Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slagen och hotad av vakter - vad göra ??


Gäst PLEASE_DELETE_ME

Rekommendera Poster

Gäst PLEASE_DELETE_ME

Hallå,

jag tänkte fråga er här på e-forum några frågor då jag vet att det finns många olika sorts folk här och väldigt bred kunskap att tillgå.

 

Bakgrund:

Igår var jag ute på en krog i innestan i stockholm, vi hade vart på stället i ca 1h när min kompis vart utslängd för att han 'slagit folk' inne på stället.

Enligt vakterna var det flera av 'stam-gästerna' som klagat så min kompis åkte ut, ena vakten var vänlig nog att låta min kompis komma och säga till oss.

Sedan gick han upp självmant, jag följde efter och ville förklara för vakterna hur det ligger till.

Kompisen som vart utslängd var med om en ganska allvarlig bilolycka för ca 15 år sedan, han kan inte gå 'som vanligt' utan han haltar och går därför in i folk.

Jag försökte få fram detta till vakterna som inte lät mig prata, de sa att de inte behöver nåns åsikt när de kastar ut folk.

Jag sade "visst, okej. jag förstår det, men kan jag få ge min åsikt ändå?"

Efter lite om-&-men fick jag ut en kort, icke-fullständig förklaring, som de sket i (oväntat, eller hur...).

Jag stod kvar utanför repen till ingången, ca ½ - 1m ifrån, och tänkte gå in. Nähepp, nu hade jag också blivit utslängd, och jag fick inte gå in på stället för att hämta mina kompisar som var kvar där inne, så vi kunde gå vidare.

Jag frågade om en vakt kunde hämta dom, då vände de bara ryggen till och sade att jag kunde ringa. De vet mkt väl att jag aldrig skulle komma fram, det är usel mottagning på stället, det ligger under gatan, och de spelar hög musik!

 

Jag stod kvar där ute, pratade med vakterna, tills ena vakten sade åt mig att gå hem.

"Nej" svarade jag, varför skulle jag gå hem ensam för när jag vill vänta på mina kompisar som de inte lät mig hämta?

Vakten svarade att om jag inte gick iväg skulle han bära iväg mej en bra bit bort, "visst" kontrade jag, och påpekade att han inte har några som helst rättigheter utanför krogens/pubens område.

Då puttade han mig hårt i bröstset så jag föll baklänges, ner i stentrottoaren. Vakten brydde sig inte så mkt om att det stod massor av folk runtomkring ingången.

Jag reste mig upp (arg men sansad) och bad bestämt om att få namnet på vakten som slagit till mig, och nummret till hans chef.

Han vände ryggen till och gick in. Jag fick sedan ett nummer av en tjej som jobbar i garderoben, som jag ska ringa lite senare idag.

Jag stod kvar och väntade på mina kompisar...

Pratade lite med en annan vakt på stället, som sedan flippade ur och hotade mig,

"ska vi göra upp efter arbetstid, vill du det, eller törs du inte, är du feg, va va ??"

Han ställde sig rakt framför mig, så nära att jag nästan kunde höra hur hans hjärta slog, jag kunde inte låta bli att skratta, han hade tidigare sagt att jag gör bort mig ännu mer så länge jag står kvar.

 

 

Så.. kvällen förstörd.. jag kommer antagligen inte in på stället igen så länge dessa vakter jobbar kvar.

Jag ska ringa numret jag fick igår, och be att få prata med ägaren till stället, så jag kan förklara hur vakterna behandlar sina gäster.

 

Frågan är då, vad kan jag göra?? Vad har jag för rättigheter, kan jag gå vidare upp i domstol ?

 

Nerslagen och hotad, samma kväll, av vakter, sanslöst!!

 

-=(Dionne)=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder

Jag tycker att du ska försöka snacka med vakternas chef först. Om det är det numret du fick av tjejen som jobbar på stället.

 

Försök att få träffa chefen, så att ni kan snacka om det mellan fyra ögon, som man säger.

 

Berätta såsom det hela utspelade sig. Försök att vara lugn och sansad. Det ger ett bättre intryck än att brusa upp och visa sin irritation. Även om det kan vara svårt när man är förbannad.

 

Risken är förstås att vakten som bar sig åt nekar till hela händelsen. Sen vet jag inte om Polisen bryr sig om det hela. Annars vore säkert nästa steg att polisanmäla det hela också. Visa att man inte accepterar att bli behandlad såsom du blev.

 

Har du synliga skador efter fallet i trottoaren så kan du visa upp det för Polisen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-10 12:53:37 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME

Jao, jag funderar på en polisanmälan, jag ska ringa till stället imorgon och prata lite, försöka ordna ett möte med ägaren och vakterna eventuellt.

Har och haft ont i nacken hela kvällen, vet inte om det är en följd av fallet... kan vara men det behöver inte vara så.

 

Just det, jag var kanske inte 100% oskyldig i lördags... jag råkade kalla vakten för "hörru" när jag ville fråga en sak, och då svarade han att "du säger inte hörru till mig". Då sa jag "Ursäkta herr vakt, har du tid för en liten fråga", och så log jag.

Lite provocerande kanske ? :) Så höll jag på ett tag, fast jag var aldrig otrevlig eller så, talade med fina ord hela tiden.

Fast oavsett så tycker jag inte att de gjorde rätt som slog ner mig och sedan hotade mig.

 

Jag kommer inte gå till domstol, jag har inga vittnen som jag känner och jag befinner mig redan i underläge eftersom jag var ute o festade (och jag var ju full, kommer vakterna såklart påpeka, vilket jag inte alls var). Jag har bara ett vittne och det är kompisen som blev utslängd, han såg på när jag vart nedslagen på långt avstånd. Hotet var det nog bara jag och de som stod närmast som hörde, så det lär han ju totalförneka.

 

Trist att sådant händer, jag har gått på stället i över 4 år men aldrig NÅGONSIN blivit så här uselt behandlad i hela mitt liv!

 

-=(Dionne)=-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stå och argumentera med vakter är det mest korkade man kan göra. Det finns vakter som inget hellre vill än att du skall börja tjafsa med dem så de får en anledning att spöa upp dig.

 

Det bästa man kan göra är att bara lungt gå därifrån och sedan dagen efter leta upp vaktchefen eller ägaren och framföra sina åsikter, vilket i och för sig är rätt meningslöst eftersom de oftas skiter i vad du tycker och tänker.

 

Det du kan göra är att polisanmäla men som du själv sa är det rätt meningslöst eftersom det hela kommer avskrivas, så du får nog bita i det sura äpplet och gå någon annanstans och festa i fortsättningen.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett basebollträ var väl att ta i, en hög med ballonger innehållandes diverse sköna alkydfärger eller liknande är väl roligare? =D

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett basebollträ var väl att ta i, en hög med ballonger innehållandes diverse sköna alkydfärger eller liknande är väl roligare? =D

 

Jepp, en skönt "cirkus stuk" på denne, mycket roligare. Då blir han åxå barnvänlig....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen större idé att hålla på att tjafsa med vakter. Svälj stoltheten, och hitta något nytt "ställe" att gå till, när du skall ut.

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjafsa aldrig med dörrvakter, det är meningslöst du kan ändå inte vinna. Jag har full förståelse för att du känner dig kränkt och förbannad men tro mig, glöm händelsen så fort du kan. Om du inte vill glömma, så finns det en del smågrejor du kan prova på om du har ork och lust. Det ena är att nämna för oss här vad stället heter. Dåliga rykten sprider sig snabbt... Mejla också ett antal tidningar och webbplatser om händelsen OCH namnet på stället. Vänta tills nästa helg, stick ner till haket med en kamera (som du har råd att förlora, typ en kodak engångskamera för 99 spänn). Åk taxi och stanna en bit bort och be föraren vänta på dig. Gå fram till dörren och fota vakten, hälsa honom med "välkommen till internet", och spring tillbaka till taxin och dra direkt.

Om du tar reda på organisationsnumret till företaget som driver stället finns det ytterligare grejor du kan hitta på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ideér.

En "svarta listan" för krogar med puckade vakter borde finnas på nätet.

Fattar inte hur krogägarna tänker när dom anställer våldsbenägna bodybuilders med en IQ på 80 som vakter...

 

[inlägget ändrat 2003-08-11 09:50:41 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte hur krogägarna tänker när dom anställer våldsbenägna bodybuilders med en IQ på 80 som vakter...

Det är det som är kravet, annars platsar du inte som dörrvakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är kravet, annars platsar du inte som dörrvakt.

Hahaha... Kom å tänka på speakerns kommentar på Mantorp (motorstadion) när en del publik gått ut och ställt sig utmed räcket på 402m-sträckan.

 

"-... och ni som står vid räcket måste flytta på er! Där kan ni inte stå, det hade till och med en DÖRRVAKT fattat!"

Gissa om publiken jublade... :)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte hur krogägarna tänker när dom anställer våldsbenägna bodybuilders med en IQ på 80 som vakter...

 

Jag tror att det beror på att dörrvakterna pratar samma "språk" som dom otaliga kriminella som hänger på krogar och nattklubbar. Kriminella förstår bara våldets enkla språk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2 skrev:

Det är det som är kravet, annars platsar du inte som dörrvakt.

 

...och invandrarna odlar lök i vardagsrummet?

 

Nej, nu får det vara slut på fördommarna mot vakter. Visst finns det en hel del vakter som inte passar till det yrket men generellt så är vakterna oftast väldigt vänliga.

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och invandrarna odlar lök i vardagsrummet?

Vet ej, jag har aldrig varit hemma hos en invandrare.

 

Nej, nu får det vara slut på fördommarna mot vakter.

För min del så är det inga fördomar, snarare personliga erfarenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2 skrev:

För min del så är det inga fördomar, snarare personliga erfarenheter.

 

Hmm. Du måste hänga på verkligen skumma ställen då.

 

Har aldrig varit med om någon vakt som har varit överdrivet otrevlig mot mig. Men dom har ju faktist makten att bestämma ifall du får komma in eller inte. Bara att acceptera.

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste hänga på verkligen skumma ställen då

 

Eftersom jag har haft min primära "gå-ut-bas" i både Göteborg och Stockholm genom åren tänker jag våga mig på en gissning att det är skillnad på era två hemstäder, det är iaf vad mina egna upplevelser säger mig.

 

Därmed inte sagt att Stockholms dörrvakter alltid är kräk men jag tror att när klimatet i kön blir tuffare så är blir det lätt så att det är de "tuffaste" dörrvakterna som orkar/vill jobba där. Det finns riktigt trevliga dörrvakter häruppe också :-)

[inlägget ändrat 2003-08-11 14:10:51 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe skrev:

Eftersom jag har haft min primära "gå-ut-bas" i både Göteborg och Stockholm genom åren tänker jag våga mig på en gissning att det är skillnad på era två hemstäder, det är iaf vad mina egna upplevelser säger mig.

 

Bor i göteborg men hänger nog mest på lokala krogar. lungare ställen (som t.ex. La Cupole).

 

Men du skulle nog inte heller kunna vara så jättetrevlig ifall du måste vara beredd på att personen du säger åt är full och kan flyga på dig när som helst.

 

Hela historien låter som ett missförstånd och ska betraktas som ett sådant.

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har arbetat som vaktchef i elva år nu och har varit med om liknande situation som denna flera ggr. Problemet är att många gäster vid sådana här diskussioner inte skiljer på dörrvakter (kallas ibland för värd el. likn.) och ordningsvakter. Där finns en väsentlig skillnad mellan dessa bägge, dörrvakter är som gemene man har alltså inte mer rättigheter än vad en gäst har t.ex. envarsingripande & nödvärn bl.a. Ordningsvakten har vid tjänsteutövning betydligt mer rättigheter och därmed automatiskt betydligt större ansvar (viktigt!), ordningsvakten är också till skillnad från värden godkänd av polisen och detta godkännade (förordnande) prövas vart tredje år.

Just detta scenario tror jag beror på missförstånd och bör kunna lösas med diskussion, precis som föreslagits innan i tråden försök få kontakt med vaktchefen och försök få till ett möte. En vaktchef med rätt attityd ställer upp på detta utan problem. Jag själv är enbart tacksam för sådana diskussioner och vill ha vetskap om en i gruppen inte sköter det han ska.

Övrig IQ-diskussion låter jag va för det är ett oerhört smalt synsätt då det många ggr handlar om snabba beslut som måste fattas och som inte alltid blir rätt det tror jag alla förstår. Arbetssituationen är många ggr krävande med hög volym, berusade personer osv. därmed inte sagt att förfarandet från värden/ordningsvakten denna gång är ok men förhoppningsvis har han en vettig förklaring.

 

En annan lösning kan mycket väl vara att gå ner till stället nästa gång de har öppet nykter och fråga om du kan få två minuter med aktuell värd/ordningsvakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dörrvakt/ordningsvakt.

 

Jag tror man struntar rätt bra iskillnaden om man får en knuff i bröstet så man åker i gatan. För mig som person så är han vakt på stället.

 

Visst finns det väldigt många bra vakter (känner några) men tyvärr så är det alltid röttägen som utmärker sig och man undrar hur de tänker och kan få finnas kvar.

 

Ta de vakter på Privé i Malmö som satte sig på en kille så han dog. De blev inte ens avskeddade, utan fick fortsätta jobba som vanligt. Om de jobbar kvar idag vet jag dock inte.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ordningsvakten är också till skillnad från värden godkänd av polisen och detta godkännade (förordnande) prövas vart tredje år.

Vet inte hur det är i andra städer men i Sthlm måste alla dörrvakter ha ett sådant förordnande nu för tiden. Har för mig att det kom efter en granskning av Länsstyrelsen (Operation Krogsanering).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i Sthlm måste alla dörrvakter ha ett sådant

Det var väl därför det dök upp en ny yrkesgrupp med namn "entrevärd"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man struntar rätt bra iskillnaden om man får en knuff i bröstet så man åker i gatan. För mig som person så är han vakt på stället.

Ja just när det sker är det skitsamma, men inte ovidkommande i denna diskussion.

 

[inlägget ändrat 2003-08-11 17:36:30 av Wertok]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...