Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorkrav på dvd brännare


Nisse

Rekommendera Poster

Är det några speciella datorkrav på dvd brännare?

Går det att sätta dvd brännare på äldre datorer?

Min dator, Intel Pentium III 600 Mhz, 128 minne, 20 GB hd.

Vad är det för skillnad på alla dvd formaten, dvd-r osv?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Visst går det att sätta brännare på äldre datorer, men det blir bättre och säkrare resultat om man har en snabb burk.

 

Skall man köra någon som helst programvara för att bränna dvd-skivor, så är minimikravet pentium4 eller athlon XP. (Dvs. skapa mer avancerade DVD-skivor än bara data-dvd)

 

600Mhz pentium3 ligger i den nedre skalan av vad som är praktiskt möjligt att använda.

 

 

Skillnad på dvd-formaten?

-Olika filsystem, olika skivor rent fysiskt etc.

Idag skall man köpa en brännare som klarar alla format. (räcker det som svar på din fråga?)

 

Annars finns det en bra sida som förklarar mer:

http://www.dvdirect.com/TSS/charts/DVDFormats.htm

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade min NEC ND1300 på min gammla P3 667Mhz och jag måste säga att det gick inget vidare, fick ett antal "bufferunerrun" och gissar på att det beror på datorns prestanda :)

 

(i min P4 2.4 Ghz går det klockrent)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att du fick bufferunderruns men det fixade väl brännaren ändå?

Kanske går lite segare men det borde ju gå lika bra.

Hade du brännaren och hårddisken på samma IDE kanal?

 

Rent prestandamässigt bör ju en till ex. 500 mHz fixa det fint?

Det är ju inga hissnande hastigheter det rör sig om direkt. Det viktigaste i det fallet är kanske att man har brännaren och hårddisken på olika IDE kanaler.

 

DVD brännare bör ju inte kräva mer än CD-brännare i motsvarande hastigheter.

 

Eller har jag missat nåt?

 

Jag har inga praktiska erfarenheter.. Mer än att jag utan problem kan rendera, spela spel eller göra vad jag vill samtidigt som jag bränner i 44x på en 900 mhz processor.

Men jag tycker att varken processorn eller ram minnet ska ha någon betydelse (inom rimliga gränser). Det viktigaste är väl ändå hårddisken?

 

På sega datorer får man antagligen problem att göra saker under bränningen. Men själva bränningstiden borde ta lika lång tid (och fungera lika bra) på en P3 600 mhz, tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att du fick bufferunderruns men det fixade väl brännaren ändå?

 

Ja.

 

Hade du brännaren och hårddisken på samma IDE kanal?

 

Testade att sätta brännaren både ensam och på samma IDE kanal med samma resultat.

 

Men jag tycker att varken processorn eller ram minnet ska ha någon betydelse (inom rimliga gränser). Det viktigaste är väl ändå hårddisken?

 

Jag tror det är hårddisken i den datorn som gör det, det är en gammal ATA-25 disk, 5400 rpm så den är inte speciellt snabb :)

 

Men själva bränningstiden borde ta lika lång tid (och fungera lika bra) på en P3 600 mhz, tycker jag.

 

svar Nej, bränningen tar längre tid eftersom bufferten måste "tanka" upp sig till 100% innan bränningen fortsätter, så det är en tidsskillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är hårddisken i den datorn som gör det, det är en gammal ATA-25 disk, 5400 rpm så den är inte speciellt snabb :)

 

svar Nej, bränningen tar längre tid eftersom bufferten måste "tanka" upp sig till 100% innan bränningen fortsätter, så det är en tidsskillnad.

 

Jo, e hårddisken för seg så tar det ju längre tid. Men det borde väl hårddisken klara av?

 

DVD 4x ligger väl på strax under 5 mb/s, kör man via till ex. nätverket så har jag för mig att man klarade över 5 mb på den tiden?

Är nog mer som spelar in men jag tycker hårddisken borde vara den främsta flaskhalsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jojo, men jag räknade med MB/s för enkelhetens skull

 

Tjoff (eforum e jobbigt nu :\)

[inlägget ändrat 2003-08-04 19:55:18 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...