Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp NT Server med ISDN Router...


OlleBerta

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag håller på att sätta upp ett TCP/IP nätverk hemma med 5 stycken klienter( NT4 WS) och en NT4 Server, servern skall endast användas som lagringsplats, databasserver( Oracle) samt backup. För uppkoppling mot Internet kommer jag att använda en ISDN Router, ISDN abonnemanget har fast IP. Internetanslutningen skall endast användas till surfande och epost ( inte mailserver, bara skicka och sända epost ). Eftersom nätverk inte är min starka sida har jag några frågor.

 

1. ) Ansluter jag routern till servermaskinen ( med Ethernetkort 1) och sedan servern till hubben ( Ehternetkort 2)? Eller routern direkt till hubben.

 

2. ) Finns det några billigare proxy lösningar än MS ProxyServer?

 

3. ) Vad behöver jag för att kunna köra av NAT?

 

Tusen tack på förhand,

 

OlleBerta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Svar på fråga 1 du kan ansluta routern direkt till hubben.

Det funkar hos mig så det borde funka hos dig också.

 

Mvh

Grunkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövde du göra några specifika inställningar för att få routern att funka tillsammans med NT Servern? Hur tilldelar du klient IPs, DHCP eller statiskt?

 

Förresten kör du din NT Server som PDS?

 

/ ob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Routerna SKA vara ansluten till hubben. Annars kan ingen annan burk du vill koppla in anvanda sig av denna.

 

2) Wingate ar mest kand.

 

3) Se wingate dokumentationen (eller den produkt du nu valjer)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar 2 st NIC i din server så ansluter du 1 av detta med fast ip mot ditt nätverk det andra kortet ansluger du mot routern och installera dessutom Ms proxyserver så kan alla surfa via din ISDN router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Ähum, som sagt är inte nätverk min grej (än), vad är en NIC? Är det bara ett annat ord för ett Ethernetkort?

Det var som Matte12 skriver som jag hade tänkt göra det - dock utan MS ProxyServer för en extra 10 papp. Nej, jag hade tänkt mig en annan proxy server. Ska kolla på WinGate, en annan jag hittade var WinProxy ( www.winproxy.com ).

 

Nu är frågan, vilket sätt är bäst? Direkt till hubb, eller genom server. Servern får ju kontrollen över nätverket på ett annat sätt vid det sistnämnda alt.

 

- ob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. (N)etwork (I)nterface ©ard , Svar JA

 

2. det är att rekomendera att koppla ISDN routern till Hubben direkt, du kan sen konfigurera routern från Servern med Telnet alt. det grafiska program som följer med routern.

 

3. Den fasta IP nummret du får till Routern blir den GATEWAY som klienterna och server behöver för att kunna surfa.

 

4. NAT, tja om du kan köra DHCP på NT-Servern.

alt använda wingates funktion (inte att rek.)

 

5. varför PROXY / NAT ?

 

/Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4.

Säkerligen en självklarhet- om jag kör DHCP på NT Servern kan väl inte gatewayen gå vara routerns IP; då måste jag ändra klienternas gateway till DHCP routern/gatewayen - eller hur?

 

 

5. Okej, proxy är väl fel ord i det här fallet. Tanken är att installera en mjukvarubaserad proxy/firewall, WinProxy, som ska skydda nätverket mot angrepp utifrån.

Använder man inte NAT för att få samma IP utåt eller löser även DHCP detta !?

 

Tack på förhand

 

- ob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skulle man tex kunna göra:

ISDN-router 192.168.1.1 (innåt alltså).

Server 192.168.1.5 med Wins

Servern delar via DHCP även ut Routern som Default Gateway, Wins-servern, Hosttyp samt DNS.

Routern kopplas till hubben. Server + klienter mot hubben. NAT har du med alla största sannorlikhet i ISDN-routern.

 

Sen till frågan om Proxy. Du är tydligen inte ute efter cache-funktionen utan bara säkerheten. OK - är säkerheten viktig OCH du har en fast IP-adress mot Ïnternet så glöm både MS Proxy o WinProxy. Satsa på en dedikerad brandväggslösning. Förslag: EnterNet Firewall 5. Går att köra på viilken gammal skrothög som helst (sättes då med 2 NIC's mellan routern o hubben).

 

/Joe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, varför går det inte att använda WinProxy, står på deras webbsida [ www.winproxy.com ] att den har inbyggd FireWall. Och så kostar den mindre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. WINS gör en kopling mellan NetBios namn och Ip. nummer, används oftast när man har flera olika domäner och man vill "se" burkarna på alla.

 

och JA det finns NAT i dom flesta ISDN routrar.

 

/Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>1. WINS gör en kopling mellan NetBios namn och >Ip. nummer, används oftast när man har flera >olika domäner och man vill "se" burkarna på alla.

 

Varför är det då nödvändigt för ett litet nätverk som joe skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, det bror ju på hur man vill ha det...

kör själv men Gauntlet från NAI och det funkar för oss

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis - det är ju alltid en avvägning mellan vad det får kosta o vilken säkerhet som krävs (därmed inte sagt att dyrare alltid är bäst).

 

Vissa kallar en router med litet filter uppsatta i för "FireWall" - med det vill jag bara säga bara för att en produkt har en FireWall-funktion så behöver den inte ge hög säkerhet.

 

Men visst - jag håller med - i ett hemmanät är WinProcy en prisvärd produkt.

 

/Joe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...