Just nu i M3-nätverket
Jump to content

54 Mbps anyone?

drTopi

Recommended Posts

Hej,

Ska snart äntligen beställa ADSL...

Undrar om någon har en fungerande 54 Mbps system? Jag har läst på D-links prylar och funderar på att köpa följande:

1) DSL-300G ADSL modem

2) DI-624 Airplus xtreme g router 802.11g

3) DWL-G520 wless PCI adapter 54 Mbps 802.11g

Snälla skriv dina erfarenheter eller kommentarer...

Dustin verkar sälja rubbet.

Undrar om det finns en billigare combo? Det är väl lika bra att köpa snabbaste grejer ifall man sedan byter till Bredbandbolaget eller Bostream :)

Mvh Topi

Hej drTopi

Skriver detta från min dator som står 200 meter från ADSL-modemet där det står en dator som ingår i LANet.

Eftersom telia tillhandahåller 0,5Mbps så har jag ställt mitt nätverkskort DWL-520+ på fast TX Rate 1.0 Mbps.

Har dubbla nätverkskort så det fasta "wfirm" är kopplat till en hubb så min dotter kan surfar via min dator till DI-614+ och ut på WWW. Även om hon tankar hem tycker jag att jag har den speed som telia tillhandarhåller.

Det är ju inte så många år sedan nätverken låg på 10Mbps. Jag kommer ihåg när jag gick en datautbildning i 3D och lärarna sa att de var fart på nätverket för vi satt med datorer som fått nya 100Mbps nätverkskort, men de hade glömt hubbarna men jag lovar dig alla tyckte de gick fort.

Så när jag skickar filer till datorn vid routern ställer jag om till auto eller 22Mbps.

Nu finns det att uppgradera DI-614+ till 4X11Mbps, såg igår att denna kostar nu 1 100:- och DWL-520+ 600:- på Siba i Skövde.

Den skillnad jag kan se mellan 624:n och 614 är 10Mbps vilket man betalar 280 kronor för. Det är skillnaden på inWarehouse.

Lånade brosans bärbara med noname wlankort i, den bara hoppade in i systemet eftersom jag kör DHCP så nu har jag tack vare Eforum lärt mej att ställa in MAC-adresser.

Så för mej var det bara att koppla sladdar, montera kort vips var jag ute på WWW med dator 1 kopplad till DI-614+. Mellan routern och dator 2 fick jag bestämma mej för gemensam kanal för de är olika i default. Brandväggen var ställd i default med portarna stängda dom enda portarna som default är öppna är 25 110 och 80 dessa är för mail och web-trafik har provat via en hemsida hacka mej själv med gott resultat, det gick inte att ta sig in.

Hoppas allt detta gav några svar och inte massa nya frågor.

Med vänlig hälsning Peter

En sak i taget, det viktigaste först, nollor blir ettor med tiden. PePPe

[inlägget ändrat 2003-08-07 01:10:56 av Pepptalk]

Tack för det!

Mycket lärorikt...men jag var speciellt intresserad av 54 Mbps prylar då jag vill på sikt ha x-scream eller liknande 26 Mbps lina :D

Mvh Topi

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=475801

Jag skrev just om ett av mina problem med en DLINK. Fast egentligen är det HP Ipaq som är problemet.

/Mn

Jag köpte en Linksys WRT54G router och WMP54G nätverkskort på www.netonnet.se och det funkar klockrent. Bor i ett hus tvåplanshus med källare och routern står i källaren och det funkar kanon överallt, rakt igenom betongbjälklag och allt.

Finns bra funktioner i routern också, kan t.ex. skapa filter som reglerar vilka datorer som ska nå internet vid vilka tider på dygnet, bra om man har spelgalna tonåringar hemma:)

RoPe,

Tack för ditt svar! Kul att höra att det fungerar för någon :D

Har du ADSL? Isåfall vilket modem, den där routern har väl inget inbyggt?

Mvh Topi

Jag har det jag fick av Felia, Alcatel någonting. Ska byta leverantör till BBB nu. Brukar ju vara rätt bra priser på modem när man tecknar abbonemang, har du hittat något som är billigare?

M.v.h. RoPe

Hej!

Jag funderar på Felia ADSL via Villaägarnas risksförbund (medlemskap 325 kr/år). Då är priset: anslutningsavgift på 495 kr (exkl modem) eller 1070 kr (inkl ett Ethernetmodem) och en månadskostnad på

325 kr.

Mvh Topi

I och för sig har jag telia, men det beror på att när jag skaffade adsl så kunde jag inte få Bostream 2,5, och då fanns det bara telia, eller telenordia att välja på (på den tiden)

Telias adsl har fungerat klanderfitt. Men jag vill ändå rekommendera dig att välja Bostream, eller Spray (299 kr/mån).

[Esc]

[inlägget ändrat 2003-08-08 12:28:03 av [Esc]]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...