Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Busshastighet

Bimmer

Recommended Posts

Vilken busshastighet på processor och RAM är mäst prisvärd?

Tänkte köpa en P4 2,4GHz, 512MB RAM.

Är det overkill att välja en processor med 800MHz busshastighet. Hur stor är skillnad mellan 533 och 800, märkerman av det?

Hur är det med busshastigheten etc. på RAM:et?

Nej det är inte overkill alls! Snarare prisvärt... satsa på 200MHz-buss (800MHz P4, 400MHz DDR-minnen). Märkesminnen däremot är ett jäkla mygel, ser absolut ingen vits med det - köp billigast möjliga DDR400-minnen :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Märkesminnen däremot är ett jäkla mygel, ser absolut ingen vits med det - köp billigast möjliga DDR400-minnen :)

I så fall skulle moderkortstillverkarnas "Qualified Vendor List" med minneskretsar närmast kunna kallas reklam. Ett affärssamarbete mellan kort- och minnestillverkare?

Jag har just beställt ett par märkesminnen men har fortfarande några dagar på mig att ändra i beställningen. Skulle spara nästan 700 spänn på att köpa standardminnen. Jag valde märkesminnena för att vara garanterad uppgraderingsmöjligheter i framtiden... Men nu ser jag att jag kan få 1 GB (dubbla mängden) standardminne för 230 spänn extra - och då skulle jag aldrig behöva uppgradera mer. Vet fortfarande inte hur jag ska göra. Eftersom jag bygger en egen låda med ganska blygsam ventilation så kanske det är vettigt med kylflänsar på minnena trots allt? Vet inte hur känsliga minnen är för värme.

Tja, nu har jag väl byggt min beskärda del av datorer i mitt liv - samt uppgraderat en ännu större del datorer - alltid med billigaste minnena som gått att köpa. Jag är inte intresserad av att överklocka minnena, därför ser jag inget som helst problem med att spara kosing på just minnena (eller som du föreslår, snarare få större och snabbare minnen för ungefär samma kosing ;)

Jag ser heller ingen vits med att ha kylflänsar på DDR400-kretsar i dagsläget...

--

.Wey

Jag ser heller ingen vits med att ha kylflänsar på DDR400-kretsar i dagsläget...

De blir inte speciellt varma eller?

Jag kanske skulle våga mig på standardminnen ändå. Får helt enkelt chansa och se om moderkortet står pall för en eventuell uppgradering i framtiden. Jag skyller på dig om det inte funkar. ;)

Handlar du online har du väl alltid 14 dagars returrätt? Det är juh inte så att minnena brukar komma lurigt förpackade direkt... :)

Nej mina blir inte särskilt varma i alla fall.

--

.Wey

Handlar du online har du väl alltid 14 dagars returrätt? Det är juh inte så att minnena brukar komma lurigt förpackade direkt... :)

Jag är övertygad om att det kommer fungera om jag endast installerar två minnesmoduler. Osäkerheten gäller om jag kan installera ytterligare ett par minnesmoduler i framtiden. Jag har fått intrycket att moduler av lägre kvalité utgör en större belastning för moderkortet på nåt sätt. Allt detta är väldigt vagt och jag kan inte förankra det med några konkreta fakta. Allt jag har är ASUS' QVL-tabell och ett ungefär lika vagt råd från DatorButiken.

Har en kompis som bara kunde köra med en minnesmodul av de två han hade, båda var märkesminnen (samma märke).

Annars har jag aldrig haft problem med varken standardminnen och märkesminnen.

Känns lite som alla rekommendationer man fått om att alla nätverkskort ska vara av samma märke i ett nätverk.

Kylning behövs inte om du inte ska överklocka mycket.

Tjoff

Ok, hälften av de gamla burkarna på jobbet som är uppgraderade för Winxp med totalt 256MB har fyra moduler totalt av diverse gammalt överblivet skräp, utan problem... :)

--

.Wey

johan pålsson
Känns lite som alla rekommendationer man fått om att alla nätverkskort ska vara av samma märke i ett nätverk.

Gammal rekommendation, vissa kortleverantörer kunde förut använda längre kablar ifall alla enheter var tillverkade av dem.

Ex. 3COM sade att de kunde använda 300 M Coax istället för standardens 185, men bara om allt var 3COM.

Nu rekommenderas det främst för att slippa ett h**vete med många olika drivrutiner och inställningar.

Men det är väl detsamma med allt, har man exempelvis sju olika typer av moderkort i burkarna blir det mer jobb att hålla allt uppdaterat än om man har tre.

/Johan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...