Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Namnet "PC För Alla"


Christian Rönn

Rekommendera Poster

Christian Rönn

Ett bättre namn på tidningen skulle nästan vara "Windows För Newbies" tycker jag.

Inget ont om tidningen i sig men man hittar knappt en enda sida som inte handlar om windows.

 

En PC är ju en PC fast den kör Linux, FreeBSD, BeOS, Unix eller vad som helst.

 

Ni på IDG är visserligen NT-b*gar (ursäkta uttrycket) och visst är NT bra men PC är så mycket mer än Microsoft, håller ni inte med?

 

Ni kan väl inte hävda att er tidning riktar sig till mer avancerade användare eller? Då ni rekommenderar 800x600 åt en stackars sate med 17-tummare är det nog nåt fel nånstans.

 

Det är inte det enda fel jag har hittat i era artiklar, t.ex i en artikel om budgetdatorer menar ni att "AMD:s K6-2 saknar MMX-funktioner helt och hållet och därför vägrar många spel att starta..." Jag har en K6-2 och vet att den är 100% MMX-kompatibel, märks bland annat i Unreal med alla ljuseffekter som inte kommer om man kör på Software på en vanlig Pentium.

Dessutom startar 99% av alla spel som stöder MMX även utan MMX.

 

Lite synpunkter och kritik angående en bra nybörjar-PC-tidning....

 

/Christian Rönn

christian.ronn@saunalahti.fi

 

 

 

PS. Hoppas detta meddelande inte kommer på fel plats, men jag hittade inget annat forum som passade... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Agrén

Det är sant att merparten av tidningen handlar om Microsofts produkter - eftersom innehållet speglar efterfrågan från tidningens läsare. Skulle det mot förmodan dyka upp ett annat konsument-OS som är begripligt och lättinstallerat ska du se att innehållet förändras i takt med efterfrågan.

 

Och vad gäller ditt påhopp på förlaget, om vilket operativsystem vi använder, varierar det beroende på redaktion. Personligen slängde jag ut NT för ett par år sedan...

 

/F.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Rönn

Det där om NT-b*gar var mest på skämt...... :-)

 

Jag är bara fascinerad en artikel som en NT-administratör har skrivit, där han säger att han minsann prövade Linux i tio minuter och tycker det suger jämfört med NT. Han öppnade en fil i emacs och visste inte hur man stängde av den så han tryckte reset och tycker nu att Linux suger för att det inte startade mera.

 

Var ligger då felet, skit operativsystem eller skit bakom tangenterna? :oÞ

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ja, kära PC För Alla, varför läser man inte er tidning så ofta? Jo, därför att man bara ser artiklar om Windows, Office, Frontpage m.m. Inse att det finns betydligt bättre produkter att tillgå. Exempel på sådana är InDesign, GoLive, Dreamweaver, StarOffice m.fl. Skriv om dessa istället för MS hela tiden. Jag använder inte MS-produkter, eftersom de inte är något vidare jämfört med konkurrerande alternativ. Läsarna måste upplysas om att det finns annat.

 

Windows, lättanvänt!? Jag anser inte att allmänna skyddsfel och andra rara meddelanden och allmänt krångel är användarvänlighet. Ska ni skriva om smidiga produkter med anständig driftsäkerhet, skriv om Linux och Mac OS/X som komplement. Anser ni fortfarande att det bara ska vara MS p.g.a någon policy och läsare som inte begriper annat måste jag fortfarande rata PC F.A. Jag hoppas att ni ökar antalet artiklar om konkurrenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Agrén

Om du kikar i de senaste 3 utgåvorna hittar du artiklar om samtliga de program du nämner. Så visst skriver vi om annat än MS.

 

Och vad gäller användarvänlighet tänker jag inte ens kommentera installationsprocessen för Linux i jämförelse med den för Windows.

 

/F.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Rönn

Voj voj voj... tycker stackars Fredrik det är svårt att installera Linux? Pröva då Corel Linux eller Caldera OpenLinux... Det är ungefär lika lätt som att installera Windows... om inte lättare. Mandrake borde också vilken lite mer erfaren datoranvändare som helst klara av...

 

De flesta som inte kan mycket om datorer använder ju sin formaterings-räddnings-CD som dom fick med sin märkesdator eller så bär dom hela eländet till datorbutiken för 200kr/timme reparation när windows kraschar... så vem säger egentligen att windowsinstallationen är så enkel?

 

Men du är väl som många andra, du har prövat Linux sist för nåt/några år sedan och inte förstår att det har utvecklats liiiite grann sedan sist.

 

PS. Man kan iallafall inte ställa in alla grafik/nätverksinställningar och spela Tetris medan man väntar på att filerna kopierar klart under Windowsinstallationen, det kan man i Caldera... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...