Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D-animering


Johan Stenström

Rekommendera Poster

Johan Stenström

Om jag skall välja ett 3D-animeringsprogram som Maya eller 3D Studio Max. Vilket av dem är bäst, eller har de varsina både för och nackdelar? Drar ett sådant program väldigt mycket prestanda från min dator om jag installerar? Någon som vet?

 

johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte prestanda det drar, det är kosing ur fickan det brukar dra =D

 

Rekommenderar Newteks Lightwave 3D, kraftfullt, hyfsat billigt och har det i mitt tycke mest logiska arbetssättet (workflow) som ärligt talat markant sänker inlärningströskeln och sedan enligt egna observationer lika markant ökar möjlig "produktiv prestanda" :)

 

(jo jag har kört en del 'vem-gör-detta-snabbast'-tester på skoj - med magnifika resultat till LWs fördel ;)

 

 

I övrigt är det dock mest en fråga om religion, vilket kanske hörs :)

 

Välj det du lättast kan få hjälp med om du kör fast, det som passar din ekonomiska situation bäst (särskilt om du är sugen på att bli bra och börja frilansa) eller om det nu är så att du är helt ensam om tanken - kör på Lightwave ;)

 

Lite marknadsföringsskäl oxå: http://www.newtek.com/products/lightwave/product/index.html :)

 

Det drar ingen prestanda förräns du kör programmet. 3D-animeringsprogram kräver 1) bra 3D-acceleration/grafikkort för modellering och animering - det för dig tunga arbetet - samt 2) enorma mängder processorprestanda för det för datorn tunga arbetet: utrendering av stillbilder.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag är väldigt förtjust i Cinema. Hyfsat pris, väldigt logiskt uppbyggt och många kraftfulla funktioner. Moduluppbyggt, köp de moduler du behöver.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samt 2) enorma mängder processorprestanda för det för datorn tunga arbetet: utrendering av stillbilder.

 

Tycker att det krävs lika enorma mängder ram-minne som processorkraft, men det beror helt och hållet på vad man renderar.

 

Jag har aldrig använt lightwave seriöst så jag vet inte, men för jusst animering så är väl inte det lightwaves starkaste sida? eller bör jag modellera mig en cykel nu? :)

 

Inget av programmen är nog för tunga för datorn, problemet blir när du bygger upp komplexa scener - då börjar man ofta fungera hur ekonomin skulle hålla efter en uppgradering.

 

Vilket som är 'bäst' är som sagt väldigt personligt. Kan jämföras med Windows vs Mac OS. Fördelen med att tycka om lightwave är att man kommer billigt undan ;)

Själv tycker jag att lightwave verkade riktigt trevligt efter att ha blivigt matad av lightwave-propaganda från deras livesändning.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Mats B Tegner

Martin Hash's Animation Master:

www.hash.com

www.hash.com/products/am.asp

 

Nyheter i v 10.5

www.hash.com/am2003/

 

Nyheter i v 11:

www.hash.com/am2004/

 

Alla 3D-program kräver mycket av datorn då man kör dem. A:M, C4D och LW klarar sig med ett "spel-grafikkort" (dvs man kan köra under Direct 3D) Maya och 3ds max vill ha ett proffskort typ nVidia Quadro4 eller ATI FireGL-X1 (då de endast körs under OpenGL).

 

Animation:Master är billigast av de program som nämns här: $299 ($449 m. NetRender)

 

Cinema 4D kostar €699

 

Lightwave kostar ca 10000 kr exkl. moms

 

Maya Complete kostar 21400 kr exkl. moms

Maya Unlimited kostar 68 300 kr exkl moms

 

3ds max kostar 40000 kr och uppåt exkl. moms

(beroende på tillägg)

 

Jag tycker att du skall välja Animation:Master eller Cinema 4D då dessa kostar under 10000 kr.

 

Då det gäller hårdvaran kan man säga generellt att man bör byta upp sig vart annat år.

 

Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasst kör man med studentlicens så kostar ju 3dsmax ~1kkr.

Och kör man med ett halvmodernt nVidia kort så kommer man rätt långt såvitt jag vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Ok, fel av mig, 3ds max kan också köras under Direct 3D och med mjukvaru-acceleration (Heidi).

 

Jag tog inte med några studentpriser eller utvärderingslicenser då man ej får göra kommersiella uppdrag med student/utvärderings licenser.

 

Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Direct 3D och mjukvaru-acceleration finns så fungerar såvitt jag vet open gl bäst.

Men här har nVidia en enorm fördel mot ATi (om vi pratar normala spelkort). Eller hade det tidigare i alla fall, vet inte hur det är med de nyare korten.

 

Blandade ihop den här tråden med en annan. Men är man ny så är det väl lika bra att satsa på en studentlicens (oavsett program) tills man åtminstone är redo för kommersiella uppdrag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Om man är nybörjare men inte student då? 3ds max studentversion är ju dessutom tidsbegränsad.

 

Att ta med studentlicenserna/utvärderingsversionerna i en prisjämförelse blir inte rättvist.

[inlägget ändrat 2004-02-15 14:13:00 av MatsB]

[inlägget ändrat 2004-02-15 14:14:14 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hash är mycket prisvärt, så är det bara. MAX är oehört övervärderat - förstår inte alls vad som är så bra, det är juh ett j-a CAD-program för sjutton, det lämnar inget som helst utrymme för kreativt tänkande i processen ;) ...men visst, diggar du AutoCAD så kanske...

 

Sen kunde Far Cry Studios gå över till LW som de bör ha råd med så slapp de pirata Maya och bli raidade av snuten ;) (citat från Forge)

 

 

...för övrigt så finns det studentlicenser till de flesta alternativen, så jag är helt med MatsB om att det är dumt att ta upp dem som alternativ. Man ska juh tänka på vad det kostar att komma igång på allvar också när man väl har lärt sig.

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

[inlägget ändrat 2004-02-15 14:39:17 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Direct 3D och mjukvaru-acceleration finns så fungerar såvitt jag vet open gl bäst.

Men här har nVidia en enorm fördel mot ATi (om vi pratar normala spelkort). Eller hade det tidigare i alla fall, vet inte hur det är med de nyare korten.

 

De versioner av MAX jag kört bryr sig verkligen inte ett dugg... det där kanske stämnde på 1.0-tiden ;)

 

Och nej, animera gör man bäst i XSI, men LW är inte direkt dåligt, särskilt inte ställt mot MAX ;p

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Sen kunde Far Cry Studios gå över till LW som de bör ha råd med så slapp de pirata Maya och bli raidade av snuten ;)

 

Köra piratversioner komersiellt?? Så utomordentigt dumt!...:) som sagt, 10000 kr anser jag är smärtgränsen per program för en enskild 3D-artist eller mindre företag (ex.vis under 5 anställda)

 

Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt, 10000 kr anser jag är smärtgränsen per program för en enskild 3D-artist eller mindre företag (ex.vis under 5 anställda)

 

Tja, jag skulle nog sätta den på runt 25-50kkr men då räkna in alla andra program som behövs (2D, OS, ljud, post, redigering osv)

 

En intressant liknelse är att bara InDesign går på drygt 10.000 exempelvis :) ..eller AutoCAD LT.

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är nybörjare men inte student då? 3ds max studentversion är ju dessutom tidsbegränsad.

 

Att ta med studentlicenserna/utvärderingsversionerna i en prisjämförelse blir inte rättvist.

 

Njae, det var där jag blandade ihop det med en annan tråd där det rörde sig om en student.

 

Att ta med studentlicenserna i en prisjämförelse är väl inte fel. Bara man inte enbart tittar på vad jusst studentlicensen kostar utan att man är medveten vad det egentligen kostar. 40kkr är som ni säger antagligen inte så trevligt att lägga upp för den som tänkt försöka småbörja kommersiellt.

 

Beror väl lite på vad man har för mål.

Har man det som hobby räcker kanske en studentlicens (fasst att den är tidsbegränsad (3ds max fall) är rätt snålt/jobbigt).

Oavsett program anser jag att studentlicenser är intressanta om prisskillnaden (som i 3d studio max fall) är stor.

 

Sen vilket program man i slutändan tycker om varierar ju kraftigt från person till person ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Jag anser inte att utvärderingsversionerna räcker till även om man bara är hobbyist. Låt oss säga att man vill göra en poster av sitt mästerverk. Då sätter upplösningsbegränsningarna i utvärderingsversionerna käppar i hjulet för en.

 

Förresten är det väl bara 3ds max studentlicens som kostar pengar. De andra är gratis.

[inlägget ändrat 2004-02-15 16:10:27 av MatsB]

[inlägget ändrat 2004-02-15 16:47:43 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl mer utvärderingsversioner som har sådana begränsningar och inte studentlicenser?

 

Gratis?

Det visste jag inte.

Länk?

 

edit

Httade en studentlicens av Hash animation master för $199, mot en fullversion som kostar $299.

Vet inte riktigt om jag tycker det är värt det. Men det är kanske ett bra avtal med billiga uppdateringer m.m.

Lightwave 7.5 (med gratis uppgradering till 8) kostar 3950 kr.

[inlägget ändrat 2004-02-15 18:17:24 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Ahh, Du menar från creation-engine.com. Uppdateringarna till Hash A:M kostar $99+frakt. Det är svårt att klå.

 

Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, Du menar från creation-engine.com. Uppdateringarna till Hash A:M kostar $99+frakt. Det är svårt att klå.

 

Jo, det var billigt.

 

Har testat Maya 5.0 PLE och Houdini Apprentice, men de är väl inte bland de lättare att börja med när man inte orkar ta sig tid till å göra det seriöst :P

 

Har fastnat lite för Rhinoceros. Men jag har aldrig testat Lightwave eller Cinema på riktigt. Tror jag har nån demoversion av Cinema liggandes nånstans men någon Lightwave version har jag inte sett till :o

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Som användare av både LW och Max, så tycker jag nog att Maxens animationsfunktioner är bättre än Lightwaves. Men det handlar mer om en känsla, än fakta. Samtliga proffsprogram är så pass bra, så att ifall någon påstår sig vara begränsad av programmet, så bör denne jobba för ILM, Pixar eller liknande ;)

 

Maxen har sitt ursprung ur CAD-världen, vilket många gillar för att det är mycket strukturerat. Lightwave kommer från en helt annan skola, tillsammans med toastern och kan kännas lika självklar som förvirrande beroende på hur man är funtad :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

Om man vill jobba på Pixar så bör man nog lära sig Maya samt deras egna program som heter Marionette. ILM använder Softimage|3D och XSI...Om 3ds max animeringsfunktioner är bättre än LWs, menar du med eller utan Character Studio då? LightWave i nuvarande version har inte mycket gemensamt med de versioner som följde med VideoToaster. Det gjordes en rejäl omskriving av koden i och med v5.5 tror jag att det var.

 

Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..iom 6.0 var det - layout (animation osv) fick sig en rejäl översyn, och modeler blev äntligen helt interaktivt... utvecklingen har sedan bara fortsatt med stormsteg i och med 7.0 - mellanreleaserna 6.5 och 7.5 har tillfört mindre detaljer som mer välputsade partikelsystem, korrigeringar i motion mixer och annat "loligt" - å just nu väntar vi med spänning på 8.0 :)

 

...just att blanda in både modellering och animation i samma gränssnitt i MAX har jag svårt för, då det lätt blir rörigt och man tvingas på nästan programmatiskt sätt (typ som i Houdini) hålla reda på allt istället - inte särskilt intuitivt imho, men enkelt att dokumentera processer för. Jag har svårt för detta i MAX just för att det påverkar min "prestanda" (eller konstnärliga flöde kanske) negativt, men jag är lite av ett speed freak så jag är nog i minoritet som stör mig på onödiga steg i dylika processer :)

 

...men lär man sig ett verktyg så kan man idag, anser jag, utan större problem lära om sig på kort tid när man väl har både grunder och en stor mängd avancerade koncept och processer inlärt. Om jag skulle behöva använda MAX för ett jobb i branschen så är det inte helt otänkbart för mig, dock är det inte särskilt lockande just nu.

 

Dock har jag svårt med myten att LW är dåligt att animera i... men det kan bero på att jag inte använt tidigare versioner än 6.0, ung och udda :)

 

Men det är klart enklare att konstruera hus i MAX, det arvet förvaltas väl. Men gränssnittet är juh en plåga - dessa rullbara paneler som kan vara hur långa som helst tycker jag är oöverskådliga ;)

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats B Tegner

 

En annan sak som är värt att nämna är att det viktigaste är inte att ha det häftigaste verktyget under solen, utan att kunna berätta en historia. Liksom Hemmingway bryr jag mig mer om vad jag skapar och inte om jag har den häftigaste skrivmaskinen/penseln/pennan.

 

Mats

 

[inlägget ändrat 2004-02-16 12:35:58 av MatsB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panelerna kan man customisera in i det oändliga, så lägger man ned lite arbete så får man det gui man vill ha (förtjänar?) :)

 

Jag tycker att Maxen har en bättre animationsmiljö än LW, MEN det handlar bara om personliga preferenser. Jag som har följt LW sen Amigatiden, kan inte annat än beundra det programmet. Maxen passar dock mig bättre numera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...