Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Negerbollar såklart


Anp

Rekommendera Poster

Oj, det var då en snabb fredagstråd här... En vän skrev ett mail till mig igår och jag måste bara få haka på Lena Maries Marsipaner... Om nu negerbollar inte är okej, varför är det fortfarande okej med följande:

 

Skåningar,

Japaner,

Berlinermunk/Berlinare,

Budapeststubbe,

Schwarzwaldtårta,

Toscakaka,

Wienerbröd

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar
Respekt, omtanke och medmänsklighet är tre bra ord!

Sant!

 

Nu ska jag försöka ägna lite mer tid åt jobbet, lunchen slutade för längesen =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att chokladboll redan är en benämning på ett annat liknande bakverk med mer choklad i. Och kokosboll, även det är upptaget.

 

Precis,

om man säger att man vill ha en chokladboll så har man ju ingen aning om vad man får. Men det finns bara en negerboll..

 

Tur att jag inte är så förtjust i chokladbollar/negerbollar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller Finska pinnar - finnar???

Eller Parisare - Parisare???

Eller Lappkojs(??) - Samer???

Eller Spage-tti - Italienare???

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med neger tyger jag är ett intressant ämne.

Jag är född på fyrtiotalet och har aldrig uppfattat ordet neger som något nedsättande.

Det som har hänt, är att invandrade svarta, har bestämt sig för att ordet neger är nedsättande.

Hur gör vi om en indian, aborginier, eskimå, arab eller jude får för sig att benämningen på dem är nedsättande?

Häromsistens såg jag ett gammalt Tv-program med Martin Luther King o ch Harry Belafonte som var i Sverige och tackade för stödet till dom svarta i USA.

I detta program pratade Belafonte om "negro people" när han pratade om dom svarta. I samma program sjöng Monica Zetterlund en negervisa.

Vad jag kan förstå var det ingen som blev upprörd.

(tidigt -60 tal tror jag)

 

neg|er -ern -rer (över ty. Neger och fra. nègre av spa. el. port. negro svart, av lat. niger svart) person tillhörande den mörkhyade befolkningen i Afrika söder om Sahara och på dess genom slavhandeln till Amerika överförda medlemmar och deras avkomlingar

Ur FOCUS 2000 © Norstedts

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jumpman skrev: Men det är ju ingen choklad i Negerbollar, det är ju kakao...

 

Kakao är väl en viktig beståndsdel i choklad?

Lite choklad smakar det väl?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skåningar,

Japaner,

Berlinermunk/Berlinare,

Budapeststubbe,

Schwarzwaldtårta,

Toscakaka,

Wienerbröd

Kanske för att samtliga är platser. 'Neger' ska väl mer jämföras med det morfar3 skrev:

indian, aborginier, eskimå, arab eller jude

 

Annars håller jag nog med, kan det inte få heta negerboll...

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för att samtliga är platser.

 

Vet inte men 'Japaner' och 'Berlinare' syftar väl knappast på en plats? ;)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rapporteringen kring detta fall indikerar vissa saker.

Bland annat att personen som JO-anmälde caféet har för mycket tid och att det råder nyhetstorka i det här landet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar, titta i t ex Nordisk familjebok från 50-talet. Där står under sökordet "neger" bl a: "se även hottentott". Vad säger man om en sådan formulering?

Jag tittade i min 'Lilla Focus' tryckt 1984, där stod inte n-ordet, men tidigare råkade jag ramla på ordet sambo, avkomling av neger o. indian, även av neger o. mulatt.

 

 

0x-Själv är jag särbo.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid negerboll ,aldrig choklad/havreboll.

Har ett recept på detta bakverk i kokboken..smakar gott till kaffet.

Man kan kan inte hålla på och tro att folk blir förtryckta bara för att det finns olika namn på saker tex. negerbollar.arbetslös,handikappad,överviktig(sk*tviktig)

/micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min kokbok från 1974 finns både negerboll och negerkyss. Kanske är författaren anmäld vid det här laget? Och jag håller med; "negerboll" är ett vedertaget namn. Alla vet vad man menar när man säger det, det kan ingen ändra på.

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

En intressant betraktelse!

 

Jag har också alltid kallat det "negerboll". Annars kan man också kalla det "en neger med mjäll" om man hellre känner för det. ;-)

 

Susning.nu rockar hårt:

http://susning.nu/Negerboll

 

Understundom hör man även beteckningen 'etnisk boll' (förmodligen ironiskt).

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Exakt.

 

Och ordet "färgade" som ibland av ovetande svenskar används som ett snällare ord för negrer/utlänningar är ett ord som är fy-fy i USA.

 

Afroamerikaner skall man säga!

(Fast alla negrer är juh inte afroamerikaner, men det är en annan femma)

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hehe...

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskrimineringsombudsmannen, DO, anser att ordet "neger" ska användas med stor varsamhet, eftersom det uppfattas som kränkande.

säg något som inte kan uppfattas som kränkande?

 

som flera sagt, neger kommer from latin, betyder svart. ska vi sluta kalla gul lök för gul, ingen mer röd paprika, inget vitt vin? kanske generaliserar lite mycket, men det finns mycket mer allvarligare fall av diskriminering, som regeringen verkar ha missat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Inte alls missat, det är meningen att vi skall uppröras av "diskrimineringen" så att *Diskrimineringen med stort *d* skall kunna pågå fritt..

 

Hur många är egentligen inte funtade exakt likadant som moderaterna i valstugorna som pratade officiellt om hur viktigt det är med att jobba mot rasism etc., och i smyg pratade "de där negrerna kommer hit bara för att leva på oss, det är jag övertygad om".

 

-Det är jag övertygad om..

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte men 'Japaner' och 'Berlinare' syftar väl knappast på en plats? ;)

Inte? Japaner, kommer från Japan. Berlinare kommer från Berlin, Negerbollar kommer från ?

 

Poängen är att det är ok att ha "fördommar" som grundar sig i att någon kommer från en viss plats, inte att någon är av ett visst folkslag.

 

Det är ok att tycka:

Norrmän är dumma

Tyskar är feta

Finnar super och badar bastu

Stockholmare är dryga

Norrlänningar är sävliga

 

Men att uttala sig om folkslag är mer kontroversiellt, vem törs säga något om judar, ziegenare och negrer?

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att uttala sig om folkslag är mer kontroversiellt, vem törs säga något om judar, ziegenare och negrer?

 

Fast judar är väl inget folkslag utan en beteckning på alla som har judendomen som religion.

Man kan ju konvertera till judendomen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Fast judar är väl inget folkslag utan en beteckning på alla som har judendomen som religion.

Man kan ju konvertera till judendomen."

 

Ur FOCUS 2000 © Norstedts

jud|e -en -ar (ty. Jude, av medeltidslat. jude, till lat. judaeus, grek. iudaios, härstammande från Judas, en av patriarken Jakobs söner) medlem av semitiskt folk, ättlingar till invånarna i det forna Juda rike; spreds vid dettas undergång 586 f.Kr. över hela världen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktisk inte varför neger skulle vara nedsättande? Heter inte folkslaget så, ungefär som det heter asiat, europé etc? Eller är jag ute och cyklar?

 

no Mr Andersson.....afrikan heter det isf. Neger är definitivt inget folkslag eller benämning.

 

Ne sluta cykla nu.. ;)

 

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"no Mr Andersson.....afrikan heter det isf. Neger är definitivt inget folkslag eller benämning."

 

Afrikan innefattar väl även vita afrikaner?

 

Lägger ånyo in :

neg|er -ern -rer (över ty. Neger och fra. nègre av spa. el. port. negro svart, av lat. niger svart) person tillhörande den mörkhyade befolkningen i Afrika söder om Sahara och på dess genom slavhandeln till Amerika överförda medlemmar och deras avkomlingar

Ur FOCUS 2000 © Norstedts

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den betydelsen av ordet sambo finns även i Bonners Uppslagsbok från 1977 fast då enbart avkomlingar mellan neger och indian.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...