Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Till dig som har en Nokia 3510i

.sun

Recommended Posts

Köpte en 3510i tidigare i våras, och stör mig nu på en liten grej. Pröva följande:

Gå till meny 4-1-5 och välj Ett pip. Provlyssna att det verkligen blir ett pip. Gå tillbaks till huvudmenyn och skicka ett SMS till dig själv eller be ngn annan att göra det.

Lät det som ett pip? Grattis! På mitt ex låter det som en groda som kväker... fast det låter som ett pip när jag väljer det i meny 4-1-5.

Nån som vet varför? Är jag möjligen ensam om problemet?

[inlägget ändrat 2003-08-06 22:41:34 av .sun]

[inlägget ändrat 2003-08-06 22:51:56 av .sun]

Lät det som ett pip? Grattis! På mitt ex låter det som en groda som kväker...

:'D

(förlåt)

//jonasn

[inlägget ändrat 2003-08-06 23:56:46 av jonasn]

Lät det som ett pip? Grattis! På mitt ex låter det som en groda som kväker... fast det låter som ett pip när jag väljer det i meny 4-1-5.
Jag har iofs inte 3510i (6610), men kan det vara vibratorn som gör att det låter som en "groda" ;) När 6610-an vibrerar så låter inte pipet så klart..

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Jag har en 3510i. Det är en grodj*vel som låter :) Inget annat.

Det finns en ringsignal på Nokia 3510 (utan "i") som heter "Leafy". Den är samma som denna "groda" i Nokia 3510i.

Frågan är ju hur den har hamnat där. "Leafy" finns inte att välja som ringsignal i 3510i.

Dags att uppgradera mjukvaran kanske. Min är:

V 03.40

02-12-02

RH-9

Tryck *#0000#

Då får du reda på din version.

->Mvh Yeppe<-

[inlägget ändrat 2003-08-07 09:30:16 av yeppe]

Coolt!

Det där står inte i manualen. Min verre är

V 03.51

17-12-02

RH-9

Sen står det © NMP. Vilket företag är det? Hur uppgraderar jag mjukvaran?

Det där står inte i manualen.

Det är väl inte riktigt meningen att du ska veta om det. Till för service etc.

*#0000# då får du reda på version, som sagt.

*#06# = IMEI-nr (serienummer)

Varning! Se men inte röra i denna meny!

*#92702689#= Servicemenyn

Vet inte om det går att ändra tillbaka. Risken kanske är att du förlorar din telefonens garanti om du ändrar.

För att komma ur menyn måste du stänga av och sedan sätta på telefonen.

Sen står det © NMP. Vilket företag är det?

Ingen aning. Nokia M(någonting) P(någonting) gissningsvis :)

Hur uppgraderar jag mjukvaran?

Du beger dig, med ditt inköpskvitto i handen, till närmaste auktoriserade serviceombud.

Du hittar ditt närmaste serviceombud på http://www.club.nokia.se/ (kräver medlemsskap, gratis sådant) under menyn "Telefonsupport" och sedan "Service info".

->Mvh Yeppe<-

[inlägget ändrat 2003-08-07 11:00:45 av yeppe]

Ingen aning. Nokia M(någonting) P(någonting) gissningsvis

Nokia Mobile Phones..?

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

Nokia Mobile Phones..?

Det låter ju som en mycket bra gissning =) Så bra att det antagligen är den rätta.

Det var för lätt för att jag skulle komma på det! =D

->Mvh Yeppe<-

*#06# = IMEI-nr (serienummer)

Det där står ju i manualen faktiskt. Men inget av det andra.

Vet inte om det går att ändra tillbaka. Risken kanske är att du förlorar din telefonens garanti om du ändrar.

Ballt, jag kan knappa in när jag köpte telefonen. Men det bör jag alltså inte göra? Hur påverkas min garanti, får jag inte lov att trycka på vad jag vill i min mobil?

Vad menas med Life timer? På min står det 000002:59.

Har tänkt kontakta Club Nokia och fråga vad som menas med detta grodljud som faktiskt är väldigt irriterande, då jag alltid tidigare använt mig av bara ett pip för SMS. Men har givetvis inte fått tummen ur än.

---

Ditt inlägg innehöll så mycket intressant info att det blev poäng, även om jag fortf inte löst mitt problem.

Varning! Se men inte röra i denna meny!

För att komma ur menyn måste du stänga av och sedan sätta på telefonen.

Tips för att komma ihåg ovanstående kod: war0anty. (warranty med ena r:et utbytt mot en nolla).

Du kan skriva in saker där, men du kan inte ändra dem eller nollställa dem sen. Det är inga viktiga inställningar, så jag tror inte att garantin påverkas. Jag har för mig att jag har gjort det på nån av alla de 7110:or jag hade. (jä*la telefon!)

Värre är om man aktiverar network monitor.. där ska man inte ändra nåt.

Observera att *#06# är en universiell kod och kan användas på alla GSM-lurar oavsett fabrikat.

Kan passa på att tipsa om *#sim0clock# också, eller *#746025625# som det blir i siffror. Denna kod kontrollerar ifall ditt SIM-kort är av en nyare modell som tillåter "sim clock stop" som tydligen ska vara en metod för att spara batteri. Det sprids lögner om att man får ringa och/eller skicka sms gratis om man knappar in denna kod, men det är väl eforums medlemmar för smarta för att gå på? ;)

Just ja.. när man ändå håller på:

*3370# aktiverar EFR och #3370# avaktiverar det. Det finns en motsvarande kod för HR också (4720), men den har aldrig fungerat på nån av mina telefoner.

Just ja.. koden *#0000# kan man även använda på (äldre?) Ericsson-lurar för att återställa menyspråket till engelska. :)

//jonasn

[inlägget ändrat 2003-08-07 13:26:32 av jonasn]

[inlägget ändrat 2003-08-07 13:27:49 av jonasn]

Vad menas med Life timer? På min står det 000002:59.

Det är tiden som är kvar innan telefonen självdestrueras. :)

Skämt åsido, det är hur länge du totalt har pratat i telefonen, i timmar och minuter.

Mina Nokior (3110, 6110:or, 3210, 7110:or och 8210) har alla slutat fungera vid drygt 80 timmar på life timern (dvs om de inte slutat fungera tidigare av annan orsak).

Och just ja.. den sista grejen i war0anty-menyn, "Transfer user data", är det ingen som vet vad det ska användas till även om det inte är så svårt att gissa, och ingen har lyckats använda det.. jag antar att det är enbart för serviceverkstäderna. Det som står på vissa webbsidor att det överför allt till en annan telefon via IR är bara.. tja, varsågod att testa och se. :)

//jonasn

Var har du lärt dig allt detta? Jobbat på Nokia eller?

EFR och HR??? Qu'est que c'est?

Tillägg:

Har ingen Transfer user data på min Warrantymeny. sim0clock funkade inte.

[inlägget ändrat 2003-08-07 13:53:21 av .sun]

Tillägg:

Har ingen Transfer user data på min Warrantymeny

Det var ju för att överföra data via IR, inte har väl 3510 IR? Det är väl för att en verkstad dkall kunna byta ut en telefon, och du får alla dina personliga inställningar med dig?

[Esc]

EFR och HR??? Qu'est que c'est?

koderna figurerar ganska mycket på diverse siter på nätet... så letar man lite är det inga problem att få tag på dom :-)

EFR (Enhanced Full Rate) är om man vill ha bättre ljudkvalité, dock kommer man få ca 5% kortare taltid om man använder detta.

HF (Half Rate) är om man vill sänka ljudkvalitén under normal nivå. Sparar på batteriet och ska öka taltiden med upp till 30%.

Nej, men jag hade en kompis som jobbade på ett servicecenter långt innan siter med "nokia secrets" började dyka upp på internet lika frekvent som maskrosor i gräsmattan. :)

//jonasn

Ditt inlägg innehöll så mycket intressant info att det blev poäng, även om jag fortf inte löst mitt problem.

Bock & tack!

För att lösa grod-problemet är det en mjukvaruuppdatering som gäller. Om Nokia har fixat grodan (i dubbel bemärkelse :) ) i senare mjukvaror vet jag inte.

->Mvh Yeppe<-

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...