Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig pixel på CRT?


Gustav Almström

Rekommendera Poster

Gustav Almström

Har en Viewsonic P90f, 19-tums CRT-skärm, som jag fått en död pixel på, ganska exakt mitt på horisontellt sett och ungefär 10 cm från kanten vertikalt sätt. Jag trodde inte att CRT-skärmar kunde få döda pixlar? Eller är det något annat som har dörr på min skärm? Har testat ett par olika grafikkort och upplösningar, men får samma fenomen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Död pixel på CRT. Mmh, inte vanligt.

 

Men visst kan det hända att det blir en svart fläck. Nu ingen fackkunskap alls här, utan bara lite allmänn kunskap om hur skärmen fungerar.

 

Har alla färger försvunnit från en punkt eller är det en som är borta? Färgen du ser byggs upp av en elektronstråle som träffar små "celler" innehållandes ett flourocerande ämne. Det är knappast som så att strålen missar en punkt utan troligare att det flourocerande ämnet försvunnit. Undrar bara vart det tagit vägen? Du har inte kört monitorn i en felaktig upplösning?

 

Hur gammal är skärmen?

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Du har inte kört monitorn i en felaktig upplösning?

 

Ajdå, fick dåligt samvete nu. :-)

 

Sitter själv och kör min 17" Dellskärm på 1152x864@75Hz.

 

Det är snäppet över 1024x768.

Avskyr när en dialogruta tar upp större delen av skärmytan, som den nästan gör här. :-)

 

Är det något som kan orsaka samma fel hos mig?

 

Har förstås aldrig hört talas om döda pixlar på CRT-skärmar heller, men nu när du skrev så så fick man en funderare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gustav Almström

>Har alla färger försvunnit från en punkt eller är det en som är borta?

 

Så vitt jag kan se så har alla färger försvunnit, har testat lite olika färber bakom pricken, menden är lika mörk

 

>Du har inte kört monitorn i en felaktig upplösning?

 

Kör den i 1600x1200@85Hz, å det ska den klara enlingt specarna...

 

>Hur gammal är skärmen?

 

Inköpt i december 2002, så lite drygt ett halvår gammal

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inköpt i december 2002, så lite drygt ett halvår gammal

 

Då har du väl garanti på den. Om det nu (mot förmodan) är en död pixlar borde det ses som ett fel på en CRT skärm. På TFT:na har tillverkaren garderat sig lite, men mig veterligen inte på CRT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också drabbats av att en fläck (som ett knappnålshuvud) mitt på min CRT har slutat lysa. Döda pixlar är det svårt att prata om när det gäller CRT efetrsom dom inte fungerar så och det är inte heller elektronkanonen eftersom då ahde din skärm strulat betydligt mer.

 

problemet ligger i 99 fall av 100 i att skärmens fosforskickt har blivit skadat och lyser däörmed inte när elektronstrålen träffar det. Trist men sant och det är bara att glömma den skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gustav Almström

Frågan är ju om det går på garantin? TFT-skärmar garderar dom ju sig på, men har inte hittat någonting om CRT-skärmar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

För 17 år sedan så köpte jag min första stereo-tv.. (Philips 28" med tyskt A2-system som aldrig kom till Sverige, men jag hade hifi-video och stereo från parabolen, så jag hade nytta av tv:ns stereodel ändå. Detta var innan surround och 5.1-systemen) 99 av 100 svenskar hade monotv hemma... )

 

Tv:n hade vunnit "bäst i test" i elektronikvärlden...

 

Hursomhelst, när jag kommit hem och installerat apparaten (den vägde 40+ kilo....Inget mot idag, men då var det stort!) så såg jag att bildröret var skadat i gallermasken precis mitt i rutan.. Bara åka tillbaka till butiken och byta. Eftersom det var samma dag, var detta inga problem. Antagligen hade det blivit problem om man reklamerat betydligt senare.. (Ljug om Bild hette On-Off i Götet dåförtiden, innan On-off köpte göteborgskedjan)

 

Hursomhelst, den tv:n är skrotad sedan länge nuförtiden, men det var en hjäkligt bra apparat dåförtiden, och höll hög bildkvalitet även i jämförelse med 12 år nyare budgetapparater..

 

Modern budgetapparat=12 år gammal toppmodell, typ..

 

Här kommer slutklämmen: Efter denna upptäckt att nya apparater kan ha kasst bildrör, har jag alltid synat nyinköpta tv-apparater och skärmar oerhört noga.

 

NOKIA har ett bildskärmstest som är jättebra, och som man bör köra på sin nyköpta skärm.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOKIA har ett bildskärmstest som är jättebra, och som man bör köra på sin nyköpta skärm.

Har du någon länk till deras testprogram? Jag hade det en gång i tiden men har tappat bort det nu... Om du saknar länk får du gärna maila det till mig.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag hade glömt bort att det var Nokia som låg bakom programmet, kom på det när jag såg Björkdahls inlägg.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gustav Almström

Besvarar mitt egna inlägg...

 

Här i sverige är det visst ITWarehouse.se som har hand om servicen på Viewsonic-skärmar, så jag gick till deras hemsida och fyllde i en RMA-begäran. Dan efter fick jag ett mail från dom där dom skrev att eftersom det endast var en pixel som var trasig så gällde inte garantin.

 

Jag frågade då om dom hade några specar från Viewsonic där det stod mera exakt vad som gällde när det gäller deras CRT-skärmar och "döda pixlar". Jag skickade även samtidigt ett liknande brev till Viewsonic.

 

Dagen efter fick jag svar från både Viewsonic och ITWarehouse. Viewsonic skrev att någon sådan info inte direkt fanns, utan att det fick serviceverkstäderna kolla.

 

Från ITWarehouse fick jag svaret att någon sådan dokumentation hade dom inte, men dom skulle skicka mig en utbytesskärm.

 

Så återigen lönar det sig att vara "jobbig konsument" :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå trasiga pixlar på TFT istället, och att det måste vara ett helt gäng trasiga för att garantin ska gälla - räcker det inte med att fylla i en felanmälan med något i stil med "bilden flackar till då och då" för att få en utbytesskärm? :)

 

--

.Wey - experience...

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
räcker det inte med att fylla i en felanmälan med något i stil med "bilden flackar till då och då" för att få en utbytesskärm? :)

 

Testar de skärmen så är det kanske inte så kul om man ljög i anmälan. ;-)

 

Vet i och för sig inte hur stränga de är med sådant.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar de skärmen så är det kanske inte så kul om man ljög i anmälan. ;-)

 

Men om felet uppstår i min lägenhet men inte hos testarna? ...så har jag haft det ganska länge, fått lämna tillbaka ganska dyra saker som skärmar och tv-apparater på grund av detta, trots att de för det mesta inte hittat några fel.

 

Vilket i och för sig är tragiskt, för jag vill kunna ha skärmar och sådant här utan att de går sönder. Haft elektriker som mätt upp stammen och dragit åt nollan i fastigheten utan framgång - nu har de placerat en logger här så ska vi se vad som händer...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att den som läste din första anmälan missade att det stod CRT, inte TFT som det brukar göra när det handlar om trasiga pixlar. Därav det första svaret. Det är nog inte så vanligt att de får in CRT-skärman som saknar pixlar.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...