Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Getingbo?


Peddler

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man gör sig av med ett jordgetingbo?

 

En kollega "snubblade" över ett igår och eftersom vi har en annan kollega som är extremt allergisk mot getingstick så måste boet bort. Men som sagt hur sjutton gör man när det är i marken???

 

Just nu kommer dom som är i boet inte ut och dom som är kvar ute kommer inte in, han som "hittade" boet ställde en hink med grus över ingången.

 

Tips tas tacksamt emot före måndag (11/8).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häll fotogen i hålet och tänd på ;)

 

Nä men allvarligt, getingar brukar avsky sånt som fotogen, bensin, lösningsmedel m.m.

 

Problemet brukar vara att bli av med drottningen, även om man tar död på dom flesta så har man lika många igen efter ett tag om drottningen överlever.

 

[inlägget ändrat 2003-08-07 19:44:42 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, dunka på med typ ett fat med diesel...och tänd på...ge dom elaka krypen på skllen.-....Men köp absolut inte nån skit "radar" variant från Konsum, för den är fan djurvänlig......dom kommer att skratta åt dig dom små liven...

 

Nä en massa bränbar vätska, och lite eld..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett utmärkt sätt det du beskiver, kanske kan uppstå problem om kolonin är för stor.

 

Blockera ingången i en dag eller två, och det är inte mycket kvar. Täpp helst igen ingången under natten/kvällen när alla getingar är hemma, du slipper då att 100-talet getingar försöker äta sig in till boet. Var dock medveten om att getingar är ganska effektiva och kan tugga sig igenom tunnare material. Och de är duktiga på att hitta alternativa vägar ut. Var säker på att det inte finns fler hål de kan ta sig ut igenom.

 

Om du kan, skippa att använda miljöfarliga och hälsovådliga kemikalier, men om du nu måste, RADAR finns väl fortfarande att köpa?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett stort getingbo i taket på altanen. Jag tog på mig en handske och tog helt sonika ner det när det var mörkt och la det i en plastpåse. Sen stampade jag på det tills det var platt.

 

Men när de nu bygger i marken? Bensin i en fin stråle rakt ner i hålet när det är mörkt. En tändsticka efter det så är du nog av med problemmet.

 

 

Bosse

 

Visa dig! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmhm det var visst ett jordgetingbo. Kanske då mitt tips om att täppa till boet inte något som fungerar. De har nog inga problem att gräva en ny gång att ta sig in/ut boet.

 

Nä, anticimex eller dylik skadedjursbekämpare är nog bästa kamraten i detta fall. Bensin osv gillar inte jag. Visserligen små mängder i detta fall, men...

 

Eller - ett helt tätt gallonställ. Mygghatt över huvudet osv. Helt tätt!

 

+ en spade.

Ha så kul!

 

;)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic.

 

Blev jagad av två envetna getingar igår. Dom försökte sätta sig i ansiktet på mig och det slutade helt enkelt med att jag fick springa min väg. Men trots att jag hade sprungit 20 meter bort så kom dom jävlarna tillbaka och försökte sätta sig i ansiktet på mig. Fick gå bort 100 meter innan dom försvann.

 

lowtek.

 

Nej till Getingar! Ja till Rubel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

De blir agressiva av andedräkt (därav har en del vissa biodlare slang som hänger bakom och blåser ut andedräkten långt borta.

 

Om det du säger är sant så kand de troligtvis känna igen lukter också. De är inte helt dumma i huvudet dom där djuren; de har en hel del slutledningsförmåga och är ett bevis på att intelligens kräver inte utrymme. Till skillnad emot vissa politiker.

 

Tillbaka till problemet: Varför inte täppa igen hålet och eventuella nya hål? De som arbetar på insidan behöver mat och får de inte det så blir kanske marken "debuggad".

 

Sen kan du prova med att köra en sån där stamp maskin (till plattare) som man har när man lägger sten plattor. Den borde rasera tunnlar och kammare i kollonin. Kör på så stor yta du bara kan..

 

I värsta fall, grävmaskin som vänder upp och ner på all jord.

 

Mvh

G

 

"I am doing my part!"

(Starship Troopers)

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-08 15:20:22 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid (100% verkningsgrad) koppla en värmetålig slang till avgasröret på en gammal moped med ställbart munstycke, inställt så att det sotar ordendentligt.

Sen leder jag ner slangen (sent på kvällen) i boets hål täpper till så gott det går, startar moppen med ca 5dl soppa i tanken, när det blir soppatorsk är alla odjuren begravda där dom hör hemma.

Kom ihåg att ha nån ett par meter ifrån som varnar dig för "rymlingar" ifall boet har flera in/utgångar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man vara helt säker på att utplåna allihopa

får du ta upp dom en och en och mörda dom individuellt.

Montera nåt spjäll över hålet så de kan komma upp en och en medan du stänger spjället mellan avrättningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag blev rekomenderad att hälla myrr blandat med vatten i en vattenkanna i boet sent på kvällen och sedan täcka över med en stor platta eller ngt????????????? Av Anticimex som tar 1500,2000:- för att ta bort boet om det ligger mer än fem meter från huset!!!!!!

 

Rikard K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev rekomenderad att hälla myrr blandat med vatten i en vattenkanna i boet sent på kvällen och sedan täcka över med en stor platta eller ngt?????????????

Ett klart miljöbrott. Läs på vad som står på myrr-burken, om jag minns rätt står det rätt och slätt:

"alla annan användning otillåten" och tillåtet är väl bruk mot myror i begränsad omfattning...

 

Likaså RADAR - användes inomhus....

 

men dessa regler skiter nog de flesta i när man har ett getingbo på tomten.

 

Räkna med att Anticimex i möjligaste mån använder giftfria ämnen. Annars - ett enkelt tips som kanske kanske fungerar - fyll skottkärran med att stort lass jord. Häll över boet och vattna högen blöt. Blöt så att den blir tyngre att gräva sig igenom. Säkerligen inte ett bombsäkert alternativ då, som sagt, getingar är utomordentliga grävare/gnagare och de ger förståeligen inte upp förrän de ser den fria luften igen. Sedan vet jag ärligt talat inte hur mycket ett bo breder ut sig under marken, kanske det har en annan väg ut förberedd?

 

Eller - du vänta någon månad och plågan är över. När augusti är slut börjar det bli kallt för dem och de blir mindre och mindre aktiva.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller - du vänta någon månad och plågan är över.

Håller med, förstår inte varför man skall ge sig på att utrota hela samhällen av djur bara för att man stör sig på dem. När det gäller allergiker är väl problemet svårare, men som för alla allergiker finns det mediciner. Är man dödligt allergisk mot getingar bör man väl se till att ha rätt typ av mediciner och sprutor hemma för de undantagsfall man faktiskt blir stungen (har hänt mig två gånger på 36 år).

Astmatiker kan dö om de inte tar sin medicin, men inte springer de omkring och tömmer napalm över lövträden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm. Många är överdriver hysteriska över getingar. Visst gör getingstick ont, men oftast klarar man sig om man lämnar den ifred eller bara viftar bort dem om de blir närgångna. Men självklart är det en annan sak om man är allergisk -- då kan jag förstå att man blir lite hysterisk.

Astmatiker kan dö om de inte tar sin medicin, men inte springer de omkring och tömmer napalm över lövträden.
Agent Orange vore effektivare, men du har en poäng där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett getingbo på tomten, eller i dess närhet, kan vara väldigt irriterande. För ärligt - de är fantastiskt skickliga på att nosa reda på sötsaker och proteinrik mat. Ta fram en bit fisk och starta klockan, det tar inte många minuter innan första patrullen är framme.

 

Har man tänkt bjuda vänner på grillat är det inte heller uppskattat med tio getingar cirklandes runt bordet.

 

Att ens ha ett fönster öppet och sitta inne och äta går knappt med ett getingbo i närheten. Olikt andra insekter lyckas faktiskt getingar flyga in och ut genom samma fönster.

 

Så ja, jag försöker själv hålla närområdet fritt från getinbon, främst förebyggande, men om de hittar ett hål ser jag helst att de flyttar.

 

Men försök hålla det giftfritt. Likaså ska ni jaga bort ohyra från rosor/äppelträd eller liknanden - försök alltid först med ett organiskt medel av gelatin/såpa typ, ex.v. Aldecid, innan ni tar till Pyrex eller liknande.

 

Usch förresten, såg del av URs program Världen om bomullsindustrin i Indien igår kl 22:00...FyFan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch förresten, såg del av URs program Världen om bomullsindustrin i Indien igår kl 22:00...FyFan.

Ja, fy f-n...

:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

 

Helst skulle jag inte vilja veta detta. Hur ska man nu göra när man ska köpa kläder med gott samvete?

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst skulle jag inte vilja veta detta. Hur ska man nu göra när man ska köpa kläder med gott samvete?

 

Kan inte säga det bättre själv. Man vill inte veta hur maten man äter produceras och inte vill man nu heller veta hur ens kläders grundmaterial skapas. Inte heller hur det har det, de som syr kläderna.

 

Nä, får skaffa bondgård, några hönor för äggen, några kor för mjölken, några grisar för köttet, en katt för att hålla koll på råttorna, några får för pälsen, odla lite lin för oljan och för textilen (mmh, kanske överkurs...) osv...

 

Fan - inte heller det går - är inte bättre ställt än att jag är allergisk mot, ja vad är grunden på en gård - hö! (dvs gräs)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte vill man nu heller veta hur ens kläders grundmaterial skapas.

 

Hmm nu blev jag nyfiken, såg inte programmet men gissar att dom använde sig av barnarbetare till slavlöner som knappt räcker till mat precis som all annan tillverkningsindustri gör när lågpris är det primära eller var det ännu värre?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ska ni få några "naturvänliga och humana tips" på hur man blir av med getingar:

 

Förebyggande: Ser ni stora, feta getingar på våren, typ mars-april-maj, slå ihjäl dom! Dessa är drottningar som letar efter platser att bygga bo. Humanare att avliva en drottning än ett helt "folk". (1789 års anda!). Färre dör alltså.

 

Förebyggande2: Bor ni i eget hus, se till att "täppa igen" hål i väggar etc. Egentligen ett "omöjligt projekt", men man kan ju ändå göra det så svårt som möjligt. I mitt hus hittade jag förra året fem ställen där insektsnätet mellan ytter- och innervägg hade hål. Nätet är gjort av metall (aluminium?) så även getingar borde hållas ute. Men hål är ju hål, och tro fan att getingarna hittar dessa!

 

Bli av med getingar:

Jag har, trots alla "bror-duktig-knep" fått ett getingbo utanför mitt fönster.. Det är rena "Landvetter" -Start och landning "hela tiden"!

 

Getingarna stör mig inte så mycket ännu, jag sköter mig, och dom sköter sig. Hösten kommer snart, och då "vet" getingarna att deras samhälle går under. Då börjar dom att attackera "oskyldiga". (mig, antagligen.) Det pyttelilla hålet i väggen dom har hittat, (2x2 mm) ska då täppas igen! Men då har dom ju i princip haft sina liv ändå, så det kvittar lika.

 

Utrota jordgetingar:

Glöm moppar, gifter och liknande! Dränk dom!

Insekter "andas" med trakéer (om jag minns rätt). Små hål i deras skal, enkelt förklarat. Hålen är så små, att de inte "normalt sett" kan drunkna i vanligt "naturligt förekommande" vatten.

Vattnets ytspänning i kombination med trakéernas små öppningar gör att insekter i allmänhet och i detta fall getingar i synnerhet "inte" drunknar av vatten.

 

Hur göra? -JO! Blanda vanligt diskmedel (typ Yes eller liknande) eller såpa i en spann vatten. Häll blandningen i jordgetinghålet. Alla som är "hemma" drunknar. Diskmedlet är förutom billgt, helt miljövänligt.

 

Bra tips: Ha heltäckande kläder, se gärna ut som du anslutit dig till talibanerna; "burka" alltså... Så slipper du bli biten. Några tabletter med antihistamin kan också vara bra att ha i reserv..

 

(Tyvärr funkar mitt tipps inte hos mig, för jag vill inte ha vattenskada i min vägg..)

 

Förresten är getingar (liksom myror, bin och termiter) tjejer!

(Undrar vad FI säger om detta..) Rabiata kan dom alla vara..

 

Edit: F! heter dom väl, inte FI..

(FI=FinansInspektionen)

 

 

 

;);)

 

[inlägget ändrat 2006-08-14 17:51:45 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom tv-programmet med några vettiga alternativ till befolkningen i dessa länder? Det är ju inte alls ovanligt att barn hjälper familjen att dryga ut hushållskassan i fattiga länder, snarare är det väl rätt vanligt och det enda sättet de får det att gå ihop.

 

Såg inte heller programmet ifråga, men jag vet att de ofta är sprängfyllda med moralkakor utan någon som helst vinkling åt roten bakom problemet, eller några förslag på alternativ. Det är lätt att moralisera om man inte behöver vara ansvarig för att ta fram några lösningar (jag sitter ju själv och gör det nu, så lätt var det ;).

 

Problemet är inte heller unikt inom industrier där barnarbete ofta är inlandat utan även i ex. outsorcing-världen, där högkvalitativa ingenjörer i vissa länder även de utnyttjas till väldigt låga kostnader för köparna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Anjuna och ni andra:

Getingar blir ju bara några veckor gamla, så "unga" är dom ju..

Men hur kan man koppla "utrota getingbo" till barnarbete?

;)

 

(Jag brukar, ska gudarna veta, också "spåra ur" ibland, men "vill man spåra ur", ska man ringa SJ, för SJ har tåg som spårar ur..)

:)

 

Liten lustig grej: När jag var tre år, hade mamma köpt en kokosnöt.. Den var god. Ett par veckor senare, hittade jag en "kokosnöt" hos grannen. Det var inte en nö (jag var nötet..)t.. Kokosnöten var ett getingbo.. Blev stungen rejält, när jag öppnade "kokosnöten". Det "roliga" i kråksången är att jag i vuxen ålder nästan inte känner av getingstick alls! (Immunsystemet "kan" antagligen giftet). Myggbett däremot, som jag sluppit under barndomen, men råkat ut för i vuxen ålder, blir som getingbett för andra..

 

Lite som Mac versus PC..

:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag brukar, ska gudarna veta, också "spåra ur" ibland, men "vill man spåra ur", ska man ringa SJ, för SJ har tåg som spårar ur..)

Du är ju den okrönte kungen av ologiska eller långsökta associationer och sidospår :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...