Marvin Posted February 7, 2000 Share Posted February 7, 2000 Hejsan, jag sitter och försöker skriva en db-app i vb 6 (sp3). Just nu så sliter jag mitt hår med följande knepighet. I nedan listade fyra exempel så genererar sista raden i varje exempel fel nummer 13, ”Type Mismatch”. Min fråga är rätt och slätt; ”Varför i hela helvetet gör den det?”. Dessa deklarationer finns i de tre första försöken; Dim wrkJet As Workspace Dim db As Database Dim qdfQuery As QueryDef Dim rstTemp As Recordset Dim strSQL As String ’Försök Ett Set wrkJet = CreateWorkspace("", "admin", "", dbUseJet) Set db wrkJet.OpenDatabase(gstrDataBase, True) strSQL = "SELECT * FROM Konton" Set qdfQuery = db.CreateQueryDef("KontoQ", strSQL) Set rstTemp = db.OpenRecordset("KontoQ") ’Försök 2 Set wrkJet = CreateWorkspace("", "admin", "", dbUseJet) Set db wrkJet.OpenDatabase(gstrDataBase, True) Set rstTemp = db.OpenRecordset("SELECT * FROM Konton") ’Försök 3 Set wrkJet = CreateWorkspace("", "admin", "", dbUseJet) Set db wrkJet.OpenDatabase(gstrDataBase, True) strSQL = "SELECT * FROM Konton" Set qdfQuery = db.CreateQueryDef("KontoQ", strSQL) Set rstTemp = qdfQuery.OpenRecordset() ’Försök 4 Detta har jag testat med den medföljande exempeldatabasen Northwind enl. följande; (Observera att denna kod är direkt kopierad ur hjälpen!!!) Dim wrkJet As Workspace Dim dbsNorthwind As Database Set wrkJet = CreateWorkspace("", "admin", "", dbUseJet) Set dbsNorthwind = wrkJet.OpenDatabase("Northwind.mdb") Set rstTemp = dbsNorthwind.OpenRecordset ("SELECT * FROM Employees", dbOpenForwardOnly) Tacksam för eventuella lösningar eller förslag på sådana. /Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.