Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överläkare spammar för EMU


ClaesT

Rekommendera Poster

En överläkare i Karlstad skickade i måndags ett mejl till 5 000-6 000 landstingsanställda i Värmland där han uppmanade dem att rösta ja i EMU-valet.

 

[Han utnyttjade landstingets utrustning för utskicket, och spammet skickades till landstingsanställdas jobb-mail-box är en slutsats jag drar av notisen]

 

- Det är helt klart att man inte får använda sin arbetsgivares utrustning eller arbetstid till politisk verksamhet, säger landstingsrådet. Bortsett från detta bröt [överläkaren NN] mot landstingets e-postpolicy när han utnyttjade möjligheten att skicka ett massmejl.

IT-strategen [NN] förklarar att det dels är en arbetsmiljöfråga eftersom folk inte vill få en massa opersonliga mejl som bara stjäl tid att läsa och radera, dels är en teknisk fråga eftersom massmejl kräver mycket effekt av det interna datanätet.

 

(dessa tre meningar citerade från Värmlands Folkblad,

www.vfb.se/vfb/visa.asp?textID=10884)

 

Jag hoppas att överläkaren fråntas sin behörighet att skicka mail, och att han blir upplyst om vad som står i punkt 9 i BitoS "Spamhund 2003-03-09"

www.bitos.org/nyheter/spamhunden.htm

 

"9. Handla aldrig av ett företag som marknadsför genom att spamma. Rösta inte på ett politiskt parti som spammar. Och tro inte på en Gud med anhängare som spammar. Gillar du inte sättet ett företag marknadsför sig på är det effektivaste sättet givetvis att tala om vad du tycker med hjälp av plånboken."

 

Rösta nej om du fått spam som försöker påverka dig att rösta ja.

Rösta ja om du fått spam som försöker påverka dig att rösta nej.

 

Om du inte fått något sånt spam - så får du tyvärr tänka ut själv vad du ska rösta på. Man kan inte få hjälp med allt här i världen ;-)

 

Och jag tror inte alls att *alla* ja-anhängare är omdömeslösa bara för att ovannämnda spammare är det. Endera dagen kommer första rapporten om nej-spam - något annat är väl inte möjligt... :-(

 

PS 5000 mottagare - lägger i snitt 1 minut på meddelandet (då det har en trovärdig avsändare och mottagarna inte förväntar sig rent spam från interna avsändare - 1 minut är kanske lågt räknat?) = mer än två veckors sjukvård etc åt skogen. Marginellt kan man tycka, men ändå trist.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skall man säga? Bedrövligt!

 

Vi håller på att sätta upp en spamtvätt i vårt landsting just nu, men jag är tveksam till om den fixar spam som skickats från avsändare i den globala adresslistan...

 

Något att tänka på!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...