Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator bootar om


TraZan

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om ngn kan säga vad jag kanske har för problem. min dator bootar om ideligen köpte ett uppgraderingspaket bestående av moderkort, processor och minne, sen jag bytte detta har problemet börjat, ibland kan den gå i flera dygn för att sedan starta om oftare.

Jag har bytt nätaggregat, minne, processor (satte i min gamla). Det jag inte bytt är grafikkort och moderkort. Grafikkortet vet jag fungerar (gjorde det innan). Jag misstänker moderkortet men dom jag köpte det av tror inte det. Jag har en AMD thunderbird 1 Ghz (just nu), 256 Mb DDR, Nvidia geforce 2 och två stycken HDD, en på 40 Gb och den andra på 120 Gb, nätaggregatet är en lågprisvariant på 300 W.

 

Hoppas någon vänlig skäl kan säja vad jag ska göra, blir snart tokig på detta.

/TraZan

 

PS// har till och med installerat om mit Win XP //DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara minnet. Gå inne i kontrollpanelen/System och ta bort alternativet att datorn ska starta om automatiskt vid fel så att du hinner se windows felmeddelande. Berätta sedan vad det står...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne i systemloggen och kollade, förljande meddelande står vid varj omstart:

 

Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x000000d1 (0xc5df7c7b, 0x00000002, 0x00000000, 0xf9d5a245). Innehållet dumpades och sparades i: C:\WINDOWS\Minidump\Mini080803-01.dmp.

 

Kan du utläsa någonting om detta, följde länken till microsoft, men det var lönlöst.

 

Tac på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste det vara minnesplatsen på moderkortet i så fall, för jag lånade ett minne och den startade om i alla fall. Ocd det mennet sitter nu i en annan dator och fungerar alldeles utmärkt.

 

Tack för tipset med sidorna, ska genast kolla in dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan.

Tog bort det att datorn inte skall boota om med följande resultat:

 

(blå skärmdär det står: Driver_irgl_not_less_or_equal

Teknisk information: STOP 0x000000D1 (0x24657681, 0x00000002, 0x00000000, 0xF9062245)

 

TDi_rd.sys - adress F9d6245 base of F9d61000, datestamp 3d94442e

 

Påbörjar dumpning av fysiskt minne.

 

Dumpningen klar.

 

Nu har jag flyttat ramminnet till en annan plats.

 

Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej TraZan!

 

Jag har haft ett liknande problem som du, som jag lyckats hitta en "lösning" till.

 

Då datorn crashat visas följande information (som liknar det meddelande du fick):

 

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

STOP 0x000000D1 (0x52282070, 0x00000002, 0x00000000, 0xF8891245)

 

tdi_rd.sys - Address F8891245 base at F8890000, datestamp 3d94442e

 

 

Jag sökte efter tdi_rs.sys i "Systeminformation" och fann att det är en "Firewall Engine Type-R", d.v.s. en driver för ett firewall-program (i mitt fall Norman Personal Firewall). Problemet har alltså antagligen att göra med firewallprogrammet.

 

Jag har märkt att datorn crashar endast om jag använder program som använder mycket bandwidth (t.ex. en eDonkey-client) och samtidigt har Norman Personal Firewall Assistant påkopplad. Om jag stänger något av programmen så fungerar allting som normalt (hittills åtminstone).

 

Om du har Norman Personal Firewall installerad så är den enklaste lösningen alltså att stänga Firewall Assistant (endast assistenten, inte hela programmet) medan du använder program som använder mycket bandwith.

 

Hoppas att detta hjälpte om du inte redan löst problemet.

 

Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej stefan, tack för ditt bidrag för att hjälpa mig. Jag har både Norman Anti Virus och Norman Firewall. Om jag har assistenten på vet jag inte, och vad gör assistenten? Hur stänger man av den i så fall? Tacksam om du även svarar på detta snarast.

 

Förr hade jag en annan brandvägg (kommer inte ihåg namnet nu) men sen fick jag se att eftersom jag haer Tele2 abonnemang så kunde jag få Norman gratis på svenska......Du har säkert rätt det var nog sjutton då problemt började, monterade i de nya grejerna...kollade in mina kontouppgifter på Tele2, fick se Brandväggen, laddade hem och installerade.

 

Jag kör ju DC++ som kräver mycket bandbredd. Ibland har jag två DC-clienter igång samtidigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Norman Personal Firewall konsolen (borde finnas nere i "Trayen" (nere till höger), välj Inställningar och sedan borde du se (om inte, klicka på "Status" ("Tila" på finska) överst till vänster) två knappar, en som stänger Firewallprogrammet och en som stänger assistenten.

 

Tyvärr har jag ännu inte kommit underfund med hur man får firewallprogrammet att starta utan att även assistenten skulle starta, så du måste stänga assistenten varje gång du sätter på eller rebootar datorn.

 

Från Normans manual:

"Assistenten i Norman Personal Firewall är en komponent som frågar dig om du vill tillåta okända anslutningar när de förekommer. Om du inaktiverar assistenten skyddas datorn fortfarande, men alla anslutningar som saknar regel nekas."

[inlägget ändrat 2003-08-20 19:25:57 av sm84]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har redan löst det, men problemet är att jag inte kunde söka på DC när assistenten var avstängd, fick stänga ner hela brandväggen. Nu ska jag skicka en bugg-rapport till Norman sen ska jag byta till ZoneAlarm som jag hade förut.

 

Och du......Datorn har inte bootat om sen jag åtgärdade detta. peppar, peppar.

 

Du ska ha stort tack...Jag var helt inne på att det var minnet som spökade eftersom jag fick ett tips om det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...