Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skriv på protestlistan

J. Rönnberg

Recommended Posts

J. Rönnberg

I år får Rymdstyrelsen bara 650 miljoner kronor - detta ska jämföras med år 2000 då man fick 750 miljoner kronor. De minskade anslagen till rymdverksamhet är en trend som spritt sig i Europa medan till exempel USA satsar mer pengar än någonsin.

Rymdstyrelsens minskade anslag gör att Sverige är på väg att förlora sig plats internationellt när det gäller rymdforskning. Det betyder även att bolag som Volvo Aero och Saab Ericson Space får mindre pengar. Detta har bland annat lett till att Volvo Aero har varslat 140 personer om uppsägning. Saab Ericsson Space har redan sagt upp folk.

- Jag tror inte det blir några fler nationella satelliter om vi inte får mer pengar, säger Per Tegnér till TT.

Skriv på protestlistan - http://www.johnnyronnberg.com/protest.htm

Vill du hellre att man drar in mer på vård, skola och omsorg?? Jag tycker man ska skrota allt onödigt i samhället, som till exempel rymdforskningen. Prestige är inte viktigare än hög social standard.

----------

Ipsa scientia potestas est

Mr Andersson

Men.... Det finns andra saker som är betydligt mer samhällsviktiga som först måste ha pengar - sen kan ni ufojägare få lite av det som blir över!

Rymd forskning är utveckling.

Tur att inte alla har din inställning, annars hade vi fortfarande gått i hjortpälsar och ridit på hästar.

Forskning ska man inte dra ner på mer än absolut nödvändigt.

Däremot skulle vi gå med i det gemensamma europeiska försvaret, och skrota 90 % av vårat försvar.

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

- Jag tror inte det blir några fler nationella satelliter om vi inte får mer pengar, säger Per Tegnér till TT.

...och Vägverket hotar med vägavgifter om dom inte får mer pengar. Man anar ett mönster. När ska barnen lära sig att pengar inte växer på träd? ; )

Håller verkligen med Cloudberry,

Tänkte precis skriva samma sak...

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

Mr Andersson

Kanske lite OT, men varför ända in i h$%@#*e har Sverige lagt miljarders-miljarder på att utveckla ett EGET flygplan? Det hade kostat en bråkdel av de pengarna om vi köpt ett färdigutvecklat flygplan.

Dessutom, här i stan hade vi en av Sverige modernaste JAS-flotiljer (F10). Det byggdes nya hangarer, serviceverkstäder, etc etc för 600 Mkr. UNDERTIDEN som bygget pågår med den sista byggnaden, beslutar man att lägga ner F10 och FLYTTA verksamheten till en annan flotilj (minns inte vilken), men den var inte förbededd för JAS, så de fick börja bygga där också.. Jisses...

Om pengarna som ges till rymdstyrelsean hanteras på samma sätt, ska dom (ni?) inte har EN krona.

Få och få, jag tycker inte såna här projekt ska bekostas med skattemedel. Som andra här i tråden redan påpekat så finns det långt viktigare saker.

Skulle det inte kunna gå att jaga privata sponsorer istället, gissar på att t.ex. bolag som t.ex. Microsoft skulle nog pytsa en hel del pengar om det står Microsoft på raketerna. Eller varför inte; "Where do you want to go today?" ;)

[inlägget ändrat 2003-08-05 21:46:16 av SYS64738]

Mr Andersson
Eller varför inte; "Where do you want to go today?"

Plötsligt fick deras slogan en helt ny innebörd...

Dock är jag något tveksam till att välja en Microsoft-styrd farkost om jag ska åka till Mars... :)

Det ska jag göra!

Jag skulle också vilja skriva på en protestlista mot

de 2 (två) miljarder kronor som vi gett till Zambia.

Kungen av Zambia tog själv god provision. Källa är dagens svenska TV (kanske jag hörde fel ändå)

Lägg ned Sida och ge pengarna till Kirunabasen.

med eTT svarT TangenT-bord

interssant diskussions material...

väldigt många av våra dagliga nytto produkter finns enbart pga usa's rymdprogram, och de fortsätter komma med nya saker som sideffekter av rymdforskningen.

med ett eget rymdprogram så kan även vi "komma på saker".

men vi har två faktum som talar emot det.

1: vi kommer på saker ändå.

2: genom att låta usa komma på sakerna, så kan vi förbättra dem innan de kommer på vår marknad, enklaste exemplet är mobil telefoner, i usa har de inga SIM-kort, vilket innebär: ny telefon = nytt abonnemang, nytt abonnemang = ny telefon, slut på bateriet = du kan inte låna kompisens telefon och ringa på dina egna pengar (sist men inte minst, du får betala om någon ringer till din mobil ;) ). samma sak upprepas överallt, ström system, NTSC vs PAL etc.

dessutom så bryr sig sverige om sitt folk, med andra ord så kan vi inte göra som usa, vilket jag tycker är anledning nog till att använda pengarna där de behövs istället. vi kan aldrig fajtas med dem på deras territorie.

Glenn Larsson

Så fredsbenägen som människan är så är det bra att satsa på fymdforskning, de är ett sätt att garantera vår livsforms överlevnad; men om ni vill sitta kvar på jorden när supermakterna börjar skjuta på varandra med kärnvapen så visst. Tack vare rymdforskningen så har mänskligheten utvecklats framåt (teknologiskt) utan den skulle vi garanterat vara ett lika primitivt samhälle som på 50 talet.

Dessutom så behöver nationer någonting att sammarbeta om för att driva fram den tekniska utvecklingen, alternativet är fullt krig; det är tyvärr det enda alternativa "drivmedelet" för teknologisk framgång.

Mvh

G

Glenn Larsson

Ufojägare är privat finansierade. Om nu samhället satsar på det som är viktigt; varför har vi hemlösa socialt utslagna människor på gatorna för?

men om ni vill sitta kvar på jorden när supermakterna börjar skjuta på varandra med kärnvapen så visst.

Tyvärr är det ju samma supermakt(er) som först kommer att kolonisera nya planeter, vilket sannolikt innebär att dom plockar med sig sina fyrverkerier dit också.

mer samhällsviktiga som först måste ha pengar - sen kan ni ufojägare få lite av det som blir över!

Nej, riksdagen skulle väl kunna tillsätta en helt ny stab med ministrar (rymdministrar) för pengarna som blir över. Då skulle de snabbt gå åt. ;-) eller? ;-)

//Roger

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

Okej, så de enda saker som ger framsteg på forskningsfronten är krig och rymden? Vet inte om det håller direkt.

Tror inte riktigt jag köper tanken på någon massevakuering via nån rymdraket när det blir kärnvapenkrig heller.

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

Mr Andersson skulle kanske läsa på lite om JAS faktiska kostnad vs import av t.ex F16 eller (huga) EuroFighter. JAS är förhållandevis billigt. Dessutom var det ett HELT världsploitiskt läge när JAS-beslutet togs, något som smygkommunister gärna glömmer bort. I Linköping finns idag en spjutkompetens som är världsledande, något som inte skulle existerat utan JAS

Övrigt kan tilläggas att försvaret inte ett smack med att göra var flygflottiljerna ska finnas, det är ren kohandel mellan stat och berörda kommuner, d.v.s den kommun som har det sämst får behålla sina anläggningar, varför tror du annars Bodens Garninson fortfarande finns?

• 2 weeks later...
Mr Andersson
samma sak upprepas överallt, ström system, NTSC vs PAL etc

Jisses vad rätt du fick!!!! Köp en lott!! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...