Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp!


T - Man

Rekommendera Poster

Jag vill bygga en egen hemma studio. Har tio papp att handla för. Köpte en Roland XP-50 för 5.000kr och nu har jag halva pengarna kvar. Jag vill köpa en mikrofon samt någon form av porta med kanaler som jag spela in min röst och bygga upp låt idéer på min pc.

 

Jag behöver råd och gärna lite tips om vad jag ska köpa för utrustning. Hur ska jag bäst utnyttja min XP-50 till PC:n. Och hur kan man göra för att spela in demo så att sin egen röst låter bra.

 

maila tamara18_@hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ett bra tips är att köpa en enkel midi-keyboard för enkel midistyrning av typ softsyntar eller DAW's (Digital Audio Workstations). Detta om du enkelt vill kunna skapa låtideér via datorn.

För att få sin röst att låta bra finns säkert miljontals knep, jag gick i alla fall iväg och köpte mig själv ett puffskydd. Enkelt knep och mycket billigare än att fixa en ny mick.

Man kan ju även bemästra sin röst på många sätt...jaja du förstår principen.

Eventuellt kan du ju via hård- eller mjukvara processa ljudet med exempelvis compressor, eq, limiter m.m. för att erhålla bättre ljud.

 

 

HTTP://_House_Trance_Techno_Progressive_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP-50 kan man ju använda som styrtangentbord.

Ett gammalt diskunderlägg och en trasig raggsocka funkar bra som puffskydd. Till detta så skulle jag satsa på en Shure SM58 som ger mycket för pengarna.

För inspelning: Cakewalk Music Creator. Nu har du ca 3400:- kvar som oavkortat skall gå till ett par studiomonitorer.

 

Ta ett steg i taget. T - Man, du behöver inte bygga upp din studio på två månader. Räkna med tre, fyra år istället. Ett par år då du lär dig mycket hela tiden och om du har möjlighet att lägga 600:-/mån på din studio så har du då en riktig bra inspelningsmiljö (speciellt som man kommer att få mycket mer för pengarna fram till år 2007 (och efter...)).

 

Satsa på att få klart tre minuter musik i veckan (det blir motsvarande 2 CD per år).

Förkovra dig i inspelning och komponerande minst två timmar per dag.

När du får råd: köp Reason 2.5 och spendera en extratimme per dag på att lära dig det.

Byt Cakewalk Music Creator mot ett mer avancerat program (tex Sonar 3.0 eller Cubase SX 2.0), men tro inte att musiken blir bättre med automatik!

Investera i en enkel mixer.

Köp en extra bildskärm - överskådlighet och kontroll är A och O när man gör musik.

Byt mick och satsa på ett riktigt puffskydd för 250 spänn.

Byt upp monitorhögtalarna till nått i 7000-kronorsklassen.

Sist men inte minst: köp en DigiTech Vocalist för sången. Gör underverk!

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-15 13:52:03 av st@ffan.com]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...