Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D-animering


Johan Stenström

Rekommendera Poster

Jag har bara provat 3D studio Max, Lightwave och Maya och precis som Weyland skulle jag vilja påstå att Lightwave har det bästa workflow:et. Däremot är det inte alls lika kul om man ska göra noggranna modeller.

 

Jag tycker inte heller LW är så särskilt lättlärt. Där spöar 3D studio de flesta 3D program skulle jag vilja påstå. Tack vare 3d studios online resource så kan man alltid hitta tutorials för hur man skapar tex. eld, explosioner mm. Även om dessa sätt är oftast är ganska basic så erbjuds man åtminstone ett alternativ vilket är bättre än inget.

 

För nybörjare rekommenderar jag 3D studio. För mer avancerade så rekommenderar jag Lightwave och Maya. För artister som är lite mer inne på att vara kreativa rekommenderar jag Lightwave.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

 

Däremot är det inte alls lika kul om man ska göra noggranna modeller.

 

Nogranna modeller?? Det har ingenting med programmet att göra utan snarare med den som använder det.

 

3ds max för nybörjare??...hmm knappar och menyer drev mig till vansinne sist jag var tvungen att använda det...det är snarare att det är så komplext som gör att det finns så god dokumentation.

 

Att 3ds max är så populärt är på grund av massiv piratkopiering.

 

Mats

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-17 14:01:19 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh? Som om inte LW också kunde "masspiratkopieras"? Denna diskussion är rätt meningslös. Själv har jag jobbat med 3d sen tidigt 90-tal, i produktionsmiljö och på senare år mer och mer i undervisning. Att snacka om vad som är bättre eller sämre är bara rotat i personliga preferenser. Program som 3dsmax, LW, Maya, SI m.fl är så pass kompetenta så att det är DU som användare som är begränsningen, snarare än programvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nogranna modeller?? Det har ingenting med programmet att göra utan snarare med den som använder det.

 

Mjo, MAX CAD-arv är tydligt när det gäller väl strukturerade och programmatiskt lättdefinierade modeller, såsom hus och liknande - det är faktiskt bra mycket krångligare att modellera hus i branschens för övrigt absolut bästa modellerare Lightwave:Modeler :)

 

3ds max för nybörjare??...hmm knappar och menyer drev mig till vansinne sist jag var tvungen att använda det...det är snarare att det är så komplext som gör att det finns så god dokumentation.

 

Håller helt och hållet med, jag tycker raka motsatsen till Janspeed - MAX är uselt för nybörjare medans LW är perfekt ;) (titta bara på materialeditorn, vem fan kom på den strukturen egentligen?)

 

Det handlar om religion som sagt... och att ha kul förstås =D

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

[inlägget ändrat 2004-02-17 20:25:28 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

3D-modellering är kul och jag har skaffat Maya 4,5 Bible och gör vissa framsteg. Ska läsa mer om MEL-script och det. Verkar finnas hur mycket möjligheter som helst.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner
Program som 3dsmax, LW, Maya, SI m.fl är så pass kompetenta så att det är DU som användare som är begränsningen, snarare än programvaran.

 

Detta håller jag fullt med om.

 

Jag har också sysslat med 3d sedan 1993 så jag vet också vad jag pratar om. Jag är bara lite trött på alla 3ds max evangelister.

 

När jag jobbade med 3ds max hade jag kollegor som jobbade hemma med piratversioner, något som jag inte ville. Jag har sett företag här i Göteborg som satt med "icke fullt legala" versioner i produktion.

 

När Softimage|3D släpptes på WinNT så fick det hårdvarulås, något som det inte hade på SGI. Vad kunde det bero på tror du?

 

Ett program/plattforms popularitet har i alla fall viss betydelse då det gäller piratkopering.

 

Mats

 

[inlägget ändrat 2004-02-17 20:42:06 av MatsB]

[inlägget ändrat 2004-02-17 20:53:37 av MatsB]

[inlägget ändrat 2004-02-21 01:56:37 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner
Mjo, MAX CAD-arv är tydligt när det gäller väl strukturerade och programmatiskt lättdefinierade modeller, såsom hus och liknande - det är faktiskt bra mycket krångligare att modellera hus i branschens för övrigt absolut bästa modellerare Lightwave:Modeler :)

 

Hmm finns det inte ett systerprogram till max som heter Viz? Detta har jag för mig de rekommenderar för husmodellering...:) Det saknar bl a IK, partikelsystem och annat krafs....

 

Mats

 

[inlägget ändrat 2004-02-17 20:51:36 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nogranna modeller?? Det har ingenting med programmet att göra utan snarare med den som använder det.

 

Jo, det har det. Och jag syftade självklart på hur pass lätt det är att göra nogranna modeller. Visst går det att göra nogranna modeller i alla program men tar det ett år så kallar jag det inte för kul.

 

3ds max för nybörjare??...hmm knappar och menyer drev mig till vansinne sist jag var tvungen att använda det...det är snarare att det är så komplext som gör att det finns så god dokumentation.

 

Först och främst så går det alldeles utmärkt att välja bort knappar och menyer. Det mesta finns i dubbel uppsättning dvs. går att göra på mer än ett sätt.

 

För det andra så finns där åtminstone en sökbar dokumentation vilket är mer än vad man kan säga om Lightwave. Att försöka hitta hur man gör saker i LW är typ omöjligt. Så jag tycker det är bättre med ett program med många menyer och knappar som man vet hur man använder än ett program med få menyer som man inte har en aning om hur man använder.

 

(titta bara på materialeditorn, vem fan kom på den strukturen egentligen?)

 

Materialeditorn i LW är inte mycket bättre. Att bara lära sig hur man ska texturera i LW är en mardröm. I 3d Max så står det i alla fall hur man gör.

 

I övrigt så är att behöva sitta och leta för att hitta hur man gör en riktig inspirationskiller när man satt igång. 3D max har då fördel. Men det är väl också delvis därför LW är så pass billigt som det är.

 

Sen är det också rätt så missvisande om man har haft kompisar att fråga när man lär sig nått för då är det betydligt enklare.

 

Jag vill också lägga till att i övrigt så är LW oslagbart i både kraftfullhet i förhållande till enkelhet. Och som jag sa tidgare så är LW:s workflow mycket smidigt om man vet hur man gör.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner
Jo, det har det. Och jag syftade självklart på hur pass lätt det är att göra nogranna modeller. Visst går det att göra nogranna modeller i alla program men tar det ett år så kallar jag det inte för kul.

Menar du modeller som senare används i konstruktion eller modeller som senare skall animeras? Då det gäller stöd för diverse CAD-format så har vissa program fördelar,

ex.vis har Alias Studio stöd för Catia och liknande medans Maya inte har det. Annars kan man alltid använda konverterare typ PolyTrans. Dock brukar CAD-modeller vara för komplexa för avancerad animation.

Först och främst så går det alldeles utmärkt att välja bort knappar och menyer. Det mesta finns i dubbel uppsättning dvs. går att göra på mer än ett sätt.

Ok, jag glömde att det finns ett expertläge helt utan knappar.

 

Menar du tryckt/PDF manual eller online-hjälp?

Jag lärde mig väldigt mycket genom att titta igenom instruktionsvideor då jag körde LW. Desktop Images gjorde dem har jag för mig.

 

Jag anser att det är dumdristigt att ta sig an ett projekt innan man kan programmet i fråga ordentligt.

 

Inspirationskiller eller inte, övningarna har faktist ett syfte, nämligen att lära dig programmet.

 

Mats

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-18 19:48:46 av MatsB]

[inlägget ändrat 2004-02-18 19:51:32 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det andra så finns där åtminstone en sökbar dokumentation vilket är mer än vad man kan säga om Lightwave.

 

Jag vet inte vad du läser PDF:er med, men i min Reader kan jag söka i Lightwaves handbok utan problem ;p

 

Sedan tycker jag att knappar med en tydlig text typ "create: box" är mycket smidigare att förstå när man är nybörjare än MAX skumma ikon som ska föreställa en box (ungefär lika lätt som att tolka Kanji som utböling)... men det har de lyckligtvis fixat till, så man kan (om man vill och vet hur) byta ut dataindustrins dummaste påfund: grötiga ikoner som ska betyda något.

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du modeller som senare används i konstruktion eller modeller som senare skall animeras?

 

Jag tror Janspeed menar vad jag menar, själva modelleringsprocessen blir krångligare om det är ett komplext men väldefinierat (på millimetern) objekt, typiskt CAD-uppgift, som ska skapas i Modeler.

 

...mer levande/naturliga former eller enklare prylar (typ möbel) som inte har så mycket utrymmen inuti sig som en lägenhet däremot är oehört mycket enklare att ta fram i Modeler än i MAX.

 

Tycker jag då, och jag anser att det har med de två totalt olika koncepten på modelleringsworkflow att göra...

 

...så ska jag göra ett hus överväger jag ibland om man inte borde ha MAX till det istället.. eller VIZ då. Men jag gör inte hus så ofta att det stör ;)

 

Att modellera karaktärer i MAX känner jag är lite som att skriva på tangentbordet med en stor skyffel...

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Ok, personligen bryr jag mig föga om LW vs. 3ds max. Själv sitter jag med Houdini under Linux samt A:M på Mac.

 

Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv sitter jag med Houdini under Linux samt A:M på Mac.

 

Du är proffs antar jag? (=jobbar med det :)

 

...Houdini är tufft, sanslöst... å finns till Linux.. men vad kostar det? 200 lakan?

 

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

 

$21000 inkl. supportavtal för Houdini Master.

Men jag använder en billigare version som heter Select som går på $1599.

 

Proffs? tja, Jag tar frilansuppdrag...

 

Mats

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-19 09:45:56 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du tryckt/PDF manual eller online-hjälp?

Jag lärde mig väldigt mycket genom att titta igenom instruktionsvideor då jag körde LW. Desktop Images gjorde dem har jag för mig.

 

Jo, fast var får man tag på dem utan att behöva pröjsa en massa? Och att tanka ner en massa videofiler där man inte ser nånting hjälper inte mig så värst.

 

Jag anser att det är dumdristigt att ta sig an ett projekt innan man kan programmet i fråga ordentligt.

 

Jo, det håller jag ju med om. Men man måste ju börja någon gång. Och definitionen av vad som är att "kunna programmet ordentligt" skiljer sig från person till person. Jag snackar dock om en total nybörjare i det här fallet.

 

Det är inte heller övningarna som är killer utan det är när man fastnar och tappar sugen eftersom man inte hittar någon lösning påhur man gör den där saken som behövdes.

 

Jag vet inte vad du läser PDF:er med, men i min Reader kan jag söka i Lightwaves handbok utan problem ;p

 

Jag kan söka i google jag med. Det betyder inte att allt står där eller att det är vidare lätt att hitta.

 

I max har de typ kategoriserat/indexerat hjälpen i en väligt logisk struktur. Söker man tex. efter fire så får man upp ett alternativ "how to make fire" eller "create fire" och även om det kanske finns bättre sätt att göra det på så har man i alla fall fått en ingång. Är man inte nöjd så får man kanske söka vidare men för en nybörjare så erbjuds man i alla fall ett alternativ.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$60/styck

 

$60/styck!

 

Det är ju för tusan nästan 500 spänn eller nått!? För en rulle? Hur många privatpersoner har råd med det? :/

 

Hur många filmer behöver man?

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Beror på vad du ska göra. Man kan börja med den första. Jämfört med en kursbok på unversitet eller dylikt så är 500 inte så dyrt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...precis, Janspeed ska juh börja plugga nu. Dags för kurslitteratur också, en femhundring är juh nästan gratis :)

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem behöver kurslitteratur när man har eforum. :)

 

ehm... nä, vänta nu.

 

Det där med kurslitteratur låter läskigt.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...