Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spamfilter...


Lowtek

Rekommendera Poster

Kom på en bra idé hur man kan förhindra spam.

 

Man måste skriva in en kod längst ned på varje email. Ifall inte denna finns så returneras mailen med ett msg: "Du måste lägga till denna koden i ditt email. Kod: eforum".

 

Då får man inga mail som innehåller spam och de som skickar får helt enkelt skicka igen.

 

För att ytterliga förhindra att jobba sig på folk man känner så kan man tillåta ALLA mail som kommer från folk som man har skickat mail till att gå igenom samt de som man lägger till på sin lista.

 

*om jag kunde programmera skulle jag fixa detta*

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle då inte spammarna lära sig att lägga till denna kod? Eller så får man stora spammail som avslutas med ett stort antal kodkombinationer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan A. skrev:

Skulle då inte spammarna lära sig att lägga till denna kod? Eller så får man stora spammail som avslutas med ett stort antal kodkombinationer?

 

Låt säga en slumpmässig kod på 6 tecken. Skulle ju bli ett antal miljarder kombinationer då. Chansen att spammarna skulle få rätt även ifall dom lägger till ett stort antal möjliga kombinationer längst ned skulle ju vara i stort sätt lika med 0.

 

[EDIT: Svarsaddressen på spammail finns oftast inte.]

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Rubel!

 

[inlägget ändrat 2003-08-08 14:59:59 av Lowtek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall inte denna finns så returneras mailen med ett msg: "Du måste lägga till denna koden i ditt email. Kod: eforum".

Ska det vara engångskoder? Annars är det ju bara för spammaren att skicka ut ett antal testmail som kommer tillbaka med den aktuella koden som sedan kan användas om och om igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spammaren skickar oftast ut miljoners mail på en gång. Tror du att det är en riktig svaradress?

 

Koden ska alltså vara personlig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att det är en riktig svaradress?

Nej, men jag tror inte att det skulle vara några större problem för spammare att få tag på giltiga mail/kod kombinationer.

Ja, jag vet. Jag är pessimistisk idag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Det ni diskuterar har tagits upp.

 

Problemet med detta är nyckeldistributionen (person till person över t.ex telefon, brev, besök, Visitkort mm), och integreringen med befintliga pop3 klienter (Outlook, Notes etc).

 

Det är ett möjligt sätt att stoppa spam med authenticated email. Kryptografi kan lösa detta också och då pratar vi inte om några futtiga miljarders kombinationer.

 

Engångskoder går att göra igenom att skapa en subgrupp med parternas credentials och det går t.o.m att lägga in "bäst före" stämplar så ingen nyckel kan återanvändas.

 

Sedan hur någon som aldrig har pratat med dig tidigare får en temporär passersedel är lite svårare. Automatisering av förfrågningar om "temporära pass" går att göra och sånt måste förhindras med nån form av användar interagering.

 

Jag är programmerare och säkerhetsnörd och kan lösa det. Men isf vill jag ha en motprestation.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...