Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa digitalkamera, del2?


hixen

Rekommendera Poster

prisklass: 5000-9000kr (me extra minne)

 

hejsan, jag har precis bestämmt mig för att köpa en digital kamera, eftersom jag har under en lång tid pysslat mycket med webdesign, och andra kreativa saker som 3d, postproduktion osv.. min utbildning börjar lida mot sitt sista år, och jag och en vän har startat upp ett företag lite på skoj, och då kanske det kan vara bra att ha en privat digital kamera, iställt för att sno andras bilder på nätet :)

 

hur som helst, jag har märkt att det finns en hel uppsjö av kameror, och ingen verkar direkt vara dålig nuförtiden.. vilket inte gör det lättare för mig, då jag vill ha en kamera som passar mig och mina endamål bäst, och som jag även kan ha 1-2 år framåt i tiden. (jag har ingen aningen hur länge en kamera överlever, hoppas det inte är lika illa som med datorer bara)

 

men vad är det jag söker efter..

 

- en kamera man kan hålla i (SLR-liknade, tycker inte om små kompakta kameror)

- bra optik, optisk zoom, 3-5Mpixel

- en kamera som har stöd för vad man nu kan tänka sig behöva, mer minne, blixt osv osv (som sagt, jag vet inte speciellt mycket om kameror, men under tiden lär man sig väl, och då kanske man inser att ojsan, en blixt kan vara bra att ha, oj, denna kamera har inget

stöd för en blixt osv, dåligt exempel kanske, men ni förstår..)

- en kamera som har många "bra" finesser, så man kan experimentera lite.. tråkigt att bara kunna ta en typ av bild hela tiden.

 

som sagt, detta är skitsvårt för mig, då jag inte vet speciellt mycket.. och det är här jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite, och ge förslag på kameror, kom ihåg det behöver inte vara den senaste kameran, den kan vara förra årets osv.. men som sagt, ni vet antagligen mycket bättre än vad jag gör..

 

vad kommer jag då använda min kamera till?, mest att sammla in material till för att använda i webdesign (2d) lite för texturer kanske till 3d (lite osäker på det) och eventuellt lite stillbilder för postproduktion också.. men som sagt, jag kommer mesta dels plocka in alla bilder till datorn, och leka där, (och min erfarenhet av det är, dessto mer pixlar dessto bättre kvalite) men jag vill även lära mig fota för ett eventuellt framtida köp av en systemkamera.. men jag tänkte, jag börjar med en digital kamera först.. enklare att ta många bilder snabbt, och så kanske man lär sig.

 

Nåja, hoppas detta inte blev för långt.. ifall jag är helt ute och cyklar på något, rätta mig gärna..

 

tack på förhand

 

/daniel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kameran jag spontant kommer att tänka på som bäst stämmer överens med din beskrivning, är denna: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dim7i.php

Med extra minne lär den iofs spräcka din gräns på 9000 kr. Men kameran lär vara bra, och vem vet, du kanske kan hitta eller förhandla till dig ett bättre pris? Annars är det bara med några hundra kr som du går utöver ditt prisintervall, och det kan det ju vara värt om det är just den kameran som passar dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är helt klart min favorit just nu..

 

funderade även på den gammla varianten (dimage 7) fast den kanske inte är lika bra, men jag tänkte den går ner i pris och då har man råd med ett bra minneskort..

 

dock har jag inte hittat någonstans i sverige man kan få ett pris på den, bara i usa. :/

 

om vi säger att jag köper den kameran, vad för typ av minneskort skall jag ha, dvs vad bör jag klara mig med.. väska och sådant? några förslag?

 

det roliga är, att jag skapade den här för frågan för att någon skulle peka ut en annan kamera en just Minolta Dimâge 7i, för den hade jag tittat ganska länge på, men det känns bra endå att jag är lite på rätt väg.. men jag avaktar ett tag iaf, ifall någon fler kommer med andra förslag på bra köp.. får endå pengarna den 25:e augusti, så innan dess lär det inte bli av.. men jag tycker om att efterforska lite :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-02 14:40:31 av Don’t get any big ideas]

[inlägget ändrat 2003-08-02 14:41:02 av Don’t get any big ideas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi säger att jag köper den kameran, vad för typ av minneskort skall jag ha, dvs vad bör jag klara mig med.. väska och sådant? några förslag?

 

Du kan börja med att kolla igenom de tillbehör Cyberphoto rekommenderar för denna kamera (står längst ner på sidan jag länkade till). De påstår att den är kinkig med minneskort. Som tur är är CF-kort överlag relativt billiga jämfört med andra standarder.

 

För vidare efterforskning föreslår jag att du kollar in http://www.dpreview.com/ och http://www.steves-digicams.com/default.htm .

 

Ska man tänka sig något alternativ till Minolta, skulle jag föreslå http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/g5.php

Förmodligen en mycket bra kamera, men kanske något närmare kompaktkamera än vad du hade tänkt dig. Men å andra sidan behöver det ju inte vara någon nackdel att kameran är lätt att bära med sig. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det som det börjar närma sig ett rikgit beslut här..

 

Nu har jag hittat 3 kamror

 

- Olympus Camedia C-5050Z (pris: 6 573 inkl moms)

- Canon PowerShot G5 (pris: 7 735 inkl moms)

- Minolta Dimâge 7i (pris: 8 690 inkl moms)

 

som det verkar nu, verkar jag helt klart få mest av pengarna genom att köpa en Olympus Camedia C-5050Z.. vad jag har läst, så finns det ingen direkt negativa bitar med kameran, vad jag vet iaf..

 

medans Canon Powershot G5 verkar ha problem med rödögda ögon, och Minoltan verkar ha problem med autofocus..

 

Sedan är Olympus klart mycket billigare än dom andra, vilket betyder att jag kan investera i ett litet större minneskort, och en fin väska :)

 

eller har någon något dåligt att säga till om Olympus? som jag inte vet.. eller kan detta var den kameran jag har sökt efter?

 

mvh Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Olympus har som tillverkare "gått ner sig" när det gäller digitalkameror. Åtminstone om man får tro fackpressen..

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. ok :)

 

men oavsett om dom har gått i konkurs, eller erövrat hela marknaden.. har det egentligen någon effekt på själva kameran?

 

vad jag har läst, så har den typ fått topbetyg överrallt.. och alla som har köpt den verkar jättenöjda med den..

 

och vad är fackpressen egentligen? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Olympus Camedia C-5050Z (pris: 6 573 inkl moms)

- Canon PowerShot G5 (pris: 7 735 inkl moms)

- Minolta Dimâge 7i (pris: 8 690 inkl moms)

 

Tänkte föreslå Minoltan och G5:an, och även kanske Sony DCS-F717 kan vara värd att titta på. Den verkar ha grym optik.

 

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscf717.asp

 

8495 kr enligt pricerunner.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-08-02 17:26:54 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tror det var Olympus hela produktlinje som fick dåligt betyg, på grund av konstigheter i mjukvaran.

 

(Har själv en 35mm olympuskamera sedan 1970-talet och den är oerhört bra, så olympus gjorde bra kameror åtminstone förr..)

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, okej..

 

nåja, hade varit bra om du kunde hitta den informationen, så man hade kunnat läsa om den.. verkar intressant, men det känns lite.. du tror :)

 

men som sagt, jag vet väldigt lite om kameror, och därför försöker jag få all fakta först innan jag köper en kamera.. det är mycket pengar för mig, så det gäller att det blir rätt :)

 

hittade Olympus C-5050Z + 256mb sf minne + väska + leverands och allt för 8k inkl moms..

 

nåja, jag fortsätter att läsa, och söka information, så om du hittar det där om olympus vorde det jättesnällt om du klistra in en länk.

 

det händer rätt ofta att företag misslyckas med en serie, men då brukar dom komma tillbaks med en dubbelt så bättre serie nästa gång.. så har det varit iaf i datorvärlden.. typ IBM's hårddiskar, AMD vs Intel, ATI vs NVIDIA osv..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste på dpreview.com i några threas under topicen c-5050 vs Sony DCS-F717 och c-5050 vs Canon 5g... och alla föreslog att man skulle ta c-5050..

 

det var helt enkelt en bättre kamera, men som sagt.. det hela verkar juh att täcka upp ens behov, dvs vad man skall fota osv..

 

fördelen med c-5050 verkar vara att den är sjukt bra, billigare än dom andra, och en väldigt bra nybörjare kamera.. som även har de extra funktionerna för en mer avancerad användare..

 

men som sagt, jag kan ha fel.. jag har ändrat mig för i sista sekunden.. "gräset är grönare på andra sidan?"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, tyvärr kan jag inte ge dig någon exakt länk, men jag läste detta i våras då jag letade efter en kamera att köpa. (olympus som jag gillar beroende på min gamla 35mm-kamera föll därför bort i digitalvalet..) Visst: Bra företag lyssnar på kritik, och bättrar sig. Det är t.o.m. möjligt att olympus tagit till sig kritiken och uppgraderat mjukvaran..

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en Minolta 7 och jag är mindre nöjd med den.

Detta pågrund av följande anledningar

A)Battertiden är bedrövlig - den drar batterier något enormt.

B) Ljussvag optik och i halvskumma miljöer fungerar det inte alls - lyckas nästan aldrig få skarpa bilder. Jag vet att blixt är en option men jag är ingen vän av blixt tyvärr. Ta en bild i en kyrka - jag vill ha miljön med det ljus som finns där - och det ska vara skarpt. Lyckas sällan eller nästan aldrig med Minoltan.

C) Eyefindern är oskarp. Svårt att se om det blir bra. Detta tillsammans med optiken och man är hopplöst borta. Att använda displayen är bara att glömma om du inte ska ha en ryggsäck med batterier. De här bristerna finns även på 7i.

 

Jag köpte en Sony Cypershot DCS-717 efter att minoltan åkt i golvet (optiken gick åt skogen) och är jag supernöjd med den.

A) Lång batteritid,

B) ljusstark optik och med kamerans suveräna möjligheter att ställa in focus med laser gör att jag inte kan önska mig nåt annat.

C)Efn är utmärkt - skarp och tydlig.

 

Micke

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-04 09:44:52 av Micke28]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

DAbus säljer minolta diamge 7i billigt enligt deras sensatse katalog priset var på typ 3290 kr. Kanske lite sent om du redan köpt någon kamera..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
men hur hittar man till DAbus katalog? har dom någon hemsida?

 

http://shop.dabus.se/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...