Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minolta X, vilken soppa!


Kolon

Rekommendera Poster

Hej hej, ny på forumet! :)

 

Hoppas att någon här skulle kunna hjälpa mig att reda ut soppan kring Minoltas "Dimagage X"-serie, som jag känner mig rätt intresserad av.

 

Hur många modeller finns det egentligen, får absolut ingen klarhet i detta. De jag sett går att köpa i Sverige är: 1. Dimage Xt - 3,2 mpix och 2. X20, 2,0 mpix.

 

I utlandet har jag dock hittat en som heter ENBART X. Den påminner om X20:n, ligger rätt lika i pris men den har optisk sökare - vilket X20 verkar sakna(?).

XT och X liknar varandra väldigt mycket, medan X20 ser lite plastigare ut.

 

Har även på en del ställen sett Dimage Xi, för att röra till det ännu lite till. Kan inte någon förklara för en förvirrad gotlänning hur det ligger till? Tack på förhand. /Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många modeller finns det egentligen, får absolut ingen klarhet i detta.

 

Som Dimage X ägare har jag viss koll på utbudet ..

 

Dimage X = den ursprungliga modellen, 2,0Mp

 

Dimage Xi= uppföljaren året efter, 3,2Mp

 

Dimage Xt= den senaste uppföljaren, 3,2Mp, funkar som webbkamera, förbättrad brusreducering, datum i bild, finns i olika färger.

 

Dimage X20= ny snikmodell, att den saknar optisk sökare är otroligt uselt därför att då måste man använda TFT:n som sökare och batteritiden minskar därmed mångdubbelt. Jag stänger "alltid" av TFT:n när jag fotar, har aldrig behövt stå utan batteri tack vare det.

 

Xt:n är väl mest att rekommendera ? Den är juh nyast, och bör därmed vara mest "finslipad" i sina funktioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med min Minolta XT ett tag nu, och är väldigt nöjd! har skickat in till Colormailer Photo Service och fått utskrivet ett par foto, och det blir riktigt bra kvalite! :D

 

skicka ett mail, så kan du få en länk med ett gäng bilder... stoffe-2k@idgmail.se

 

Något som Minlotas XT har som inte många andra har är att du kan spela in film ända tills minneskortet är slut i en följd, många kan bara spela in 15sek. i stöten.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-02 11:41:15 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Besvarar min egen tråd här, men det blir nog bäst så.

 

Har nu kollat runt några dagar till och gjort det ännu lite svårare för mig själv.. :)

 

Har helt strukit X20, dels p.g.a. avsaknaden av optisk sökare och dels för att den är tung.

 

Nyfunna bekantskaper är Pentax Optio S och Casio Exilim EX-Z3. Dessa konkurrerar då som sagt med Dimage Xt:n. Pentaxen är absolut minst i sällskapet, men verkar ta lite sämre bilder. Har även funderat lite på en Canon Ixus (typ V eller V2, vet inte vad de heter). Mest för att de verkar så himla solida, men även för att de verkar innehålla lite mer avancerade funktioner.

 

Bör jag hålla mig borta från någon av ovan nämnda, eller är det bara att välja den som känns bäst?

 

Kanske till och med kan bli tipsad om någon anna kamera som jag missat? Krav är som sagt extrem lättvikt, tillräckligt med optisk zoom och pris under 4000 (i valfritt EU-land).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej Kolon!

Du kanske redan har köpt din kamera, men jag ville bara säga att jag är helnöjd med min Dimage X.

Efter ca 6500 bilder så är det en knappt märkbar försämring på bilderna.

I min "Bilderbok" finns bilder i blandad kvalité.

www.husbuss.net/bild03/bilderboken03.html

Nästan allt är fotat i lägsta upplösning och en del är redigerat i Photoshop.

Ett stort + är den snabba uppstarten då de blir många ögonblicksbilder

Vidare på min hemsida hittar du "Karameller" och "Fotosafaris" (större bilder).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ca 6500 bilder så är det en knappt märkbar försämring på bilderna.

 

Vad menar du med detta? Blir kameran utsliten eller?

 

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en annan kamera tidigare. (kom faktiskt inte ihåg nu vad det var för nån)

Efter något år tyckte jag blixtfotona blev mörka.

Lånade en likadan fast ny och jämförde.

Och det var inte jag som inbillade mig.

Vanliga dagsljusa kort var det ingen skillnad på men blixtkorten vart mörkare.

Vet inte varför det blev så.

 

En grej jag retar mig på:

På den suveräna kamerasajten www.cyberphoto.se så är det inga blixtfoton tagna i testerna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för klargörandet.

 

Klart att elektroniken åldras (?).

 

Sesnsorn kanske tappar lite ljuskänslighet med tiden och blixten tappar lite effekt. Inte omöjligt.

 

Minns en detlaj jag läste i Mikrodatorn för en tid sedan när Kodak släppte en kamera med Oled-skärm.

 

Skärmen hade en beräknad livslängd på tre år, vilket var i paritet med resten av kameran.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så måste det vara.

 

Låter dumt att köpa en kamera som man bara kan ha i 3 år. Iofs så har jag kanske haft mina i 1-2 år.

Det är väl som med mobiltelefoner... dom byter man ju lite då å då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...