Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från frameset till en sida...?


Maj Gunnarsson

Rekommendera Poster

Maj Gunnarsson

Jag har en litet problem. Vet någon hur man länkar från en sida som ligger i ett frameset (uppdelad i main och top) till att komma tillbaka till sidan innan som endast är en sida (och inte uppdelad)?? Mitt problem är att när jag gör en meta-refresh och anropar min tidigare sida öppnas den i mitt frameset, dvs i main fönstret och inte "över hela ytan".

 

Finns det flera lösningar? Dvs både med och utan javascript??

 

Tack på förhand!

/ Maj

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att om du i länken skriver target="_top" så öppnas den i hela fönstret.

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-04 16:28:52 av Esuk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maj Gunnarsson

Tack för din hjälp, dock kan jag troligen inte använda "target=_top" i mitt fall.

 

"Target=_top" fungerar (om jag inte har missat något)när det är en länk som användaren skall klicka på aktivt för att gå tillbaka...men hur blir det då det är en knapp jag använder? Har försökt med "<meta http-equiv=refresh content=\"0; URL=">"> och även lagt till refresh som argument i den, men det fungerar ej.

 

Känner på mig att "problemet" är enkelt löst, men likväl är jag fast i det... *ler*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju utnyttja history.go() funktionen. Gör så här:

 

i top framen lägger du till javascriptet

 

function hoppaTillbaka(){

history.go(-1);

}

 

ta sedan och anropa det scriptet från den fram där du har din knapp med:

 

top.hoppaTillbaka();

 

eller om du vill göra det ännu enklare för dig:

 

top.history.go(-1);

 

så hoppar top-framen (dvs hela fönstret) tillbaka till den sidan den var på innan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maj Gunnarsson

Tackar! Visste inte att man kunde skriva "top." framför history.go(-1). Det var ju guld!

 

Det går nu att gå tillbaka till sidan innan, men nu till mitt sista problem i frågan.

 

Från startsidan går jag till en söksida som exempel (det jag gjorde innan) och när jag tar tillbaka från den sidan fungerar det bra med history.go(-1). Men om jag istället väljer att göra en utsökning (dvs "gå" en sida fram) och därifrån vill gå tillbaka till söksidan (dvs klickar tillbaka) och på söksidan klickar på tillbaka också så finns inte den första sidan (ursprungssidan) i minnet längre...hur löser man det??

Förtydligande:

Går från startsida.html --> index.html (framset) --> sök.php (del 1) --> sök.php (del2)

Vill ha möjlighet att gå tillbaka från sök.php (del 2) via sök.php (del 1) till startsida.html... någon som hänger med??

 

[inlägget ändrat 2003-08-05 11:23:07 av Maj Gunnarsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite förvirrad bli man ju. :) Jag förtydligar lite för min egen skull och har jag fel så skrik.

 

- du står på sidan sök.php (tvååan)

 

- du klickar på en knapp och kör en history.go(-1) och hamnar på sök.php (ettan)

 

- nu vill du klicka på en knapp så att hela framesetet byts ut mot startsida.html

 

varför gör du inte så att du på sök.php (ettan) helt enkelt låter knappen bli en vanlig <A HREF> som pekar på startsidan.html? Eller har jag missta något nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maj Gunnarsson

Flödet är precis som du förtydligade *ler*

 

 

Hur gör jag så att en knapp istället blir en <a href> måste jag inte göra en bild av knappen i så fall? Jag har annars använt standard formulär knappar. Det vore jättesnällt om du kunde skriva ner vilken kod man använder i så fall.

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Du kör en knapp av typen:

 

<INPUT TYPE=BUTTON>

 

eller?

 

då kan du lätt som en plätt göra så här:

 

<SCRIPT LANGUAGE="Javascript">

function klickadePaKnappen(){

document.location = "http://whatever.com/";

}

</SCRIPT>

 

<FORM>

<INPUT TYPE=BUTTON VALUE="klicka här" onClick="klickadePaKnappen();">

</FORM>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...