Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätaggregatet Sprängt?


Fille1000

Rekommendera Poster

EN vacker dag när jag skulle sätta igång datorn så funkade ingenting. Den svarade inte när man tryckte igång den. Jag kontrollerade alla sladdar och det var lugnt. Jag upptäckte en röd knapp under strömbrytaren på Nätaggregatets baksida (baksidan av datorn). Den verkade vara till för att byta spänning. Eftersom jag har haft lite problem med nätaggregatet(Fläkten lät konstigt) så tänkte jag testa att byta spänning. Strömbrytaren var på men inte datorn när jag tryckte på denna röda knapp. När jag hade bytt läge sprängdes nätaggragatet med en väldig smäll.

Vad har hänt? Har säkringen gått eller är hela datorn bränd? Tacksam för svar!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag tror att ditt nätaggregat kan hälsa hem, tyvärr.

 

Du har säkert förstört det nu när du pelat på den där röda knappen där bak.

 

Den knappen ska man inte pela på.

 

Hur datorn är efter det kan jag dock inte uttala mig om.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-01 18:59:35 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad tror du?

Borde Moderkortet m.m. att brännas eller finns det någon sorts säkring som ser till att gå innan något ont händer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Tyvärr så är nätaggregatet sönder på den, förhoppningsvis ingenting annat.

 

Den "röda" knappen SKALL stå på den spänning (220V) som vi har här i Sverige, ställer man den på något annat så förstörs nätaggregatet pga överspänning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det säkringen som gör att det sprängs (om det nu finns någon) eller exploderade hela nätaggregatet?

Föresten, Vad heter denna röda knapp*****?

[inlägget ändrat 2003-08-01 19:20:18 av Fille1000]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte var någon säkring, för då skulle det ju bara vara att byta ut säkringen för att det skulle fungera igen?

 

Ett ganska vanligt misstag att man pillar på den röda knappen, nån påstog att även nätaggregatet hade hållit för det. Men det vanliga är i alla fall att nätaggregatet e kört. Vet inte hur det brukar vara med komponenterna i datorn.

 

Den röda knappen brukar kallas för "den röda knappen" :P

När man säger det så vet de flesta vad man pratar om i alla fall..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart sitter säkringen och kan man se om den har gått?

Kan man se om Nätaggregatet är sprängt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nätagregat har till uppgift att omvandla strömmen i vägguttaget till 12 och 5 Volt med vilket komponenterna i datorn (moderkort, diskar, CD, diskett mm) drivs av. På baksidan sitter vanligtvi en omkopplare med vilken man kan välja vilken spänning elnätet (i väggen) har. Vaniligtvis brukar dom två valen vara 220-250 V %0Hz och 100-120 V 60 Hz. Det första är det vi har i sverige och många andra länder i europa. Det andra är den spänning som finns i USA mm.

När du ändrade omkopplaren så hamnade den på 110-voltsläget men du matade fortfarande med 230 V vilket är standard i Sverige sedan flera år (inte 220 V som det var förr).

Rent teoretiskt skulle effekten av detta bli att, i stället för att leverera 12 och 5 Volt, så levererade nätagregatet 24 och 10 V.

Förmodligen har nätagregatet gått sönder av denna övning men det kan mycket väl vara så att det under en kort tid matades in 24 och 10 Volt innan nätdelen pajade. Om så har skett har säkert en del komponenter pajat. Eftersom du hade strömbrytaren påslagen är det troligt att detta har hänt.

När en säkring går blir det inte någon jättesmäll om det inte är en säkring i en 10.000-voltsledning. Möjligtvis en liten knäpp eller "poff".

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Modernare nätaggregat har inga "röda knappar".. Dessa klarar alla inspänningar från 100 volt upp till 250 volt. (likadant med rakapparater, tv-apparater, allt möjligt). Beror på att det är halvledare som har tagit över jobbet från transformatorerna att transformera spänningarna till användbara nivåer för respektive apparat..

 

(Lustigt egentligen: Sätter man dit en knapp (varsomhelst) och skriver "tryck absolut inte på denna knapp" så trorfan att folk måste trycka på knappen....)

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Säkringen går först efter det vitala delar inne i apparaten här bränt sönder. Säkringar är inga spänningsvakter, som folk verkar tro!

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
(Lustigt egentligen: Sätter man dit en knapp (varsomhelst) och skriver "tryck absolut inte på denna knapp" så trorfan att folk måste trycka på knappen....)

 

Samma som när man gör en knapp på en webbsida.

"Klicka inte här" - så nog klickar folk på den. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hehe..

 

Undrar hur det blir med slutförvaringen av kärnavfallet: Man skall ju sätta upp varningstexter som skall hålla i 100.000 år..

 

Med tanke på Stonehenge, pyramiderna etc. anses vara arkeologiska fynd, så undrar jag om framtidens människor kan tyda våra hieroglyfer "gå absolut inte in här och kolla, för här finns farligt avfall".

 

Med tanke på att folk trycker på knappar där det står "tryck *absolut inte* på knappen", så kan man ju undra om framtidens människor (även om de skulle förstå vad som står) ändå inte skulle ta sig ner i "fornfyndet"...

 

Långsökt inlägg på tråden "nätaggregatet sprängt", men kärnavfall blir det ju av nätaggregatens "drivmedel"..

;-)

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

[inlägget ändrat 2003-08-02 04:15:27 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Med tanke på att folk trycker på knappar där det står "tryck *absolut inte* på knappen", så kan man ju undra om framtidens människor (även om de skulle förstå vad som står) ändå inte skulle ta sig ner i "fornfyndet"...

 

Då lär de bli rejält strålade! :-D

 

Microvågsugn i storformat. Usch, nu var jag grym!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om så har skett har säkert en del komponenter pajat.

Mitt nätaggregat gick sönder i våras (av en annan anledning), blixtrade till och började lukta bränt. Det tog med sig två hårddiskar och en brännare i fallet. Har du otur så har du också fått fler trasiga grejer "på köpet"...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

[inlägget ändrat 2003-08-04 12:59:15 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har nu fått tillbaka datan från reparation och det var endast Nätaggregatet som sprängdes, tur antar jag!

Men även det nya Aggregatet har denna luriga röda knapp fast den är lite mer skyddad.

Tack för hjälpen förresten

/ Filip, the ultimate man of the century

www.urband.tk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Jag har ett FSP250-60HEN -aggregat. Plötsligt slutade datorn att starta när jag trycker på power. Jag öppnade datorn för att försöka utröna orsaken, kan man använda en multimeter för att få reda på om aggregatet har gått eller ej? (jag tror att det är så, men vill ju gärna ta reda på det innan jag köper ett nytt).

Datorn är en Packard Bell och allting är ganska trångt monterat så det är riktigt svårt att komma åt powerknappen, för att se om det är något fel på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...