. Men samtliga av dessa rattmonster-klaviaturer kändes som leksaker. Själva klaviaturen alltså. OK, du säger att du ändå inte spelar klaviatur, men jag skulle ändå rekommendera att du går runt och känner på klaviaturerna lite. Det är garanterat där du kommer hålla till när det väl gäller.

 

För mig slutade det med ett litet Fatar SL-161 som inte har en enda ratt (förutom pitch och modulation), och ett nästan retrokultigt användarinterface samt en förhållandevis oslagbar klaviatur. Har inte saknat rattarna och spakarna en enda gång. Sånt ritar man direkt i musikprogrammet med en oslagbar kontroll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Cheetah Midi Kalviatur

Full 88 tangenters så di slipper transponera mellan oktaverna med nån störig knapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen!

Jag har hittat ett begagnat klaviatur QuickShot Midi Composer för 700:-, det är perfekt, fullstora tangenter och inga onödiga rattar, nu är det bara lite övning som gäller.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...